کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۶۸
تاریخ خبر:

تمدید قرارداد اجاره در شرایط کرونا

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته هم به یک سوال در زمینه تخلیه ملک در دوران کرونا پاسخ می‌دهیم.
*** سوال‌ها:
* یک: آیا پس از پایان مدت اجاره باید سه ماه بدون افزایش مبلغ اجاره، قرارداد مورد اجاره یا همان ملک تمدید شود یا بلافاصله باید افزایش یابد؟

* دو: باتوجه به نامعلوم بودن پایان کرونا مورداجاره باید تا چه مدت درتصرف مستاجر باشد؟

مجددا توضیح می‌دهیم که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در جهت حمایت از قشر آسیب‌پذیر و عدم به وجود آمدن عسر و حرج برای مردم، مصوب شده که قراردادهای اجاره به صورت اتوماتیک تا سه ماه بعد از پایان شرایط کرونا، بنا به نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمدید شود. بنابراین پاسخ سوال دوم را در همین جا دادیم. مدت قرارداد سه ماه بعد از پایان کرونا به نظر آن وزارتخانه است.
با این حال این موضوع سه استثنا دارد:

* یک: اگر این املاک مورد خرید و فروش قرار گیرند و ملک پیش از مصوبه (یعنی قبل از تیرماه) فروخته شده باشد مستاجر دو ماه فرصت تخلیه خواهد داشت.

* دو: مستاجر باید به تعهدات خود عمل کرده باشد و به طور مثال اجاره را پرداخت کرده باشد.

* سه: مستاجر افزایش اجاره‌بها را نپذیرد. میزان افزایش قانونی در شهر تهران ٢۵درصد و در شهرهاى بزرگ ٢٠درصد و سایر شهر‌ها ١۵درصد است.این افزایش دقیقا از لحظه پایان اجاره قبلی قابل اعمال است و عدم پذیرش آن به معنای انصراف از ادامه اجاره است و موجر یا صاحبخانه می‌تواند به استناد آن حکم تخلیه بگیرد.

بر اساس آمار اعلام شده تا پایان تابستان، حدود ۱۳هزار درخواست به شوراهای حل اختلاف کشور سراسر کشور رسیده که ۹۷درصد موارد طبق مصوبه عمل شده است و به گفته رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور تنها در ۳۴۵پرونده خطا بوده و کمتر از ۳درصد یا اطلاع نداشتند یا به اشتباه تخلیه صورت گرفته است.

از میان کل پرونده‌ها نیز در ۳۱۴۱ مورد یعنی حدود ۲۵درصد موارد به درستی حکم تخلیه صادر شده که حدود ۳۶مورد بر اساس تبصره یکم (خرید و فروش ملک) تخلیه داشتیم که حدود ۲درصد بوده است. ۱۸۷۲مورد بر اساس تبصره دوم یعنی عدم انجام تعهدات مستاجر بوده که ۱۵درصد را شامل می‌شود. همچنین در مورد تبصره سوم که افزایش اجاره بها را نپذیرفته باشند ۶۸۷ مورد بوده که حدود ۵درصد بوده است.

مرجع رسیدگی به این دعاوی، فارغ از میزان رهن و اجاره، شورای حل اختلاف است. در واقع صدور دستور تخلیه اماکن مسکونی در جایی که قرارداد بین دو نفر موجر و مستاجر خاتمه یافته و مستاجر بلند نشود با شورای حل اختلاف است. رسیدگی به این موارد به سرعت انجام می‌شود و گاهی سه روزه حکم صادر می‌شود.

‌ هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۲۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر