کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۰۷۹
تاریخ خبر:

تنش‌‏ها و دردسرهای مقابله با ایران

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | درحالی آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات در تنش با ایران قرار دارند که خود اسیر مشکلات بزرگی در داخل کشورهایشان هستند.‌کشورهای زیادی این‌روزها در ارتباط با ایران هستند و کشمکش‎های محسوس و نامحسوسی با کشورمان دارند. در این میان نام ایالات متحده، انگلیس و عربستان از دیگر کشورها بیشتر مطرح است و البته رژیم صهیونیستی هم برجای خود باقی است. اما همه آن سه کشور و اسرائیل این‌روزها به‌شدت درگیر پرونده‎های داخلی هستند. اینجا برخی از این تنش‌‏ها و مشکلات را بررسی کرده‎ایم.

*** درگیری ترامپ با مجلس نمایندگان
استیضاح ترامپ طرحی است که مجلس نمایندگان آمریکا این‌روزها از آن حمایت می‌کند و در صورتی که چنین اتفافی بیفتد، طبق قانون اساسی مایک پنس، رئیس‌جمهور خواهد شد. ماجرا از یک تماس تلفنی ۳۰دقیقه‎ای میان رئیس‌جمهور ایالات متحده و رئیس‌جمهور اوکراین در مورد یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شروع شد. یک کارمند کاخ سفید این مکالمه را برای یک سناتور آمریکایی آشکار کرد.

مشخص شد که ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته تا سرور حملات سایبری در انتخابات ۲۰۱۶ را پیدا کرده و به آمریکا تحویل دهد. اما مهمتر از آن، موضوع پسر جو بایدن بود. ترامپ در پی اطلاعاتی علیه رقیب انتخاباتی خودش بود و پیش از این برای در فشار گذاشتن اوکراین، بخشی از کمک به این کشور را کنسل کرده بود.

معاون اول ریاست‌جمهوری سابق آمریکا، جو بایدن، در سال ۲۰۱۶ پترو پوروشنکو را برای اخراج دادستان کل سابق اوکراین، ویکتور شوکین تحت فشار گذاشته تا مانع تحقیق و تفحص در رابطه با شرکت اوکراینی گاز و نفت «بوریسما هولدینگز» شود که پسر جو بایدن، عضو هیات‌مدیره آن بود.

این پرونده برای ترامپ بسیار گران تمام شده تا جایی که او تهدید کرده، کشور بعد از استیضاح او به جنگ داخلی کشیده خواهد شد. در این میان پای پمپئو و پنس، معاون اول ترامپ هم در میان است. رئیس‌جمهور آمریکا که تاکنون نتوانسته موفقیتی در سیاست خارجه به‌دست بیاورد، دچار بزرگترین بحران خود در سه‌سال اخیر شده و تلاش می کند به هر نحوی شده از آن بیرون بیاید.

*** جانسون و برگزیت
در دیدار اخیر بوریس جانسون و حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اشاره‌ای صریح و در قالبی دوستانه به وضعیت جانسون در کشورش کرد. او با پارلمان انگلیس و بسیاری از سیاستمداران و صاحب‌نظران آن بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا درگیر است و قول داده هر طور که شده به‌زودی از این اتحادیه خارج شود. این درحالی‌ست که هیچ‌کدام از زمینه‌های موردنیاز اجرایی نشده است. وضعیت توافق با اتحادیه مشخص نیست و اروپا هم قصد آوانس‌دادن به دولت جانسون ندارد.

بزرگترین درگیری نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، سنگ‌اندازی پارلمان این کشور جلوی پای اوست که از خروج بدون توافق از اتحادیه حمایت نمی‌کند. او تلاش کرد تا مجلس را تعطیل کند ولی بعد از چند‌روز این اتفاق ملغی شد و دوباره درگیری بر سر برگزیت آغاز شده است. برخی معتقدند جانسون هم مانند ترزا می موفق به عبور از این بحران‌ها نخواهد بود.

*** عربستان و جنگ یمن
عربستان برای خروج از یمن و گفت‌و‌گو با ایران چراغ سبز نشان می‌دهد. بسیاری از ناظران می‌گویند که او از ترامپ دل بریده و دیگر نمی‌تواند به رئیس‌جمهور آمریکا تکیه کند. هرچند بن‌سلمان پول زیادی خرج کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا را به‌عنوان ضامن امنیت کشورش نشان دهد اما این راه برای او پاسخ نداد و روز‌به‌روز عربستان در بحران‌های بیشتری فرو رفت.

در حال حاضر عربستان بالاخره متوجه شده که جنگ در یمن یک باتلاق برای اوست و گفته می‌شود، قصد دارد یمن را ترک کند. سعودی‌ها پول زیادی برای یمن خرج کرده‌اند و حالا باید دست خالی از این کشور خارج شوند. از سوی دیگر بعد از یک‌سال ماجرای خاشقچی هنوز گریبان بن‌سلمان را رها نکرده است. او هرچند سعی می‌کند همه‌چیز را عادی جلوه دهد اما بازگرداندن چهره قبلی به عربستان به این آسانی نیست.

*** نتانیاهو و مشکل تشکیل دولت
نتانیاهو دو دردسر بزرگ دارد؛ اول اینکه در انتخابات اخیر نتوانسته رای کافی را کسب کند و مامور تشکیل دولت شده اما لیبرمن که زمانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود با او همکاری نمی‌کند و دستش را در حنا گذاشته و مشخص است که در صورتی که بتواند دولت هم تشکیل دهد، با رای پایینی که آورده راه آسانی در پیش ندارد.

دردسر دوم مربوط به یک پرونده مالی است که او و همسرش در آن درگیرند. نتانیاهو می‌گوید تقصیری ندارد اما نظر دادگاه و قاضی چیز دیگری است. این پرونده تاکنون نتوانسته مشکلی در مورد حضور او در قدرت ایجاد کند اما وجهه عمومی‌اش را به‌شدت خراب کرده و

کدخبر: ۲۸۴۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر