کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۸۹۵
تاریخ خبر:

تغییرات بازار موبایل ‌در هفته جهنمی

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | درست یک هفته از خبر جنجالی ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو می‌گذرد. خبری که عمر آن به ۲۴ساعت نکشید و یک‌روز بعد فوج فوج تکذیبیه برای آرام‌ کردن بازار منتشر شد. در اولین گام سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد، آنچه مطرح شده تنها صورت‌جلسه بوده و‌ هیچ ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته و‌ تغییر رویه‌ای در واردات گوشی انجام نشده است. وزارت صمت از طرف دیگر اعلام کرد، هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و همچنان کمیته متشکل از نمایندگان وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات در این مورد به نتیجه نرسیده است.

همان ۲۴ساعت کافی بود تا بازار موبایل چنان جهشی را تجربه کند که مو به تن هرکس سیخ شود. با اینکه یک هفته از اعلام و تکذیب خبر جنجالی گذشته و صف‌کشی اتحادیه‌های فروشندگان و واردکنندگان تقریبا به پایان رسیده اما همچنان می‌توان آثار همان ۲۴ساعت نفرین‌شده را در بازار موبایل به‌وضوح مشاهده کرد. گوشی‌هایی که بالای ۳۰۰یورو قیمت داشتند تکلیفشان مشخص است. هرکدام حداقل سه‌میلیون تومان گران شده‌اند و قیمتشان حتی از روزهای اولی که به ایران آمده بودند و حکم نوبرانه‌های بازار موبایل را داشتند هم بیشتر شده.

ای کاش ماجرا به همینجا ختم می‌شد. ترکش‌های خبر جنجالی هفته گذشته حتی به مواضع گوشی‌های میان‌رده‌ هم اصابت کرده و دست‌به‌دست تلاطم بازار ارز، قیمت آنها را افزایش داده است. رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی می‌گوید، با لغو ممنوعیت واردات تلفن همراه با ارزش بالای ۳۰۰یورو دلیلی برای افزایش قیمت موبایل وجود ندارد و قیمت‌ها باید به حالت قبل برگردد، بنابراین بهتر است شهروندان برای خرید موبایل عجله نکنند. البته بعید به نظر می‌رسد کسی گوش به زنگ توصیه‌های رئیس اتحادیه باشد، با وجود این تغییرات قیمت که صرفا در یک هفته به جان بازار موبایل افتاده‌اند، احتمالا کسی دلش نخواهد از فاصله یک‌کیلومتری تقاطع حافظ و جمهوری عبور کند.

*** افزایش قیمت گوشی‌های اپل؛ تا هفت‌میلیون تومان
آیفون۱۱ پرومکس بیشترین افزایش قیمت را در بازار موبایل تجربه کرد. خبری که مثل بمب ترکید، قیمت این گوشی را با ظرفیت ۲۵۶گیگابایت، حدود هفت‌میلیون تومان افزایش داد. شاید فکر کنید در این یک‌هفته که همه‌چیز به خوبی و خوشی تمام شده، قیمت این گوشی هم سر جایش برگشته باشد، ولی اینطور نیست. قبل از انتشار خبر، قیمت آیفون۱۱ پرومکس ۲۵۶گیگابایتی در بازار ۳۴میلیون تومان بود و حالا قیمت آن به حدود ۴۱میلیون تومان رسیده است. مدل ۶۴گیگابایتی این گوشی هم هفته پیش ۲۸میلیون تومان بود و بعد از انتشار خبر به حدود ۳۴میلیون تومان رسیده است.

حتی همین حالا که تب و تاب خبرها آرام گرفته، قیمت‌ها مغازه به مغازه متفاوت است. مثلا همین آیفون۱۱ پرومکس ۶۴گیگابایتی در یک فروشگاه ۳۲میلیون تومان فروخته می‌شود و در یک فروشگاه دیگر تا ۳۶میلیون تومان قیمت می‌خورد. هفت‌میلیون تومان افزایش قیمت تاثیر همان خبر جنجالی برای آیفون۱۱ پرو بود. مدل ۲۵۶گیگابایتی این گوشی قبل از انتشار خبر حدود ۳۱میلیون تومان بود و با وجود گذشت یک هفته، همچنان در محدوده ۳۸میلیون تومان فروخته می‌شود. از طرف دیگر آیفون۱۱ ۱۲۸گیگابایتی از ۲۲میلیون تومان تا ۲۷میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. آیفون XS Max 256 گیگابایتی هم در این مدت با دو‌میلیون تومان افزایش قیمت از ۲۷ به ۲۹میلیون تومان رسیده است.

آیفون SE 2 که مدت زیادی از ورود آن به بازار نمی‌گذرد، همین ابتدای کار با شوک خبر ممنوعیت گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو، کلی افزایش قیمت پیدا کرد. مدل ۱۲۸گیگابایتی این گوشی که تا حدودی گوشی اقتصادی آیفون به حساب می‌آید، ۱۴میلیون تومان بود و با وجود گذشته یک هفته همچنان با قیمت عجیبی در حدود ۱۸میلیون تومان فروخته می‌شود. شاید بهتر باشد بدانید که این گوشی خردادماه حدود ۱۲میلیون تومان قیمت داشت.

*** افزایش قیمت گوشی‌های سامسونگ؛ تا هفت‌میلیون تومان
سامسونگ Galaxy Note 10 Plus در بین پرچمدارهای این برند بیشترین افزایش قیمت را تحت تاثیر انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو تجربه کرده است. این گوشی درست یک‌روز قبل از انتشار این خبر حدود ۲۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود و بعد از آن با افزایش قیمت هفت‌میلیون تومانی به استقبال مشتریانش آمد. این گوشی همچنان در بازار با قیمت ۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. Galaxy Note 10 lite هم در این مدت از ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان با افزایش یک‌میلیونی به ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده است.

سامسونگ Galaxy S20 Ultra یک هفته بعد از انتشار خبر همچنان بر افزایش قیمت خود پافشاری می‌کند. این گوشی از مرز ۳۰میلیون تومان عبور کرده و نسبت به قبل از انتشار خبر حدود دو‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. سامسونگ Galaxy S20 Plus در واکنش به همین خبر از ۲۲میلیون تومان تا ۲۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان پیشروی کرده و افزایش قیمت بیشتری را پشت سر گذاشته است.

سامسونگ Galaxy S20 هم در این مدت از محدوده ۱۹میلیون تومان به ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده و به جمع گوشی‌های ۲۰میلیونی پیوسته است. این شرایط برای سامسونگ Galaxy S10 هم پیش آمده. این گوشی یک‌روز قبل از انتشار خبر حدود ۱۷میلیون تومان بود و حالا در بازار با قیمت ۲۰میلیون تومان فروخته می‌شود. سامسونگ Galaxy S10 Plus هم از ۱۸میلیون تومان تا ۲۲میلیون تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشته.

تاثیرات خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰یورو محدود به پرچم‌دارها نیست. گوشی‌های میان‌رده سامسونگ هم از این موضوع بی‌تاثیر نبودند و حدود یک‌میلیون تومان در عرض یک‌هفته افزایش قیمت داشتند. از نمونه آنها می‌توان به سامسونگ Galaxy A71 اشاره کرد که در این مدت از ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان به ۱۰میلیون و ۵۵۰هزار تومان رسیده است. Galaxy A70 هم این روزها ۵۰۰هزار تومان گران‌تر از هفته پیش و در محدوده هشت‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

خانواده A50 در یک‌هفته‌ای که از انتشار خبر جنجالی گذشته، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان گران شده‌اند. سامسونگ Galaxy A50 از پنج‌میلیون و ۷۰۰ به پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان، سامسونگ Galaxy A50s از شش‌میلیون به شش‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان و سامسونگ Galaxy A51 از شش‌میلیون و ۶۰۰هزار به شش‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

بقیه گوشی‌های سامسونگ که همگی کمتر از ۳۰۰یورو قیمت دارند و به طور کلی مشمول خبر جنجالی هفته گذشته نمی‌شوند، تحت تاثیر اتفاقات بازار موبایل حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند. از نمونه آنها می‌توان به سامسونگ Galaxy A30s اشاره کرد که از چهار‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان هفته پیش به چهار‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است. Galaxy A30 هم از چهار‌میلیون و ۳۰۰ تا چهار‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان گران شده. سامسونگGalaxy A10 که نهایتا ۱۰۰یورو قیمت دارد، بی‌تاثیر از خبر جنجالی نبوده و هفته پیش با افزایش قیمت ۱۰۰هزار تومانی به دو‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسیده است.

*** افزایش قیمت گوشی‌های شیائومی؛ تا ۱٫۳میلیون تومان
پرچمدار گوشی‌های شیائومی یعنی Mi Note 10 در یک هفته گذشته همچنان روی قیمت ۱۳میلیون تومان باقی مانده‌ است. این گوشی قبل از انتشار خبر ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰یورو، حدود ۱۱میلیون تومان بود و افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی را پشت سر گذاشته. Redmi Note 9 Pro شرایط وخیم‌تری دارد. این گوشی درست یک‌روز قبل از انتشار خبر جنجالی، حدود شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و حالا بعد از افزایش یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومانی به هفت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده است.

بقیه گوشی‌ها افزایش قیمت آرام‌تری داشتند. مثلا Redmi Note 9s در این مدت ۳۰۰هزار تومان گران شده و درحال حاضر حدود شش‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. Redmi Note 8 Pro هم با پشت سر گذاشتن افزایش قیمت ۳۵۰هزار تومانی، این‌روزها با نرخ پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. گوشی‌های شیائومی که زیر پنج‌میلیون تومان قیمت دارند، در طول هفته گذشته تغییر چندانی نداشتند. مثلا Redmi Note 8T همچنان چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. البته همین قیمت نسبت به ماه قبل افزایش چشمگیری داشته.

*** افزایش قیمت گوشی‌های هوآوی؛ تا ۶۰۰هزار تومان
هوآوی P30 Lite با رم شش‌گیگابایتی هفته قبل در بازار با قیمت چهار‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شد. این گوشی در بین مدل‌های بالای ۳۰۰یورو جای نمی‌گیرد ولی از آنجایی که یکی از پرچمدارهای هوآوی به حساب می‌آید، تحت تاثیر خبر جنجالی هفته پیش ۶۰۰هزار تومان گران شد و به پنج‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید.

Nova 5T دیگر پرچمدار هوآوی در این مدت ۵۰۰هزار تومان گران شده و حالا با قیمت هشت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. هوآوی Y9s هم با افزایش قیمت ۵۰۰هزار تومانی از پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار به پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده است. همه این اتفاقات صرفا در یک‌روز افتاد و با وجود گذشته یک‌هفته هنوز شرایط به حالت عادی بازنگشته است.

شرایط برای گوشی‌های هوآوی کمی نسبت به گوشی‌های سامسونگ متفاوت است. طوری که گوشی‌های هوآوی که کمتر از پنج‌میلیون تومان قیمت دارند، تاثیر چندانی از خبر جنجالی هفته گذشته نگرفته‌اند و عموما بدون تغییر سر جایشان هستند. مثلا هوآوی Y9 Prime با همان قیمت قبل از انتشار خبر یعنی چهار‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و Y7 در محدوده سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قرار دارد.

کدخبر: ۳۳۸۸۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر