کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۲۰
تاریخ خبر:

تعلیق بازگشایی مدارس در دقیقه نود

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | نزدیک به یک هفته پیش وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه‌ای منتشر کرد و در آن به شرایط شروع سال تحصیلی پرداخت. در بخشی از این شیوه‌نامه به تشکیل کلاس‌های حضوری در مناطق زرد اشاره شده بود، موضوعی که واکنش علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران را به دنبال داشته است.

در شیوه نامه آموزش و پرورش در مورد شرایط آموزش حضوری آمده که در مناطق سفید و زرد کلاس‌ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در محل مدرسه تشکیل خواهد شد. این دقیقا بخشی است که نه تنها صدای اعتراض ستاد مقابله با کرونای تهران را بلند کرده بلکه خانواده بعضی از دانش‌آموزان را هم عصبانی کرده است.

*** رعایت پروتکل‌ها غیر‌ممکن است
ماهر دیروز اعلام کرد که این ستاد با بازگشایی مدارس به شکل حضوری حداقل در پاییز پیش رو به طور کلی مخالف است. او قبلا در حرف‌هایش آب پاکی را روی دست وزارت علوم هم ریخت و به مخالفت با بازگشایی دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و ادامه داد: «ارزیابی و بررسی‌های ما در ستاد تهران نشان می‌دهد زیرساخت‌ها و بستر مناسب و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضا‌های آموزشی استان تهران وجود ندارد، بنابراین ستاد تهران کلاً با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری مخالف بوده و این مسئله را بار‌ها مطرح کرده است.»

او گفت: «در شهر تهران با توجه به امکانات موجود اکیدا توصیه می‌شود که در سال تحصیلی جدید از فضا و آموزش‌های مجازی و در کل سیستم غیرحضوری برای مدارس و دانشگاه‌ها استفاده شده و تنها در موارد خاص و مورد نیاز و به صورت موردی نسبت به پذیرش حضوری دانش آموزان یا دانشجویان اقدام شود.

در رابطه با دانشگاه‌های دولتی شهر تهران اکثر دانشجویان از شهرستان آمده و باید در خوابگاه سکونت داشته باشند که این مسئله مشکل را مضاعف می‌کند، چراکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضا‌های خوابگاهی تقریبا ناممکن است. اکثر اتاق‌های خوابگاهی چند نفره بوده که امکان جداسازی افراد در این فضا‌ها وجود ندارد و در کل فضا‌های خوابگاهی، ورودی‌ها و سایر بخش‌های آن برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصول فاصله‌گذاری محدود است.»

*** شهر شلوغ کن‌ها
ماهر در حرف‌هایش به این نکته اشاره کرده که اغلب شهرهای استان تهران و البته شهرهای سایر مناطق ایران معمولا وضعیت زرد دارند بنابراین طبق شیوه نامه آموزش و پرورش شاهد بازگشایی حضوری بیشتر مدارس ایران خواهیم بود و این علاوه بر خطراتی که برای خود دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دارد رفت و آمد در شهرها را هم بیشتر می‌کند به طوری باعث می‌شود فضاهای عمومی با جمعیت بیشتری مواجه باشند. این هم دلیل دیگری است که ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حداقل در ترم پاییز کاملا مخالف است.

*** کدام طرف برنده است؟
با این حرف‌ها به نظر می‌رسد اگر ماهر و ستاد مقابله با کرونا نخواهند کوتاه بیایند آموزش و پرورش باید از شیوه نامه‌اش عقب‌نشینی کند. چون طبق دستور مستقیم رئیس‌جمهور تمام نهادهای اجرایی باید در تمام زمینه‌ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و زیر مجموعه‌های آن در استان‌ها باشند.

همانطور که قبلا هم بارها در موارد مختلف مانند برگزاری کنکور، عزاداری‌های محرم، نماز عید فطر و… حرف آخر را ستاد مقابله با کرونا زده است اما خیلی‌ها فکر می‌کنند این ستاد مانند تمام مواردی که از مواضعش عقب‌نشینی کرده سعی می‌کند با نهادهای اجرایی طوری کنار بیاید که به قول معروف هر دو طرف راضی باشند، نمونه این رفتار را در مورد برگزاری کنکور و اجرای طرح ترافیک تهران دیده‌ایم.

*** تکلیف‌مان را مشخص کنید
حالا که صدای اعتراض ستاد مقابله با کرونا علیه آموزش حضوری در مدارس بلند شده باز هم خانواده‌ها و دست‌اندرکاران مدارس احساس بلاتکلیفی می‌کنند. برخی از مدارس با توجه به اینکه نزدیک به ۱۵ روز بیشتر به شروع سال تحصیلی نمانده شروع به آماده سازی فضای مدرسه کرده‌اند و حالا در گروه‌های تلگرامی و واتساپی که معلمان و مدیران تشکیل داده‌اند این بحث داغ شده که واقعا عجله برای آماده سازی فیزیکی مدارس لازم است؟

بعضی از مسئولان مدرسه‌ها مخصوصا در تهران هم نگران هزینه‌هایی هستند که این آماده سازی روی دستشان می‌گذارد و اگر قرار نباشد بچه‌ها به مدرسه بیایند این هزینه‌ها بی‌فایده بوده است. مدیر یکی از مدارس غیر انتفاعی در یکی از گروه‌های تلگرامی شکایت کرده و نوشته که همین دو روز پیش چند ۱۰ میلیون برای خرید اقلام بهداشتی و بعضی اصلاحات فیزیکی هزینه کرده در حالی که با اتفاقات اخیر ممکن است هیچ کلاسی حضوری نباشد.

کدخبر: ۳۴۵۷۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر