کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۴۴۳
تاریخ خبر:

ترامپ؛ همان همیشگی ولی کمی عصبی‌تر

روزنامه هفت صبح| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق،در اولین حضور عمومی پس از یورش ماموران اف‌بی‌آی به خانه‌اش در فلوریدا به شدت علیه بایدن سخن گفت و حتی گفت که بایدن، نهادهای قانونی آمریکا را به ابزاری علیه او بدل کرده است. دو ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای برای انتخاب اعضای مجلس نمایندگان و شماری از اعضای مجلس سنای کنگره آمریکا، جدال لفظی و حملات متقابل در سخنرانی‌های حزبی شدت گرفته است.

ترامپ ۷۶ساله برای حمایت از دو نامزد جمهوری‌خواه (مهمت اوز، نامزد حزب جمهوری‌خواه مجلس سنا از پنسیلوانیا، و دوگ ماستریانو، نامزد فرمانداری، در موهگان سان ارینا) به ایالت پنسیلوانیا رفته بود و بخش اول از سخنرانی تقریبا دو ساعته خود را به انتقاد از یورش ماموران اف‌بی‌آی به خانه‌اش در اوایل ماه گذشته اختصاص داد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهور را «دشمن کشور» نامید ولی گفت: «ما از خود در برابر تلاش‌های دروغین مخالفان دموکرات خود دفاع خواهیم کرد.»

آنطور که «العربیه» گزارش کرده، وی با بیان اینکه بایدن دشمن واقعی کشور آمریکاست، اظهار داشت:«بایدن معتقد است که شعار ما یعنی آمریکا را دوباره عظیم کنیم، امنیت کشورمان را تهدید می‌کند.»رئیس‌جمهور پیشین آمریکا توضیح داد: «اما این چپ‌های افراطی هستند که تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند. ما از گفتن حقیقت دست برنخواهیم داشت و تمام تلاش‌ها برای ساکت کردن ما با شکست مواجه خواهد شد.»

طبق این گزارش، ترامپ با تکرار شعار انتخاباتی گذشته خود گفت: «مخالفان ما که از اف‌بی‌آی [برای پیشبرد اهدافشان] استفاده می‌کنند، در تمام تلاش‌هایشان برای ترساندن ما شکست خواهند خورد. ما دوباره آمریکا را بزرگ خواهیم کرد.» وی همچنین افزود: «دموکرات‌ها داستان‌های نادرستی از جمله پیروزی من در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با حمایت روسیه ساختند.

مخالفان ما می‌دانند که ما دوباره آمریکا را بزرگ خواهیم کرد پس به همین دلیل می‌خواهند آن را نابود کنند.» به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ترامپ در ادامه حملات لفظی به حزب دموکرات اظهار داشت: «ما شارلاتان‌های سیاسی را با وجود تمام تلاش‌های دروغین آنها شکست دادیم. کشور ما توسط دموکرات‌ها ویران خواهد شد و ما باید دولت را به مردم آمریکا برگردانیم.»

ماجرای جالب محل سخنرانی
شهری که ترامپ در روز شنبه در آن میتینگ برگزار کرد، همان شهری بود که بایدن در روز سه‌شنبه در آن درباره خشونت‌های مسلحانه صحبت کرد. این شهر ویلکس‌بار (Wilkes- Barre) نام دارد. در ظاهر، دیدن دو رئیس‌جمهوری در دیدار از شهری که کمتر از ۴۱هزار سکنه دارد و دو ساعت با فیلادلفیا فاصله دارد، تعجب‌برانگیز است.

ویلکس‌بار درست در لوزرن کانتی (Luzerne County) قرار دارد و از اسکرنتون (Scranton) چندان دور نیست، جایی که بایدن متولد شده و بخشی از دوران کودکی‌اش را گذرانده بود، قبل از این‌که پدرش محل زندگی خانواده را به دلاور (Delaware) منتقل کند. تا دهه‌ها، این منطقه کاملا آبی بود و دموکرات‌های ثبت‌شده حدود ۱۰هزار نفر از جمهوری‌خواهان ثبت‌شده در این شهرستان بیشتر بودند.

در سال ۲۰۰۰، ال گور (Al Gore) با ۵۲درصد آرا در مقابل ۴۳.۸درصد آرای جورج دبلیو بوش در این شهرستان پیروز شد. این منطقه در سال ۲۰۰۴ با حدود ۳.۴ امتیاز به جان کری رای داد. وقتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ جو بایدن را به‌عنوان معاونش معرفی کرد، این تعداد با ۸.۴ امتیاز از جان مک کین پیشی گرفت. اما این تفاوت زمانی فشرده‌تر شد که آن‌ها برای انتخاب مجدد در برابر میت رامنی شرکت کردند، او ثابت کرد که نامزد قدرتمندی در میان نامزدهای مستقل و حومه شهر است و آن‌ها فقط با ۴.۸ امتیاز پیروز شدند.

اما اوضاع در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد و دونالد ترامپ اولین جمهوری‌خواهی بود که رای پنسیلوانیا را به دست آورد پس از جورج اچ دبلیو بوش در سال ۱۹۸۸، که آخرین باری بود که یک جمهوری‌خواه رای لوزرن کانتی را کسب می‌کرد. ترامپ این کار را تا حد زیادی به پشتوانه شهرستان‌های صنعتی مانند لوزرن انجام داد، که هیلاری کلینتون را با اختلاف زیاد ۱۹.۴ امتیاز شکست داد. سناتور جمهوری‌خواه پت تومی (Pat Toomey) با ۷.۶۵درصد آرا، کیتی مک گینتی (Katie McGinty) نامزد دموکرات‌ها را شکست داد.

یک دلیل احتمالی افزایش رای ترامپ در منطقه و این که چرا به‌شدت به جناح راست سوق پیدا کرد، ممکن است پیام پوپولیستی اقتصادی او باشد. مطالعه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نشان داد مشاغل تولیدی کارخانه‌ای در آنجا از بین رفته است. امروزه، آمازون بزرگ‌ترین کارفرمای این شهرستان است و پس از آن، دولت فدرال قرار دارد.

اتفاقا، زمانی که جاش شاپیرو (Josh Shapiro) که در حال حاضر نامزد دموکرات‌ها برای فرمانداری پنسیلوانیاست، برای اولین‌بار نامزد دادستانی کل شد، فقط با کمتر از یک درصد رای این شهرستان را از دست داد. ترامپ در سال ۲۰۲۰، بار دیگر در شهرستان لوزرن پیروز شد. اما بایدن حدود پنج امتیاز بیشتر از کلینتون به دست آورد. عملکرد بایدن در ویلکس‌بار تا حدی به این امر کمک کرد.

علاوه بر این، لوزرن کانتی یکی از معدود مناطق وابسته به کنگره است که در حالی که در سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای داد، یک دموکرات را برای کنگره انتخاب کرد و مت کارترایت (Matt Cartwright) برای انتخاب مجدد نامزد می‌شود. بنابراین بایدن و ترامپ در لوزرن کانتی هستند، زیرا رای‌دهندگان سرنوشت‌ساز آنجا هستند.

کدخبر: ۴۷۶۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر