کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۳۱۳
تاریخ خبر:

تعطیلی قطعی عصر جدید تا پایان کرونا

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| بعد از شناخته شدن فینالیست‌های مرحله اول از فصل دوم «عصر جدید»، عوامل برنامه دیگر امکان تولید ادامه آن را ندارند. همه باید تا پایان بیماری صبر کنند. مسابقه‌ «عصرجدید» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز امسال تلویزیون بود. درست است که شیوع کرونا محدودیت‌هایی پیش‌روی تولید این برنامه گذاشت و نتوانست با هیجان و جذابیت سال گذشته پیش رود اما هرطور شده مرحله اول آن به پایان رسید و فینالیست‌های این مرحله برای ورود به مرحله بعدی معرفی شدند.

حالا این مسابقه در نقطه‌ ورود به مرحله بعد با مشکلاتی روبه‌روست. درواقع بهتر است بگوییم «عصرجدید» عملا تا زمان ریشه‌کن شدن بیماری «کرونا» امکان تولید ندارد. شاید اگر هر برنامه‌ دیگری بود می‌توانستند بدون حضور تماشاگر و استودیوی خالی برنامه را پیش ببرند. درست همانطور که در فصل اول چنین کاری کردند اما «عصرجدید» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد فعلا باید دست نگه دارد و معلوم نیست سرنوشتش به کجا و چه زمانی می‌رسد. هفت صبح این مسئله را بررسی می‌کند.

*** تغییرات در مرحله اول
فصل دوم «عصرجدید» درست در شرایطی تولید شد که جامعه به شدت درگیر هراس ناشی از شیوع ویروس کرونا بود. حضور شرکت‌کنندگان و شلوغی استودیوی تولید برنامه از همان ابتدا با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد. احسان علیخانی مدام اعلام می‌کرد که افراد حاضر در استودیو، قبل از ورود، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

اما با این حال هم وضعیت نگران‌کننده‌ به نظر می‌رسید. ضمن اینکه بخش مهمی از شرکت‌کنندگان عصرجدید از شهرستان‌ها به تهران می‌آمدند و به دلیل ممنوعیت‌هایی که برای سفرهای بین شهری وجود داشت، حتی حضور آنها در تهران هم با مشکلاتی روبه‌رو بود. تا اینکه بالاخره عوامل تصمیم گرفتند مسابقه را از روال عادی و همیشگی خارج کنند و دست به تغییراتی بزنند.

*** هر قسمت تقسیم بر دو
با توجه به این شرایط، تعداد قسمت‌هایی که تولید شده بود به اندازه‌ای نبود که بتواند تمام تعطیلات نوروز را پوشش دهد. برای اینکه بتوانند هرشب برنامه را روی آنتن داشته باشند تصمیم بر این شد که هر قسمت از مسابقه در دو قسمت پخش شود. اجرای شرکت‌کنندگان بین دو شب تقسیم می‌شد و یک شب درمیان شاهد اعلام نتایج مسابقات توسط داوران بودیم. این شیوه‌ تقسیم‌بندی گرچه بهترین تصمیم برای شرایط فعلی به حساب می‌آمد اما تاثیر فراوانی روی برنامه داشت. طبیعی است وقتی مسابقه‌ای که برای یک قسمت تولید شده نصف می‌شود و در دو شب روی آنتن می‌رود، شرایط چندان مطلوب نیست.

*** اضافه کردن بخش جدید به برنامه
تقسیم یک برنامه در دو شب طبیعتا روی مدت زمان پخش برنامه هم اثر می‌گذاشت. به همین دلیل «عصرجدید» بخشی را در حمایت از شعار «در خانه بمانیم» به مسابقه اضافه کرد. در این بخش، دوربین داخل خانه‌ داوران می‌رفت و هرکدام از آنها درباره‌ اینکه در خانه چه کاری انجام می‌دهد و چطور می‌توان در خانه ماند و … می‌گفتند. کاری به میزان تاثیرگذاری این بخش روی مخاطبان نداریم اما به‌هرحال اضافه شدن آن یک جور وصله ناجور بود که به هیجان مسابقه ضربه می‌زد.

*** اجرا در سالن خالی
یکی دیگر از تغییرات «عصرجدید»، اجرا در سالن خالی بود. در این شرایط، چهار داور به همراه احسان علیخانی، در استودیوی خالی حضور پیدا می‌کردند و شاهد اجرای شرکت‌کننده‌ها بودند. با اینکه به نظر می‌رسید چنین اتفاقی برای یک مسابقه امکان‌پذیر نباشد اما چند قسمت به این ترتیب ضبط شد. این قسمت‌ها، شور و حال همیشه را نداشتند و شیوه‌ جدید تولید، علاوه بر اینکه از جذابیت برنامه کم می‌کرد روی اجرای خود شرکت‌کنندگان هم اثر می‌گذاشت. این شرایط چندان طول نکشید و ضبط مسابقه خیلی زود متوقف شد.

*** مشکلات تولید مرحله دوم
با تمام این اوصاف، فصل اول با تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها به پایان رسید اما به این زودی‌ها نمی‌توان منتظر تولید ادامه این مسابقه بود. مشکل اصلی ازدحام جمعیت و عدم حضور تماشاچیان در سالن نیست چون چنین مشکلی به راحتی با حذف آنها قابل حل بود همانطور که در مرحله اول اتفاق افتاد و به راحتی پیش رفت. حالا مسئله فراتر از اینهاست. طبق گفته‌ خود احسان علیخانی، مشکل اصلی اینجاست که بخش مهمی از فینالیست‌های مرحله اول ساکن تهران نیستند و برای ضبط مسابقه مجبورند از شهرشان به تهران سفر کنند.

بسیاری از آنها جایی برای سکونت ندارند و در حال حاضر امکان سکونت آنها در هتل و مسافرخانه‌ هم فراهم نیست. آنها حتی فضایی برای تمرین کردن ندارند. مشکل دیگر اینکه بخش مهمی از فینالیست‌ها، گروه‌های چند نفره‌ای هستند که در بین‌شان بچه‌ها هم حضور دارند. برخی دیگر به همراه خانواده به برنامه می‌آیند و خلاصه جمع کردن تمام این افراد کنار هم، جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهد که ناقض پروتکل وزارت بهداشت است. بنابراین فعلا نمی‌توانیم درباره‌ ادامه‌ تولید این برنامه پیش‌بینی خاصی داشته باشیم

کدخبر: ۳۱۸۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر