کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۷۸۵
تاریخ خبر:

ترامپ برای هفته‌های پیش‌رو چه برنامه‌هایی دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | ترامپ همچنان خود را پیروز قاطع انتخابات آمریکا می‌داند و معتقد است آرای الکترال تمام ایالت‌هایی که او بر صحت شمارش آرا در آن‌ها شک دارد باید هر چه سریع‌تر از کارنامه انتخاباتی بایدن حذف و به سبد او اضافه شود. خانواده ترامپ هم به سیاق او و با سر دادن فریاد تقلب، سعی در ایجاد شبهه در نتایج انتخابات دارند.

مرور اخبار و رسانه‌های خبری و گشت و گذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آمریکا نیز بر این پیش‌بینی صحه می‌گذارند که به نظر نمی‌آید دوران انتقال قدرت در آمریکا دوران مسالمت‌آمیزی باشد. نکته جالب‌تر این که با تمرکز و کندوکاو در رفتار و گفتار نزدیکان ترامپ به این مسئله پی می‌بریم که او در خلوت و اندرونی خود و جمع‌های خانوادگی و دوستانه، شکست در انتخابات را پذیرفته و از همین حالا تصمیم گرفته است که در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.

دیروز شورای هماهنگ‌کننده برگزاری انتخابات و وزارت امنیت داخلی آمریکا طی یک بیانیه مشترک ضمن تایید صحت انتخابات، با حروف بزرگ به معنای تاکید اعلام کردند که هیچ مدرک و شاهدی دال بر حذف آرا، گم شدن آرا و تغییر نتایج در شمارش و اعلام آرا وجود ندارد و انتخابات به صورت کاملا سالم برگزار شده است. به طور قطع ترامپ این بیانیه را نیز محکوم خواهد کرد و همچنان سلامت انتخابات را زیر سوال خواهد برد اما هدف ترامپ از نمایش تقلب در انتخابات و تشکیک در نتایج اعلام شده چیست و از التهابات ناشی از آن چه سودی می‌برد؟

ترامپ با استفاده از حق قانونی خود، شکایات انتخاباتی خود را در دیوان‌عالی پیگیری خواهد کرد و از این رو نتیجه انتخابات تا صدور رای نهایی دیوان‌عالی قطعی نخواهد شد. در این برهه زمانی او با بسیج کردن نیروهای حامی خود و دعوت از آن‌ها برای حضور خیابانی به منظور اعتراض به ساز و کار و سلامت انتخابات، فضای شهرها را ناآرام و ناامن خواهد کرد.

طبق آمار از هر ۱۰ نفر حامی ترامپ ۸ نفر معتقدند که در انتخابات تقلب و رای آن‌ها دزدیده شده است. حضور گسترده حامیان ترامپ در خیابان‌ها خواه ناخواه منجر به ناآرامی سیاسی خواهد شد و این هرج و مرج فرصتی است که ترامپ در سایه ناآرامی‌ها، پرونده‌های امنیتی خود و اعضای خانواده‌اش را ناپدید کند.

زمزمه‌هایی مبنی بر اخراج گسترده مقامات امنیتی توسط ترامپ به دلیل زدودن ردپای خود و اعضای خانواده‌اش در پرونده‌های امنیتی و مالی وجود دارد و جینا هسپل، رئیس سازمان سیا درباره حفظ امانتداری و اجرای یکسان قانون برای همه در این‌باره از میچ مک کانال، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا کمک خواسته است.

اتفاقی که به طور قطع در هفته‌های آتی رخ خواهد داد اعلام لیست بلند بالا از افرادی است که ترامپ آن‌ها را با استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور عفو کرده است. اوباما در دوران انتقال قدرت در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۰۰نفر از نزدیکانش را با استفاده از همین اختیارات عفو کرد. حالا کارشناسان معتقدند تعداد افرادی که ترامپ عفو خواهد کرد می‌تواند رکوردی در تاریخ باشد.

با این اقدام ترامپ می‌تواند با گروکشی از افراد ذی‌نفوذی که پایشان در دام قانون گیر افتاده است و حاضرند برای رهایی به هر کار و باجی تن دهند، تیم قدرتمندی از حامیان ثروتمند و بانفوذ خود برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ بسازد. البته نام و ترکیب افراد عفو شده به تمام پیش‌بینی‌ها پایان خواهد داد و دست و برنامه ترامپ برای انتخابات بعدی را رو خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌های پراکنده‌ای در گوشه و کنار رسانه‌ها در حال پخش شدن است که می‌تواند بمب خبری دوران انتقال قدرت باشد. این گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شاید ترامپ در استفاده از اختیار عفو ریاست جمهوری پا را فراتر بگذارد و در اقدامی بی‌سابقه و نادر، خود و تمام افراد خانواده‌اش را هم عفو کند (یا به عبارت دقیق‌تر، خود را مصون از تعقیب قضایی کند).

این اقدام می‌تواند یک معنی برجسته داشته باشد؛ ترامپ از تمام فرصت ۷۰ روزه باقی‌مانده دولت خود برای سوءاستفاده از اختیارات رئیس‌جمهور به منظور ثروت‌اندوزی بهره ببرد. بسیار محتمل است در روزهای آینده شاهد فرامینی از سوی ترامپ باشیم که نتیجه مستقیم آن فرامین، جاری شدن پول بی‌حساب به حساب‌های شخصی ترامپ و اعضای خانواده او باشد.

ترامپ روز پنجشنبه تجارت با بسیاری از شرکت‌های چینی را ممنوع اعلام کرد. همچنین شرایط اضطرار ملی در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. ترامپ وعده داده است در دوران انتقال قدرت، هر روز یک تحریم جدید علیه ایران وضع کند. دامنه این رفتار در سیاست خارجه آمریکا می‌تواند دامن بسیاری از کشورهای دیگر را نیز بگیرد و حتی تا شعله‌ور شدن آتش جنگی در یک یا چند گوشه دنیا به پیش برود.

در داخل کشور هم اوضاع به همین منوال است. ترامپ در زمینه‌های گوناگونی از جمله تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران و قوانین رفاه اجتماعی و بیمه، سعی دارد زمین سوخته‌ای از کشور برای بایدن به جای بگذارد تا عمر قابل توجهی از دولت ۴ ساله او صرف بازگرداندن کشور به نقطه کنونی شود.

کدخبر: ۳۵۸۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر