کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۹۴۶
تاریخ خبر:

تراکتور؛ بازنده ابدی پرونده‌ها و دعواهای حقوقی

روزنامه هفت صبح | سال‌هاست که گفته می‌شود ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد پرونده‌های شکایت را در فیفا به خودش اختصاص داده ‌. فهرست بازیکنان و مربیان خارجی که از باشگاه‌های ایرانی شکایت کرده‌اند سر به فلک می‌کشد. در نگاه اول به نظر می‌رسد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در این زمینه گوی سبقت را از بقیه باشگاه ربوده‌اند .

اما مرور اتفاقاتی که در چند سال اخیر در باشگاه تراکتور رخ داده نشان می‌دهد ‌ این تیم تبریزی دست سرخابی‌ها را هم در این زمینه از پشت بسته است. البته همه شکایت‌ها از این باشگاه به فیفا نرسیده و تعدادی از آنها در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در حال بررسی هستند اما به نظر می‌رسد مشکل بزرگی در بخش حقوقی این باشگاه تبریزی وجود دارد که در بدیهی‌ترین پرونده‌ها هم بازنده و محکوم به پرداخت حقوق و جریمه به بازیکنانش می‌شود. این چند مورد را بخوانید تا برق از سرتان بپرد!

*** رضا شکاری: او حدود دو سال پیش و در حالی که تا آستانه امضای قرارداد با پرسپولیس پیش رفته بود ناگهان سر از تبریز درآورد و به تراکتور پیوست‌ اما به دلیل شکایت باشگاه ذوب‌آهن از او و اختلافات این باشگاه با تیم سابق شکاری یعنی روبین‌کازان‌ و از ترس محرومیت، تراکتور تا مدت‌ها نتوانست از شکاری که ستاره تیم‌های نوجوانان، جوانان و امیدهای کشورمان بود استفاده کند.

بعد از رفع مشکل هم یک شکاریِ ناآماده برای تراکتور به میدان رفت و کار خاصی برای تیمش نکرد. او حدود شش ماه پیش خواهان جدایی از این تیم شد اما اجازه جدایی پیدا نکرد و در این تیم ماندنی شد. سرانجام مدتی پیش او به صورت یکطرفه قراردادش را با تراکتور فسخ کرد. تراکتور اقدام او را غیر‌قانونی خوانده و از او به کمیته تعیین وضعیت شکایت کرد و در سمت مقابل شکاری و وکیلش که در تلاش برای مذاکره و توافق با باشگاه به نتیجه نرسیدند، متقابلا شکایتی بابت جعل و دست بردن در قرارداد این بازیکن علیه تراکتور مطرح کردند.

با بررسی‌های انجام شده و مسجل شدن تخلف باشگاه تراکتور، رای به سود شکاری اعلام ‌ و قرارداد این بازیکن با تراکتور باطل شده است و شکاری می‌تواند به عنوان بازیکن آزاد به تیم خواهانش بپیوندد. در واقع با حکم کمیته تعیین وضعیت مشخص شد که باشگاه تراکتور به صراحت مرتکب تخلف جعل شده است!

*** محمدرشید مظاهری: پرونده او یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فوتبال ایران در سال‌های اخیر است. مظاهری در اواخر فصل گذشته با باشگاه تراکتور به اختلاف خورد و در بازی‌های پایانی فصل که شامل بازی نیمه‌نهایی و همچنین فینال جام حذفی مقابل استقلال هم می‌شد، شرکت نکرد. تراکتوری‌ها تلویحا مدعی شدند که مظاهری با استقلال تبانی کرده که در این بازی غایب باشد و فصل بعد به استقلال بپیوندد. تراکتوری‌ها البته از مظاهری به دلیل فسخ یکطرفه قراردادش شکایت هم کردند.

اما مظاهری مدعی بود که باشگاه تراکتور در قرارداد او دست برده و مرتکب جعل شده است! تراکتوری‌ها حتی به استقلالی‌ها توصیه کردند که مراقب رفتارهای مظاهری باشند اما در نهایت کمیته تعیین وضعیت حکم برائت رشید را صادر کرد و او هم برای استقلال به میدان رفت. باشگاه تراکتور هم به دلیل جعل در قرارداد، فقط محکوم به پرداخت مطالبات مظاهری شد. اتفاقی که هنوز هم رخ نداده و مظاهری چند روز پیش به هواداران تراکتور هشدار داد که قصد دارد از این باشگاه به فیفا شکایت کند و هر اتفاقی بیفتد، عواقبش به عهده تراکتور و مدیرانش خواهد بود!

*** کوین کنستانت: این یکی دیگر واقعا شاهکار بود! باشگاه تراکتور در تابستان گذشته با کوین کنستانت، بازیکن سابق میلان به توافق رسید و برای حضوری قدرتمندانه در مسابقات لیگ برتر این بازیکن مشهور را جذب کرد. اما دوران حضور او در لیگ ایران کوتاه‌مدت بود و کوین کنستانت حتی یک بار هم برای تراکتور به میدان نرفت. همه چیز به مشکل قلبی او مربوط می‌شد و طبق قوانین تراکتور می‌توانست به همین دلیل قراردادش را با او فسخ کند و یک دلار هم غرامت پرداخت نکند.

اما مشخص نشد قرارداد با او چگونه تنظیم شده بود که در نهایت فیفا یک رای حیرت‌انگیز صادر کرد و تراکتور به پرداخت مبلغ ۸۲۰ هزار یورو محکوم شد. به این ترتیب بازیکنی که بیماری قلبی داشت، با اهمال و کم‌کاری مسئولان باشگاه، قبل از تست‌های پزشکی و پاسخ آن، قراردادی نجومی بست و بدون حتی یک دقیقه بازی برای تراکتور، این باشگاه را محکوم به پرداخت میلیاردها تومان کرد.

*** آنتونی استوکس: درباره او چه بگوییم؟ در اینکه او بازیکن سربه‌راهی نبود و حاشیه بخشی از زندگی شخصی و فوتبالی او بود شکی نیست اما نباید اشتباهات باشگاه تراکتور در قرارداد استوکس را نادیده بگیریم. او البته عملکرد فنی خوبی در تراکتور داشت و گل‌های زیادی برای این تیم زد اما پس از چند هفته ناکامی، به مرخصی رفت و دیگر برنگشت. مدتی بعد هم خبر و تصویر پیوستنش به یک تیم لیگ یکی ترکیه منتشر شد! مدتی بعد اما خبر رسید که او از تیم ترکیه‌ای جدا شده و در آستانه پیوستن به پرسپولیس است.

با انتشار این خبر، تراکتوری‌ها نامه‌ای منتشر کردند و از پرسپولیس خواستند که او را جذب نکند، چرا که تراکتور از او شکایت کرده و فیفا هم او را محکوم خواهد کرد و ممکن است پرسپولیس هم دچار مشکلاتی شود اما در نهایت نه‌تنها استوکس محکوم و محروم نشد، بلکه باز این تراکتور بود که طبق حکم فیفا باید ۴۰۰ هزار دلار به استوکس پرداخت می‌کرد! لی هری اروین: این بازیکن هم همزمان با استوکس به تراکتور پیوست و نمایش‌های خوبی داشت اما مشکلش این بود که زیاد مرخصی می‌رفت!

پس از یکی از همین مرخصی‌ها هم به ایران برنگشت و مدعی شد که دچار افسردگی و اضافه وزن شده و قصد ندارد به ایران برگردد. تراکتوری‌ها او را هم تهدید به شکایت کردند اما ظاهرا قرارداد او هم به شکلی بود که به راحتی می‌توانست آن را به صورت یکطرفه فسخ کند. همین اتفاق هم افتاد و اروین با فسخ قراردادش با تراکتور، مدتی پیش به تیم راس کانتی اسکاتلند پیوست، بدون اینکه حتی کوچک‌ترین مشکلی از سوی باشگاه تراکتور برای او پیش بیاید.

*** مسئول این قراردادهای غیرحرفه‌ای کیست؟
فهرست پرونده‌های عجیب تراکتور در فیفا بلندبالاتر از اینهاست اما سوالی که پیش می‎آید این است که در باشگاه تراکتور مسئول بخش حقوقی و بررسی قراردادها کیست؟ آیا باشگاهی که هوشنگ نصیرزاده را با پست‌های مختلف در کنار خود داشته، باید قراردادهایی تا این حد مبتدیانه و غیرحرفه‌ای ببندد و در همه آنها بازنده شود؟ اصلا ماجرای جعل در قرارداد مظاهری و شکاری چیست و توسط چه کسانی در باشگاه انجام می‌شود که آبرو و اعتبار تراکتور را به این راحتی بر باد می‌دهد؟

کدخبر: ۳۸۹۹۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر