کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۷۶۱
تاریخ خبر:

تفاوت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ و بازار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید، در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده است؛ طوری‌ که تلویزیون حداکثر ۲۰درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و تولیدکنندگان تا پایان روز سه‌شنبه ۲۷خردادماه فرصت دارند، قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴٫ir ثبت کنند تا ملاک بازرسی از فروشگاه‌های لوازم خانگی قرار بگیرد.

افزایش قیمت لوازم خانگی در هفته‌های گذشته خبرساز شده و مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد، امسال لوازم خانگی ایرانی ۲۵ تا ۳۰درصد و کالاهای خارجی که عمدتا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تا دوبرابر افزایش قیمت داشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، تولیدکنندگان لوازم خانگی باید قیمت‌ محصولات خود را در سامانه ۱۲۴٫ir ثبت کنند و براساس اعلام این وزارتخانه، تا آخر خردادماه ۳۰ تولیدکننده لوازم خانگی بیش از هزارقلم از محصولات خود را در سامانه ۱۲۴٫ir ثبت کرده‌اند.

بررسی اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد، قیمت فریزر ۱۷فوت تولید داخل باید بین شش‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت یخچال ۱۷فوت تولید داخل بین پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۱۰میلیون تومان باشد. همچنین قیمت اجاق‌گاز پنج‌شعله فردار، چهار‌میلیون تا شش‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده است.

محدوده قیمت اعلام‌شده برای ماشین لباسشویی شش‌کیلویی و هفت‌کیلویی نقره‌ای ساخت داخل، به ترتیب پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تا هفت‌میلیون تومان و پنج تا ۱۱میلیون تومان تعیین شده است. همچنین قیمت ماشین لباسشویی هفت‌کیلویی سفید ساخت داخل در بازار باید بین چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان باشد. محدوده قیمت تعیین‌شده برای تلویزیون LED ساخت داخل ۴۳اینچ و ۵۵اینچ هم به ترتیب سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تا هفت‌میلیون تومان و پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۱میلیون تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا نتوانیم زیاد به قیمت‌های اعلام‌شده در سامانه ۱۲۴٫ir امیدوار باشیم. چراکه این سامانه صرفا سراغ یخچال‌فریزر‌‎های تکی، تلویزیون‌های ۴۳ و ۵۵اینچی و ماشین‌های لباسشویی شش و هفت‌کیلوگرمی رفته است. این مورد درحالی است که پرفروش‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار مدل‌های ۴۹ یا ۵۰اینچی هستند.

ماشین‌های لباسشویی هشت‌کیلوگرمی بیشترین طرفدار را دارند و خریداران یخچال‌فریزر عموما به‌دنبال مدل‌های بالا‌پایین یا کمبی می‌گردند. محصولاتی که خبری از قیمت‌هایشان در سامانه ۱۲۴٫ir نیست. بازه قیمت‌های اعلام‌شده هم به حدی بزرگ است که تقریبا همه محصولات را شامل می‌شود. طوری که در بعضی محصولات، حداکثر قیمت اعلام‌شده بیشتر از دوبرابر حداقل قیمت است.

*** تلویزیون ۴۳اینچی ۳٫۵ تا هفت‌میلیون تومان
سامانه ۱۲۴ قیمت تلویزیون‌های ۴۳اینچی تولید داخل را در محدوده سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تا هفت‌میلیون تومان اعلام کرده است. بررسی قیمت تلویزیون‌های موجود در بازار نشان می‌دهد، عموما تلویزیون‌های ایرانی در همین محدوده قیمت عرضه می‌شوند. برای مثال یکی از پرفروش‌ترین‌ها، تلویزیون ۴۳اینچی جی‌پلاس مدل ۴۳JH512N است که در بازار سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد. تلویزیون ۴۳JH412N محصول دیگری از همین برند است که با قیمت چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

از جمله دیگر تلویزیون‌های تولید داخل می‌توان به تلویزیون ۴۳اینچی مجیک‌تی‌وی مدل MT43D1300 اشاره کرد که چهار‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد. این تلویزیون‌ها عموما غیرهوشمند هستند و کیفیت تصویرشان Full HD است. اگر بخواهید سراغ برندهای کره‌ای بروید، باید توجه داشته باشید که تلویزیون‌های خارجی در این رده عموما بین ۹ تا ۱۱میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا تلویزیون ۴۳اینچی ال‌جی مدل ۴۳UK66000GI در بازار ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان است و پاناسونیک مدل TH-43EX600R حدود ۹میلیون تومان قیمت دارد.

*** تلویزیون ۵۵اینچی ۵٫۵ تا ۱۱میلیون تومان
تلویزیون‌های ۵۵اینچ LED ساخت داخل در سامانه ۱۲۴ بین پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۱میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. این بازه بزرگ تقریبا تمام تلویزیون‌های داخلی موجود در بازار را شامل می‌شود. هرچه باشد حداکثر قیمت اعلام‌شده، دوبرابر حداقل قیمت است. پیدا کردن تلویزیون‌های ۵۵اینچی داخلی در بازار آنقدرها راحت نیست و باید حداقل به چند فروشگاه لوازم خانگی سر بزنید. تلویزیون ۵۵اینچ شهاب مدل SH102U1 یکی از آنها است که حدود ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد.

تلویزیون ۵۵اینچی غیرهوشمند ایکس‌ویژن مدل ۵۵XT530 حدود شش‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و تلویزیون ۵۵اینچی مدل ۵۵XTU725 از همین برند تقریبا هفت‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. قیمت تلویزیون‌های خارجی در ابعاد ۵۵اینچ عموما بالای ۱۶میلیون تومان است. از جمله این مدل‌ها می‌توان به تلویزیون سامسونگ مدل ۵۵NU7900 اشاره کرد که در همین محدوده قیمت فروخته می‌شود. البته قیمت بعضی مدل‌ها از جمله تلویزیون OLED55C8GI ال‌جی به ۴۰میلیون تومان هم می‌رسد.

*** ماشین لباسشویی شش‌کیلوگرمی ۵٫۵ تا هفت‌میلیون تومان
ماشین‌های لباسشویی با ظرفیت دیگ شش‌کیلوگرم در سامانه ۱۲۴ بین پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تا هفت‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. این مدل‌ها یکی از کوچکترین ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند که بیشتر به‌درد خانواده‌های کم‌جمعیت یا حتی افرادی که تنها زندگی می‌کنند، می‌خورد.

قیمت ماشین‌های لباسشویی شش‌کیلوگرمی در بازار حتی از بازه اعلام‌شده در سامانه ۱۲۴ کمتر است. مثلا ماشین لباسشویی شش‌کیلویی ایکس‌ویژن مدل XTW-600B در بازار چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. پاکشوما مدل WFU-6308 حدود شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و اسنوا مدل SWD-164W در محدوده پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. از آنجایی که این مدل ماشین‌های لباسشویی مشتری چندانی ندارند، فروشنده‌ها هم رغبتی به عرضه آنها نشان نمی‌دهند. برای همین پیداکردن آنها در بازار چندان راحت نیست.

*** ماشین لباسشویی هفت‌کیلوگرمی ۴٫۵ تا ۱۱میلیون تومان
انواع ماشین لباسشویی ساخت داخل با ظرفیت دیگ هفت‌کیلوگرم در سامانه ۱۲۴ متعلق به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در محدوده چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۱میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌ که تفاوت چندانی با قیمت ماشین لباسشویی‌های شش‌کیلوگرمی ندارد. این بازه قیمت عجیب و غریب آنقدر بزرگ است که تقریبا تمام ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار را شامل می‌شود. هرچه باشد حداکثر قیمت اعلام‌شده در سامانه ۱۲۴ بیش از دوبرابر حداقل قیمت است.

از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد، ماشین‌لباسشویی‌های هشت‌کیلوگرمی بیشترین طرفدار را در بازار لوازم خانگی دارند و عنوان پرفروش‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما خبری از اعلام قیمت این محصولات در سامانه ۱۲۴ نیست. اگر سری به بازار لوازم خانگی بزنیم، می‌بینیم در بین مدل‌های هفت‌کیلوگرمی، ماشین لباسشویی پاکشوما مدل WFU-73422 یکی از پرفروش‌هاست که تقریبا شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد.

آبسال مدل REN7012 حدود شش‌میلیون تومان است و کرال مدل MFW 27201 تقریبا شش‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهید سراغ مدل‌های خارجی بروید، باید روی ارقام بالای ۱۳میلیون تومان حساب باز کنید. مثلا ماشین‌لباسشویی هفت‌کیلوگرمی سامسونگ مدل J1254 در بازار حدود ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان و ماشین‌ لباسشویی هفت‌کیلوگرمی ال‌جی مدل WM-721NS حدود ۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد.

*** یخچال و فریزر ۱۷فوت ۵٫۵ تا ۱۱٫۵میلیون تومان
سامانه ۱۲۴ بدترین دسته‌بندی را برای قیمت‌گذاری یخچال‌فریزر انتخاب کرده است. طوری که در این سامانه خبری از یخچال‌فریزر بالاپایین و سایدبای‌ساید نیست و فقط یخچال تکی و فریزر تکی ۱۷فوتی قیمت‌گذاری شده‌اند. قیمت یخچال‌های ایرانی در این سامانه بین پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۰میلیون تومان و قیمت فریزر بین شش‌میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده است.

با وجود اینکه سامانه ۱۲۴ صرفا سراغ یخچال و فریزر تکی رفته، باید توجه داشته باشید که اغلب مشتریان بازار لوازم خانگی سراغ مدل‌های بالاپایین برای خرید یخچال‌فریزر می‌‎روند و صدر فهرست پرفروش‌ترین یخچال‌فریزرها در اختیار این مدل‌ها است. ازجمله آنها می‌توان به یخچال‌فریزر سیلور مدل SRF-105 اشاره کرد که پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. مدل BFN22D-M/TP از امرسان، پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و یخچال‌فریزر کمبی جی‌پلاس مدل GRF-J302 تقریبا هشت‌میلیون تومان است.

از جمله دیگر مدل‌ها می‌توان به یخچال‌فریزر سینجر مدل SC-500S اشاره کرد که در بازار حدود شش‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. محصولات خارجی در این رده عموما بالای ۱۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا دیپوینت مدل T7 در بازار ۱۰میلیون تومان است. همچنین اگر بخواهید سراغ یخچال‌فریزرهای کمبی سامسونگ بروید، باید رقمی حدود ۲۴میلیون تومان برای مدل RT640W هزینه کنید.
بررسی قیمت یخچال‌فریزرهای سایدبای‌ساید که در سامانه ۱۲۴ اعلام نشده، نشان می‌دهد این مدل‌ها عموما بالای ۲۰میلیون تومان قیمت دارند. از جمله آنها می‌توان به یخچال‌فریزر تولید داخل اسنوا مدل S8-2321SS اشاره کرد که در بازار حدود ۲۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت یخچال‌فریزرهای دوقلو هم بین هشت تا ۱۵میلیون تومان متغیر است. یخچال و فریزر دوقلوی پارس مدل LRDST170WD-FRZNF170 یکی از ارزان‌ترین‌هاست که در بازار حدود هشت‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. در طرف مقابل یخچال‌فریزر دوقلو نیکسان مدل NR592DN-NF592DN IC حدود ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد.

*** اجاق‌گاز پنج‌شعله چهار تا ۶٫۶میلیون تومان
اجاق‌گاز فردار پنج‌شعله در سامانه ۱۲۴ بین چهار‌میلیون تا شش‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این اجاق‌گازها در بازار همین قیمت را دارند. از جمله پرفروش‌ترین آنها می‌توان به سینجر مدل SG-A5191 اشاره کرد که حدود چهار‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد. برتینو مدل کارینو از جمله دیگر محصولات ساخت داخل است که در بازار با قیمت چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

محصولات برند پارس‌ریتون که آن را با نام برتینو می‌شناسیم، عموما در محدوده چهار‌میلیون تا شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارند. محصولات برند سینجر بین چهار‌میلیون تا شش‌میلیون تومان فروخته می‌شوند. قیمت محصولات خارجی موجود در بازار عموما بالای ۱۴میلیون تومان است. از جمله آنها می‌توان به اجاق‌گاز‌های تریم اشاره کرد که بین ۱۴ تا ۱۶میلیون تومان فروخته می‌شوند.

کدخبر: ۳۳۴۷۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر