کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۴۵
تاریخ خبر:

دونالد ترامپ با کرونا انتخابات را خواهد برد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | کمتر از یک ماه به سررسید زمان انتخابات آمریکا باقی‌مانده است و می‌توان گفت تمامی نظرسنجی‌هایی که توسط شبکه‌های تلویزیونی و موسسه‌های افکارسنجی انجام می‌شود نشان می‌دهند که بایدن در کسب آرای مردمی از ترامپ جلوتر است. اختلاف بایدن و ترامپ در برخی از نظرسنجی‌ها دو رقمی است و به بیش از ۱۰درصد رسیده و حداقل فاصله آن‌ها نیز ۶ درصد است.

اگر معیار ما نظرسنجی‌ها باشند بایدن در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و می‌توان او را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دانست اما تا چه حد می‌توان به این نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟از دو مدخل به نتایج تمام نظرسنجی‌هایی که در آمریکا برای پیش‌بینی انتخابات انجام می‌شود انتقاد جدی وارد است و همین سبب می‌شود همانند اتفاقی که در انتخابات گذشته افتاد امکان اعتماد بی‌چون و چرا به نظرسنجی‌ها وجود نداشته باشد.

همانطور که می‌دانید در انتخابات گذشته هیلاری کلینتون برخلاف رویه نظرسنجی‌ها، انتخابات را به ترامپ واگذار کرد. انتقاد اولی که می‌توان به رویه برگزاری نظرسنجی‌ها وارد کرد این حقیقت است که در جامعه آماری این نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها از حضور تمام عیار افراد حاشیه‌نشین و روستایی خبری نیست و این در حالی است که در انتخابات گذشته کثیر این افراد به ترامپ رای دادند.

همچنین قاطبه جامعه آماری این موسسات، متمرکز بر دانشجوها و افراد تحصیلکرده است و این در حالی است که بخش عمده‌ای از طرفداران و حامیان سفیدپوست ترامپ بی‌سواد و کم‌سوادند و در این جامعه آماری جایی ندارند. پس می‌توان فرض کرد نتایج نظرسنجی‌ها همیشه با اختلاف اطمینان‌بخشی به نفع دموکرات‌هاست و البته باید توجه داشت که اختلاف موجود در نتایج کاملا شکننده است و آن‌ها نباید دل به اختلاف آرا در این نظرسنجی‌ها خوش کنند و کار را تمام شده بدانند.

از سوی دیگر برخلاف پیش‌بینی‌های تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نیز به‌رغم تمام نگرانی‌های موجود در میان سران حزب دموکرات از مقابله تن به تن بایدن و ترامپ در مناظره‌، می‌توان گفت لااقل بایدن بازنده این نبرد نبود هرچند که این نبرد فاتحی هم نداشت. در ظاهر که شاخص معتبری برای برتری یکی از نامزدها نسبت به دیگری در دست نداریم و هر دو شانه به شانه هم در حال حرکت هستند. تنها اتفاق مهمی که می‌تواند تیغ دو لبه این انتخابات باشد مسئله بیماری ترامپ و ابتلای او به ویروس کروناست.

انتشار این خبر بیش از هر کسی سایت‌های شرط‌بندی روی انتخابات آمریکا را ترساند و ضریب ترامپ برای پیروزی تا هفت پله سقوط کرد اما باید گفت اگر همین روند ادامه پیدا کند و تصاویری که در آن ترامپ را در حال کار در بیمارستان نشان دهد منتشر شود و ترامپ بتواند بر این بیماری فائق آید، یک دوئل مهم را از بایدن خواهد برد.

لاتین‌تبارها که پیش از این هم چراغ سبز به ترامپ نشان داده بودند اقلیت بسیار مهم و سرنوشت‌سازی در انتخابات هستند و حالا در میان آن‌ها پچپچه‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ برج عاج نشین نیست و از جنس مردم است و مانند هر شهروند دیگری در معرض بیماری قرار دارد پخش شده است. تاکنون ترامپ توانسته است نظر ۶۶ درصد از لاتین‌تبارها را جلب کند و اگر این روند ادامه داشته باشد باید بگوییم ابتلا به ویروس کرونا یک هدیه آسمانی به او بوده است.

*** از حال ترامپ چه خبر؟
دکتر شان دوولی، پزشک رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه تیم پزشکی دونالد ترامپ که از شامگاه گذشته در بیمارستان به‌سر می‌برد، روز شنبه در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد. وی افزود: ما او را به دقت بررسی می‌کنیم تا هرگونه عوارض را دریابیم. عملکردهای قلب، کلیه و کبد طبیعی است. او به اکسیژن وصل نیست. دکتر سین کانلی، مسئول تیم پزشکی ترامپ هم گفت او درحال‌حاضر آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کند، اما روز گذشته اکسیژن دریافت کرده است.

به گفته یکی دیگر از اعضای تیم پزشکی رئیس‌جمهوری آمریکا، او داروی رمدسیور دریافت می‌کند و برنامه آنها این است که او پنج روز این دارو را دریافت کند. کانلی از گفتن اینکه آیا ریه ترامپ آسیب دیده است یا خیر، امتناع ورزید، اما گفت که او تب و سرفه داشته است. مسئول تیم پزشکی ترامپ از واقعیت دیگری هم پرده برداشت که ترامپ از ۷۲ ساعت پیش به کرونا مبتلا بوده است و این می‌تواند به معنای آگاهی وی از ابتلا به این بیماری بوده و بااین‌حال به سخنرانی در گردهمایی خود در مینه‌سوتا و نیوجرسی رفته است.

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری امروز مشکل تنفسی و پیاده‌روی نداشت. کانلی با بیان اینکه ترامپ برای اقدامات احتیاطی به بیمارستان والتر رید آورده شده است، گفت: او در اینجاست تا به دقت زیر نظر گرفته شود و درمان مورد نیاز را دریافت کند. وی افزود: هفته نخست برای تضعیف این بیماری، حیاتی است و در این زمان، من و تیمم به‌خاطر پیشرفتی که در بهبودی حال رئیس‌جمهوری آمریکا رخ داده است، خوشحالیم.

مسئول تیم پزشکی ترامپ با بیان اینکه او در ۲۴ ساعت گذشته تب نداشته است، اظهار کرد: ما بسیار خوش‌بین هستیم و او کارها را از طریق رئیس کارکنان کاخ سفید انجام می‌دهد. این اظهارنظر به معنای آن است که ترامپ، حاضر به واگذاری امور به مایک پنس نشده و می‌خواهد همچنان خود عهده‌دار امور باشد. کانلی در پاسخ به این سوال که او چه زمانی مرخص خواهد شد، گفت: دوره هفت تا ۱۰ روز نخست این بیماری بسیار مهم است و ما هر روز ارزیابی می‌کنیم که وضعیت او چگونه است.

خبرگزاری رویترز، روز شنبه گزارش داد، ۴۸ ساعت آینده درخصوص درمان دونالد ترامپ که به کرونا مبتلا شده، تعیین‌کننده خواهد بود. این در حالی است که ترامپ از کادر درمان خود تشکر کرد. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، برخی علائم حیاتی ترامپ طی ۲۴ ساعت گذشته نگران‌کننده بودند. این منبع افزود،‌ وضعیت رئیس‌جمهوری تاکنون مشخص نیست که رو به بهبودی است یا نه. همچنین ترامپ در توئیتی از کادر درمان خود تشکر کرد و نوشت: به لطف تلاش‌های تیم درمان الان وضعیت جسمانی‌ام خوب است.

کدخبر: ۳۵۲۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر