کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۳۴۶
تاریخ خبر:

تصویری با آقای پینگ، تلفنی با آقای لاوروف

روزنامه هفت صبح | روز پنجشنبه گذشته روسای جمهور چین و آمریکا در تماسی تلفنی به یک گفت‌وگوی دو ساعت و ۱۷ دقیقه‌ای پرداختند. در این گفتگو شی جین پینگ ضمن ابراز نگرانی از سفر احتمالی پلوسی به تایوان به بایدن هشدار داد که با آتش بازی نکند و گفت کسانی که با آتش بازی می‌کنند، می‌‌سوزند. شی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا درباره این مسئله چشم‌هایش را باز کند.

رئیس‌جمهور چین از آمریکا خواست تابع اصل چین واحد باشد و با صراحت تاکید کرد که چین قاطعانه با استقلال تایوان و دخالت خارجی مخالف است. در مقابل نیز رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که سیاست‌های این کشور در قبال تایوان تغییری نکرده و با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت یا تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان مخالف است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین، تایوان از حمایت بایدن تشکر کرد و گفت که مشارکت امنیتی خود با ایالات متحده را افزایش خواهد داد.در مکالمه روز پنجشنبه رهبران آمریکا و چین، بایدن بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی درباره تایوان تاکید کرد. آنان همچنین درباره زمینه‌های دارای قابلیت گسترش همکاری‌های دوجانبه از جمله مسئله تغییرات آب‌وهوا، امنیت سلامتی و مقابله با مواد مخدر صحبت کردند.

شی جین‌پینگ در مورد مسئله تایوان، تاکید کرد که آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، باید سیاست‌های اقتصاد کلان، زنجیره تامین کالاها در جهان و همچنین امنیت انرژی و غذا در جهان را دنبال کنند. کاخ سفید گفت این تماس تلفنی در چارچوب تلاش‌های دولت برای تعمیق خطوط ارتباطی با چین و «مدیریت مسئولانه اختلافات‌» دو طرف است.

این پنجمین باری بود که شی‌ جین‌پینگ و جو بایدن به عنوان رهبران دو کشور چین و آمریکا تلفنی صحبت می‌کنند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت که بایدن و شی در مورد امکان برگزاری اولین دیدار رو در رو به عنوان رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین گفت‌وگو کرده و به تیم‌های خود دستور داده‌اند که این موضوع را بررسی کنند.

اولین تماس وزرای خارجه روسیه و آمریکا بعد از جنگ
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه جمعه در اولین تماس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از جنگ اوکراین، گفت‌وگو کرد و گفت که او را تحت فشار قرار داده تا پیشنهاد آزادی دو آمریکایی را بپذیرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بلینکن در مورد این تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: «ما یک گفت‌وگوی صریح و مستقیم داشتیم. من کرملین را تحت فشار قرار دادم تا پیشنهاد اساسی را که ما ارائه کردیم بپذیرد.»

بلینکن روز چهارشنبه گفته بود که قصد دارد با لاوروف تماس بگیرد تا در مورد آزادی دو آمریکایی یکی بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال و دیگری پل ویلان، تفنگدار سابق و «پیشنهادی که چند هفته قبل داده بود»، تماس بگیرد. بلینکن جزئیاتی از پاسخ لاوروف به آنچه «پیشنهاد اساسی» خواند، ارائه نکرد.

او به صورت علنی درخواست این تماس را به روسیه داده بود و البته جزئیات این پیشنهاد را فاش نکرد. برخی منابع می‌گویند مبادله ویلان و گرینر با یک دلال اسلحه روسی به نام ویکتور بوت، پیشنهاد بلینکن به لاوروف بوده است.بلینکن همچنین گفت که به لاوروف در مورد اهمیت پایبندی روسیه به توافقنامه اجازه خروج محموله‌های غلات اوکراینی از دریای سیاه صحبت کرده است.

او گفت که به لاوروف در مورد طرح روسیه برای الحاق بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین به خام روسیه هشدار داده است. بلینکن گفت که به لاوروف گفته است که جهان «هرگز» الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد، و به گفته او این موضوع «هزینه‌های اضافی قابل توجهی برای روسیه به همراه خواهد داشت.»

روایت طرف روسی از این مکالمه بر جنبه‌های عمدتا متفاوتی متمرکز بود. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفت که لاوروف «قویاً» از بلینکن خواست که تلاش برای آزادی بازداشت‌شدگان آمریکایی را در یک «گفت‌وگوی حرفه‌ای با دیپلماسی آرام و بی‌سروصدا» پی بگیرد.
لاوروف همچنین قول روسیه برای ادامه جنگ تا رسیدن به اهداف خود در اوکراین را تکرار کرد.

همچنین ناخرسندی خود مبنی بر اینکه حمایت ایالات‌متحده و ناتو از اوکراین درگیری را طولانی‌تر می‌کند، مجدداً ابراز کرد و ایالات متحده را متهم کرد که هنوز به توافقات خود در مورد صادرات محموله‌های غلات از اوکراین پایبند نیست. همزمان اوکراین اعلام کرده که آماده است تا صادرات غلات از بنادرش را آغاز کند اما منتظر موافقت سازمان ملل است.

کدخبر: ۴۷۰۳۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر