کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۷۸۰
تاریخ خبر:

تعویق انتخابات از نگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | دونالد ترامپ در توئیتی که پنجشنبه شب منتشر کرد به دو نکته بسیار مهم اشاره کرده است. اولین نکته اینکه انتخابات پستی نتیجه‌ای جز هرج و مرج، آشوب و تقلب در پی نخواهد داشت و در ادامه و قدم دوم نیز به طور تلویحی بحث تعویق انتخابات را مطرح کرده است. البته این توئیت با واکنش‌های بی‌درنگ سران هر دو حزب مواجه شد.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت نهادی که در مورد برگزار شدن یا نشدن انتخابات تصمیم می‌گیرد کنگره است و تصمیم کنگره برگزاری انتخابات در روز مقرر است. میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان و اکثریت مجلس سنا نیز در واکنش به توئیت ترامپ گفت که زمان برگزاری انتخابات همچون سنگ نوشته‌ای است که قابل تغییر و پاک کردن نیست و هرگز تاکنون تاریخ برگزاری انتخابات در آمریکا در طول جنگ‌های داخلی و خارجی تغییر نکرده است و این بار نیز تغییر نخواهد کرد.

نانسی پلوسی و حزب دموکرات معتقدند که کرونا، نفس و امان دولت ترامپ را بریده است و آوار این فاجعه و بلا تا حدی وخیم است که ترامپ قادر به عادی کردن شرایط تا پیش از انتخابات نیست و از این رو دموکرات‌ها با اتکا و اعتماد به نظرسنجی‌ها و ملاحظه فاصله امن بایدن و ترامپ، خود را پیروز بی‌چون و چرای انتخابات می‌دانند فلذا علاقه‌ای به تعویق انتخابات و هر آنچه این پیروزی را در هاله‌ای از غبار و ابهام ببرد ندارند.

میچ مک کانال و سران جمهوری‌خواهان حدس می‌زنند که ترامپ رقابت ریاست جمهوری را به بایدن واگذار خواهد کرد و آنها شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نخواهند داشت. آنها معتقدند با حمایت از ماجراجویی‌های ترامپ و همراه شدن با او در هر سناریویی که حقوق بشر و دموکراسی را با خطر مواجه کند نه‌تنها دستاوردی نخواهند داشت بلکه علاوه بر از دست دادن کاخ سفید، اکثریت مجلس سنا را هم در انتخابات پیش رو از دست خواهند داد.

و در یک اتفاق تلخ شاهد این خواهند بود که کاخ سفید، مجلس نمایندگان و مجلس سنا به طور همزمان در ید دموکرات‌هاست و در نتیجه این اتفاق موجودیت حزب جمهوری‌خواه در معرض خطر و فروپاشی قرار گرفته است. به همین دلیل آنها نیز علاقه‌ای به تعوق انتخابات ندارند.

دونالد ترامپ معتقد است با تغییر رویه و رفتار خود می‌تواند دوباره حزب را در حمایت از خود متحد کند. نظرسنجی اخیر شبکه سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد اختلاف بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی کاهش پیدا کرده و آرای ترامپ رشد داشته است. همچنین نظرسنجی هریس پولز حاکی از آن است که به‌رغم حمایت ۷۰درصدی مردم از انتخابات پستی، ۵۴ درصد از مردم معتقدند حمایت ترامپ از نیروی پلیس در ماجرای قتل جورج فلوید درست بوده .

همچنین ۷۸ درصد از مردم نیز از فرمان ترامپ برای دستگیری و صدور احکام بلندمدت برای آسیب‌زنندگان به مجسمه‌های مفاخر آمریکا حمایت کردند. این یعنی افکار عمومی در حال نزدیک شدن دوباره به ترامپ است و ترامپ معتقد است اگر پیش از انتخابات بتواند واکسنی برای کرونا و مصرف عمومی به بازار عرضه کند برنده قطعی انتخابات خواهد بود و از این رو گوشه چشمی به تعویق انتخابات و خرید زمان دارد.

کدخبر: ۳۴۲۷۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر