کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۸۱۰
تاریخ خبر:

تحلیلی بر‌عملکرد گردانندگان مسابقات مختلف مافیا

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| این هفته سری جدید مسابقه «شهروند و مافیا» شروع شد؛ مسابقه‌ای که نقطه آغاز آن در شبکه سلامت بود و حالا با اندکی تغییرات به شبکه نسیم رسیده است. اگر خاطرتان باشد، ابتدا بهنام تشکر گرداننده این مسابقه بود و پس از آن سکان به‌دست علیرام نورایی سپرده شد.

علاوه بر این دو، محمدرضا علیمردانی و کامبیز دیرباز هم تجربه گردانندگی مافیا را دارند. در گزارش امروز عملکرد این چهار نفر را ارزیابی کرده‌ایم. در یک نگاه کلی، به‌رغم برخی ایرادها همه آن‌ها موفق بودند و توانستند نبض مسابقه را در دست بگیرند. «شیک‌پوشی» دیگر مشخصه مشترک آن‌هاست.

مورد اول| علیرام نورایی
بارزترین ویژگی علیرام نورایی در گردانندگی «شهروند و مافیا» آرامش و خونسردی اوست. ابتدا به شکل ایستاده سلام و علیک می‌کند و پس از آن به صندلی اجرا تکیه می‌زند و در طول مسابقه از جای خود بلند نمی‌شود. نورایی با شرکت‌کننده‌ها تعارف ندارد اما رفتارش زننده و برخورنده نیست.

او از هیجان و التهاب مسابقه مطلع است و مثلا وقتی یک شرکت‌کننده بیش از زمان تعیین‌شده صحبت کند، با لبخند تذکر می‌دهد. اهمیت کار علیرام نورایی وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم شرکت‌کنندگان «شهروند و مافیا» چهره‌های مطرح نیستند و این ذات خود مسابقه و نیز عملکرد گرداننده است که بر جذابیت آن اضافه می‌کند. در این مسابقه یک مجری دوم به همراه سه کارشناس حضور دارند که گفته‌ها و تحلیل‌شان باعث ایجاد تنوع می‌شود. «شهروند و مافیا» جزو تولیدات پرطرفدار شبکه سلامت بود که حالا به شبکه نسیم آمده است.

مورد دوم| محمدرضا علیمردانی
پیش‌تر تجربه اجرا داشت اما آنچه باعث شد توی چشم بیاید، مسابقه «شب‌های مافیا» است. محمدرضا علیمردانی در این مسابقه که محصول پلتفرم فیلیمو است، توانست بخشی از جذابیت را به‌نام خود بزند. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌کنندگان «شب‌های مافیا» چهره‌های مطرح هستند و به همین خاطر کار گرداننده سخت است.

او باید ضمن قاطعیت در حفظ قوانین مسابقه، رفتاری داشته باشد که به کسی برنخورد! این کار را علیمردانی به‌خوبی انجام داد و بارها به شرکت‌کنندگان اخطار انضباطی داد. ترفندهایی مثل تاخیر در اعلام نتیجه و شرکت‌کننده حذف شده، جزو شگردهای علیمردانی است. سری جدید «شب‌های مافیا» با ساختاری متفاوت آماده شده و قرار است به‌زودی از طریق فیلیمو منتشر شود. در این فصل باز هم علیمردانی گرداننده مسابقه است.

مورد سوم| کامبیز دیرباز
در فصل سوم «شب‌های مافیا» محمدرضا علیمردانی غایب بود و گردانندگی مسابقه به کامبیز دیرباز رسید. کار او از این جهت سخت بود که از سوی مخاطبان با محمدرضا علیمردانی مقایسه می‌شود. با این حال دیرباز شیوه متفاوتی پیش گرفت و با تکیه‌کلام‌های خاص و نیز حرکات دست، سعی کرد اجرایش را متمایز کند. او با چنین تجربه‌ای به مسابقه «پدرخوانده» رسیده است که پخش آن از مدتی پیش در پلتفرم فیلم‌نت شروع شده. دیرباز این‌بار هم عملکردی موفق دارد و با اجرای شسته‌رفته خود به بالا رفتن ضرباهنگ رقابت کمک می‌کند.

مورد چهارم| بهنام تشکر
او روزی بر صندلی اجرای «شهروند و مافیا» شبکه سلامت نشست که خیلی‌ها با این مسابقه آشنا نبودند. علاقه‌مندان اما مسابقه را دیدند و از اجرای بهنام تشکر لذت بردند. بعدها «شب‌های مافیا» باعث آشنایی بیشتر مردم با این مسابقه شد و «شهروند و مافیا» هم بیش از پیش به‌چشم آمد.

بهنام تشکر سعی کرد لحن متفاوتی اختیار کند که بر قاطعیت او در اجرا می‌افزود. این مجری-بازیگر مثل علیرام نورایی سعی می‌کرد در طول مسابقه بر صندلی مخصوص خود تکیه بزند و میانه‌ای با راه رفتن میان شرکت‌کنندگان نداشت. او اجازه تخلیه هیجان را به شرکت‌کنندگان می‌داد و در عین حال کاری می‌کرد که عنان مسابقه از دستش خارج نشود. با شروع مسابقه «شب‌های مافیا» بهنام تشکر به‌عنوان شرکت‌کننده در آن حضور یافت و از تجربه گردانندگی «شهروند و مافیا» بهره برد.

آیا علیرام نورایی نیز به‌عنوان شرکت‌کننده در مسابقاتی این‌چنینی حاضر می‌شود؟ ویژگی مشترک دیگر تشکر با نورایی این است که آن‌ها مدام به شرکت‌کنندگان به‌خاطر استفاده از اصطلاحات غیر‌فارسی تذکر می‌دهند و معادل فارسی را به زبان می‌آورند. هر دو این کار را با لبخند انجام می‌دهند تا هیجان مسابقه به دلیل یک تذکر، از بین نرود.

کدخبر: ۵۰۰۸۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر