کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۱۶
تاریخ خبر:

تحلیلی بر مناظره اول ترامپ و بایدن

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی‌| سرانجام انتظار طولانی برای اولین مبارزه تن به تن جو بایدن و دونالد ترامپ در رینگ مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سر رسید. این مناظره که به میزبانی کریس والاس، مجری مشهور شبکه خبری فاکس در کلیولند اوهایو برگزار شد بیش از تمامی پیش‌بینی‌های خشن، زننده و ستیزه‌جویانه بود.

هر دو نامزد در جنگ تمام عیار ۹۰‌دقیقه‌ای خود درباره مسائلی مانند ویروس کرونا، جرم و جنایت، بیمه و خدمات درمانی، نژادپرستی و نظارت بر انتخابات حرف زدند و البته با توجه به سابقه خانوادگی سیاه و پر از اتهام هر دو طرف، هر دو نامزد بدون توافق قبلی با احتیاط و بسیار مدیریت شده درباره فرزندان یکدیگر نیز مسائلی را مطرح کردند. بانگاهی دقیق‌ و عمیق‌تر به مناظره اول می‌توان نکات قابل توجه و مهمی را استخراج کرد.

* یک: در درجه اول باید اذعان داشت که این مناظره از نظر رعایت ادب و اخلاق مرسوم در بیان هر دو نامزد انتخابات در تاریخ مناظرات سیاسی آمریکا کم سابقه و حتی بی‌سابقه است و هر دو طرف ماجرا، از قطار کردن فحش و استهزا به یکدیگر دریغ نکردند و الفاظ تند و ادبیات خیابانی را به زبان معیار مناظره‌ها و مذاکرات سیاسی ترجیح دادند.

این اتفاق موجب انزجار و خشم افراد سرشناس و سیاست‌مداران سابق آمریکا شد، به علاوه بخش کثیری از تحلیل‌گران نیز می‌گویند تماشای دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در حالتی که سخاوتمندانه و با دست و دل‌بازی کامل، هر بد و بیراه و اتهامی را نثار یکدیگر می‌کنند دموکراسی و اعتبار آمریکا در نگاه بین‌الملل را دچار خدشه و مشکلات جدی می‌کند.

* دو: نکته دیگری که کاربران شبکه‌اجتماعی و افکار عمومی آمریکا نیز به آن واکنش نشان دادند، عدم ارائه برنامه‌های راهبردی توسط هر یک از نامزدها بود و به جز بخش کوتاهی که بایدن درباره برچیده‌شدن تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ توضیح داد، در هیچ مقطعی از این مناظره توضیح مفید و کارآمدی درباره برنامه‌های هیچ‌یک از نامزدها برای جلوگیری از تاثیرات مخرب کرونا، بیکاری، خشونت و تبعیض در دولت‌های احتمالی‌شان شنیده نشد.

* سه: نکته دیگر که کمتر در رسانه‌ها و فضای مجازی به آن پرداخته شد مسئله نفوذ است. در شب مناظره، هر دو نامزد به طور علنی و شفاف یکدیگر را به وابستگی به روسیه متهم کردند. ترامپ، بایدن و پسرش را شریک روس‌ها خواند و آن‌ها را متهم کرد که از روسیه رشوه دریافت کردند و بایدن ترامپ را عروسک خیمه‌ شب بازی روس‌ها نامید. فارغ از اینکه این اتهام‌ها تا چه حد با واقعیت انطباق دارد می‌توان این برداشت را داشت که دیگر از آمریکای ابرقدرت یکپارچه که حفظ همبستگی و منافع ملی آن در عرصه جهانی توسط سیاست‌مداران و دولتمردانش یک اصل خلل‌ناپذیر بود خبری نیست و حالا کار به جایی رسیده است که نامزدهای ورود به اتاق بیضی کاخ سفید، یکدیگر را نوکر روسیه خطاب می‌کنند.

* چهار: نکته آخر مسئله و دغدغه مهم این‌روزهای عرصه سیاست آمریکا یعنی پذیرش شکست از جانب ترامپ و کناره‌گیری او از کاخ سفید در صورت باخت در انتخابات است. ترامپ به طور علنی دوباره براین نکته تاکید کرد که ممکن است تقلبی توسط دموکرات برای شکست دادن او صورت بگیرد و در این صورت او قدرت را به بایدن واگذار نخواهد کرد. این اتفاق نه تنها تیرخلاص بر برندی به نام «دموکراسی» است که سال‌های سال آمریکایی‌ها با افتخار آن را به سینه خود نصب می‌کردند بلکه به معنای آشوب‌ها و جنگ خیابانی طولانی مدت در سراسر آمریکا و بر هم خوردن نظم و آرامش عمومی خواهد بود.

کدخبر: ۳۵۲۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر