کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۰۴۲
تاریخ خبر:

تناقض‌گویی تهیه‌کننده سریال پرهزینه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | آنچه برسر سریال «کلبه‌ای در مه» گذشت را پیش‌تر شرح دادیم. خلاصه‌اش این است: سریال ابتدا با نام «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده کلید خورد تا رمضان سال ۹۹ روی آنتن شبکه سه برود. با این حال با شیوع کرونا‌، سریال تعطیل شد و بعد از آن هم کارگردان و تهیه‌کننده ‌ دچار اختلاف شدند.

مدتی‌ پروژه متوقف بود تا اینکه حسن لفافیان سریال را با عوامل جدید ساخت و حالا مدتی است با نام «کلبه‌ای در مه» روی آنتن شبکه سه رفته. پیش‌تر مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه درباره پشت پرده سریال‌، شفاف‌سازی کرد اما حالا تهیه‌کننده روایت تازه‌ای به زبان آورده و مسیر پرونده را تغییر داده است. شرح این تناقض‌گویی را بخوانید.

مورد اول| روایت تهیه‌کننده
روزنامه جام‌جم گفت‌و‌گویی با سعید پروینی‌، تهیه‌کننده «کلبه‌ای در مه» انجام داده و دلیل تغییر کارگردان را اینگونه روایت کرده است:« نام سریال از ابتدا هم کلبه‌ای در مه بود و با همین نام در سازمان صدا و سیما قرارداد داشتیم. در ابتدا خانم اشرفی‌زاده برای کارگردانی سریال انتخاب شدند و ما هم طبق روال کاری همه تهیه‌کنندگان و کارگردانان با هم قول و قراری داشتیم که مربوط به خروجی، کیفیت کار و ضبط روزانه بود اما بعد از مدتی کوتاه حس کردم توافق طرفین رخ نداده و از آنجا که صحبت‌های‌مان هم به نتیجه مشخص ختم نشد، از این کارگردان خداحافظی کرده و در خدمت آقای لفافیان بودیم.»

مورد دوم |تناقض درباره مدت همکاری
تهیه‌کننده «کلبه‌ای در مه» از عنوان «مدت کوتاه» برای شرح میزان همکاری با اشرفی‌زاده استفاده کرده. این در حالی است که مهدی آذرپندار‌، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه پیش‌تر با روزنامه همشهری گفت‌و‌گویی انجام داده بود و گفته اشرفی‌زاده حدود ۴۵۰ دقیقه از سریال را کارگردانی کرده است. آذرپندار حتی از کلمه «طولانی» استفاده کرده بود که دقیقا عکس «مدت کوتاه» پروینی است:

«قرار بود سریال «می‌جان» برای شب‌های رمضان ۹۹ باشد‌ اما پروسه تولید آن خیلی طولانی شد و البته این طولانی ‌شدن ربطی به شرایط کرونا نداشت. سرعت تولید سریال بسیار پایین بود و با توجه به اینکه قصه سریال و تولید آن از شهرهای شمالی شروع می‌شد، زمان تولید در روز نزدیک به چهار دقیقه بود که این زمان در پروسه زمانبندی که پیش‌بینی می‌کردیم خیلی کم بود.» این ماجرا به پیش از کرونا مربوط می‌شود و سوال این است چرا همان روزهای اول، کارگردان کنار گذاشته نشد؟ حتما باید نزدیک به ۱۰ قسمت ضبط می‌شد؟

مورد سوم| تناقض درباره کیفیت
چند روز پیش ‌ مهدی آذرپندار مصاحبه‌ای انجام داد و به‌طور شفاف اعلام کرد سریال جدید سعید نعمت‌الله فاقد کیفیت لازم است و به همین خاطر از او خواسته در کارگردانی خود تجدید نظر کند. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه که اینگونه بدون تعارف نظرش را بیان می‌کند‌، هیچ اشاره‌ای به کیفیت پایین «می جان» مرجان اشرفی‌زاده نکرده است. تهیه‌کننده اما کیفیت کار را زیر سوال برده و آن را یکی از عوامل قطع همکاری با اشرفی‌زاده دانسته است. این تناقض درباره کیفیت سریال در حالی مطرح می‌شود که اشرفی‌زاده کارنامه‌ای قابل‌قبول دارد. او توانایی‌اش را پیش‌تر در ساخت مستند‌، فیلم کوتاه و تله‌فیلم اثبات کرده و حالا اولین فیلم سینمایی‌اش «آبجی» با تحسین همراه شده است.

مورد چهارم| تناقض درباره تغییر کارگردان
پروینی می‌گوید مدتی بعد از همکاری کوتاه با اشرفی‌زاده‌، با او خداحافظی کرده است. این در حالی است که به گفته آذرپندار اگر کرونا نبود و اوضاع شهرهای شمالی به هم نمی‌ریخت، کارگردان تغییر نمی‌کرد:«ما هیچ‌وقت به فکر تغییر کارگردان نبودیم اما بعدها با شیوع کرونا در شهرهای شمالی وضعیت تغییر کرد. خانم اشرفی‌زاده اصرار داشتند که در همان لوکیشن‌های شمالی فیلمبرداری ادامه پیدا کند.»

مورد پنجم| مسئله مبهم هزینه
در ماجرای تغییر کارگردان سریال «می جان» و ساخت آن با عوامل جدید، آنچه بیش از همه محل انتقاد است، به هزینه‌های بر باد رفته برمی‌گردد. پیش‌تر اشاره کردیم چرا تهیه‌کننده پاسخگوی این اتفاق نیست و چرا کسی او را به خاطر عدم مدیریت اصولی‌، مواخذه نمی‌کند؟ پروینی در مصاحبه خود گفته:« از بخش اندکی از سکانس‌های قبلی استفاده کردیم. همچنین چند بازیگر هم از گروه قبلی در این گروه جدید حضور داشتند. البته استفاده از سکانس‌های قبلی هم برای اسراف نشدن بیت‌المال و هزینه‌ها رخ داد.» او بر «اندک» تاکید داشته تا مشخص شود هزینه نزدیک به ۱۰ قسمت از «می جان» به کار نیامده و دود هوا شده.

کدخبر: ۴۰۱۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر