کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۴۷۱
تاریخ خبر:

مقایسه بازدهی سرمایه‌گذاری روی انواع ارز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | هفت‌صبح سود و زیان خرید و فروش دلار، یورو، پوند، درهم و لیر را از ابتدای سال تاکنون بررسی کرده است.

تحلیل بازار ارز در سال ۹۸

بازار ارز در ۱۰ماهی که از سال ۹۸ می‌گذرد، فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته و حالا می‌توان گفت، قیمت‌ها به‌همان محدوده اول فروردین‌ماه بازگشته‌اند. طوری که این‌روزها بازدهی دلار در سال ۹۸ تنها نیم‌درصد محاسبه می‌شود. بیشترین سود در بازار بین ارزهای پرطرفدار خارجی، مربوط به درهم امارات است که ۵۴صدم درصد رشد داشته. در طرف مقابل لیر با بازدهی منفی ۶٫۴درصد، بیشترین ضرر را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است.

*** دلار؛ رشد نیم‌درصدی

خریداران دلار آمریکا در ۱۰ماه اول امسال، بازدهی چندانی از بازار ارز نصیبشان نشده. اول سال دلار ۱۳هزار و ۵۰۰تومان قیمت داشت و حالا بعد از فراز و نشیب ۱۰ماه گذشته، دوباره در همان محدوده قرار دارد. آخرین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد، دلار در این بازار با قیمت ۱۳هزار و ۵۷۰تومان معامله می‌شود که نشان‌دهنده بازدهی ۵۱صدم درصدی دلار در این مدت است.

بیشترین قیمت دلار در ۱۰ماه اول سال، مربوط به ۲۷اردیبهشت‌ماه است که قیمت دلار به ۱۵هزار و ۶۵۰تومان رسید. کمترین قیمت ثبت‌شده هم ۱۱هزار و ۲۰۰تومان است که چهارم شهریورماه رقم خورد. اگر از قیمت روزانه دلار در ۱۰ماه گذشته میانگین بگیریم، به عدد ۱۲هزار و ۷۷۰تومان می‌رسیم که نشان می‌دهد در حال حاضر دلار بالای میانگین ۱۰ماه اخیر قرار دارد.

*** یورو؛ افت ۱٫۸درصدی

سرمایه‌گذاران یورو از اول سال تا به اینجای کار نه‌تنها سود نکرده‌اند، بلکه با بازدهی منفی روبه‌رو بوده‌اند. اول سال هر یورو در بازار با قیمت ۱۵هزار و ۳۶۰تومان فروخته می‌شود و این روزها بعد از تغییراتی که در ۱۰ماه اخیر پشت سر گذاشته، روی نرخ ۱۵هزار و ۸۰تومان ایستاده است و نشان می‌دهد قیمت یورو در این مدت ۱٫۸درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشترین قیمت یورو در این مدت مربوط به هفته پایانی اردیبهشت است که فعالان بازار ارز یورو را ۱۷هزار و ۶۰۵تومان می‌فروختند. در طرف مقابل کمترین قیمت ثبت‌شده برای یورو اوایل شهریورماه رقم خورده که یورو تا ۱۲هزار و ۴۵۰تومان کاهش قیمت پیدا کرده بود. در این ۱۰ماهی که از سال گذشته، یورو به طور میانگین در بازار آزاد ۱۴هزار و ۲۵۰تومان قیمت خورده است.

*** پوند؛ افت دودهم درصد

پوند انگلستان کمترین تغییر را نسبت به اول سال دارد. هفته اول فروردین همزمان با بازگشایی بازار رسمی، پوند انگلیس ۱۷هزار و ۷۳۵تومان قیمت داشت و در ۱۰ماه اخیر، بعد از طی کردن فراز و نشیب، به ۱۷هزار و ۶۹۵تومان برگشته و تنها دو‌دهم درصد تغییر داشته و با بازدهی منفی به استقبال سرمایه‌گذارانش آمده است. بالاترین قیمت پوند در این مدت ۲۰هزار و ۳۸۵تومان بوده که در تلاطم ارزی اواخر اردیبهشت به ثبت رسیده و کمترین قیمت مربوط به هفته اول شهریور یعنی ۱۳هزار و ۶۸۰تومان است. پوند انگلستان در ۱۰ماه گذشته به طور میانگین ۱۶هزار و ۲۷۳تومان قیمت‌گذاری شده است.

*** درهم؛ رشد نیم‌درصدی

هر درهم امارات در روزهای اول سال با قیمتی حدود سه‌هزار و ۶۷۵تومان قیمت‌گذاری شده بود. بررسی آخرین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد، این روزها درهم در همان محدوده اول سال قرار گرفته و در بازار آزاد با نرخ سه‌هزار و ۶۹۵تومان فروخته می‌شود که نشان می‌دهد درهم در این مدت ۲۰تومان گران شده و بازدهی ۵۴صدم درصدی را به ‌نام خود ثبت کرده است. این مقدار تقریبا برابر با بازدهی دلار آمریکا است. چراکه نرخ این دو ارز به یکدیگر وابسته هستند. کمترین قیمت درهم در ۱۰ماهی که از سال گذشته، سه‌هزار و ۵۰تومان بوده و بیشترین قیمت ثبت‌شده برای درهم امارات، چهارهزار و ۲۶۰تومان است. میانگین قیمت درهم در بازار آزاد ۱۰ماه اخیر، سه‌هزار و ۴۷۶تومان است.

*** لیر؛ افت ۶٫۴درصدی

لیر ترکیه کمترین بازدهی را در ۱۰ماه اول سال به نام خود ثبت کرده است. اوایل فروردین هر لیر ترکیه در بازار با نرخ دو‌هزار و ۴۷۰تومان فروخته می‌شد و حالا که بازار ارز شرایطی مشابه اول سال پیدا کرده، لیر ترکیه دو‌هزار و ۳۱۰تومان قیمت‌گذاری می‌شود که نشان‌دهنده بازدهی منفی ۶٫۴درصد لیر در ۱۰ماه اول سال است. به عبارتی می‌توان گفت، لیر از اکثر ارزهای خارجی عقب‌مانده و دست سرمایه‌گذارانش را در پوست گردو گذاشته است. بیشترین قیمتی که لیر ترکیه در بازار سال ۹۸ تجربه کرده، دوهزار و ۵۷۰تومان است و کمترین نرخ ثبت‌شده آن، در محدوده هزار و ۹۳۰تومان قرار دارد. میانگین قیمت لیر ترکیه در بازار ۱۰ماه گذشته، دوهزار و ۲۰۷تومان بوده است.

کدخبر: ۳۰۴۴۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر