کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۷۱۶
تاریخ خبر:

ترفندی کاربردی برای خواب شبانه راحت

سرد بودن پاها یکی از دلایل بی‌خوابی در طول شب است. وقتی پاها سرد هستند، رگ‌های خونی منقبض شده و خون کمتری در رگ‌ها گردش می‌کند. به گفته بنیاد ملی خواب آمریکا، گرم شدن پاها قبل از خواب به سیگنال‌دهی واضح مغز برای رفتن به رختخواب کمک می‌کند و منجر به خواب راحت شبانه می‌شود.

ساده‌ترین راهکار گرم کردن پاها، پوشیدن جوراب است. البته خواب راحت تنها مزیت پوشیدن جوراب در طول شب نیست.

پوشیدن جوراب در هنگام خواب، علاوه بر گرم نگه داشتن بدن، مانع ترک خوردن کف پاها می‌شود، به ویژه اگر قبل از پوشیدن جوراب، پاها را با استفاده از کرم مرطوب کنید.

همچنین پوشیدن جوراب در طول شب می‌تواند موجب کاهش دمای درونی بدن شود. علاوه بر این پوشیدن جوراب موجب کاهش حمله‌های رینود می‌شود. «سندرم رینود» عارضه‌ای است که موجب کاهش شدید جریان خون در پوست به ویژه در انگشتان دست و پا می‌شود.

جوراب‌های تولیدشده از الیاف طبیعی نرم مانند پشم یا کشمیر، مناسب‌ترین انواع جوراب محسوب می‌شوند. این نوع جوراب‌ها معمولا گرانتر از جوراب‌های تولیدشده از پنبه و الیاف مصنوعی هستند اما ارزش هزینه بیشتر را دارند.

از پوشیدن جوراب واریس در طول شب خودداری کنید مگر این که توسط پزشک تجویز شده باشد. این نوع جوراب‌ها موجب افزایش گردش خون می‌شوند اما برای پوشیدن در هنگام خواب طراحی نشده‌اند. این جوراب‌ها موجب خروج جریان خون از پاها می‌شوند و پوشیدن آن‌ها در طول خواب می تواند مانع گردش جریان خون در پاها شود.

گرم کردن پاها قبل از خواب موجب کاهش زمان لازم برای رسیدن به آرامش و خواب راحت می‌شود. برای این منظور باید از جوراب‌های نرم و راحت استفاده شود. در صورتی که دچار بیماری‌های مرتبط با گردش خون هستید، درباره پوشیدن جوران در هنگام خواب با پزشک خود مشورت کنید.

خواب کافی و باکیفیت مهمترین عامل در عملکرد مغز و سیستم اعصاب، سیستم گردش خون و عروق و سیستم ایمنی بدن است، به همین دلیل مطالعات گسترده‌ای در زمینه عوامل موثر بر خواب با کیفیت در سراسر دنبا انجام می‌شود.

۱۱ شب تا هفت صبح بهترین زمان خواب است. مصرف غذای سبک سه ساعت قبل از خواب، دمای مناسب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد

کدخبر: ۳۷۵۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر