کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۹۸۳
تاریخ خبر:

تحرکات مشکوک در بازار گوشت قرمز، مرغ و ماهی

روزنامه هفت صبح | همه‌ حواس‌ها به بازار مرغ است و نشسته‌ایم چشم‌ انتظار تا شاید بالاخره طلسم شکسته شود. جز امیدواری چه کاری از دست‌مان برمی‌آید؟ هیچی جز اینکه نیم‌نگاهی هم به سایر بازارها داشته باشیم و به مسئولان هشدار بدهیم که در آستانه رسیدن ماه رمضان ممکن است تجربه‌های تلخ قبلی در سایر بازارها تکرار شود.

به‌عنوان مثال الان در فروشگاه زنجیره‌ای قیمت یک کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط بسته‌بندی شده به ۱۴۰هزار تومان و قیمت نیم کیلو گوشت نگینی گوساله بسته‌بندی شده به ۹۵هزار تومان رسیده است. شرکت‌هایی که گوشت را به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌کنند دیروز یک کیلو راسته ممتاز گوساله را هم ۱۸۳هزار تومان می‌فروختند.

قیمت گوشت گوسفند گران‌تر است؛ مثلا تولیدکننده‌های شیک یک بسته ران بدون استخوان گوسفندی را کمی بیش از ۲۰۰هزار تومان می‌فروشند، برای راسته ۲۴۸هزار تومان و برای یک بسته گوشت خورشتی گوسفندی ۲۲۰هزار تومان طلب می‌کنند.قطعا وقتی از بازار محصولات پروتئینی شیک و بسته‌بندی شده فاصله بگیریم، قیمت‌ها مقداری کمتر از این حرف‌ها خواهد بود.

مثلا خبرنگار فارس دیروز به کف بازار رفته و گزارش داده در منطقه ۱۹ تهران قصابی‌ها هر کیلوگرم ران گوسفندی را ۱۶۲هزار تومان، گوشت ران گوساله را ۱۳۵هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله را ۱۳۰هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده را ۱۱۰هزار تومان و گوشت منجمد را ۱۰۸هزار تومان می‌فروختند .

اما تجربه ما در هفت‌صبح نشان داده گرانی محصولات پروتئینی معمولا از همین بسته‌بندی‌های شیک قابل عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز می‌شود. به‌فاصله چند روز پس از افزایش این دسته محصولات، در کف بازار هم نشانه‌هایی شکل می‌گیرد و داستان می‌شود. بعد باید بیفتیم دنبال اینکه مقصر کیست و چرا فلان چیز گران شد.

در حال حاضر با وجود اعلام ممنوعیت فروش مرغ به‌شکل قطعه‌بندی شده و طعم‌دار، همچنان تولیدکنندگان بزرگ قادر هستند چنین محصولی را روانه بازار کنند. از آن طرف قیمت مرغ تفاوت زیادی با حدود یک هفته قبل پیدا نکرده است. اگر بخواهیم کف بازار را در نظر بگیریم، قیمت ۶۸هزار تومان برای یک کیلو فیله مرغ‌ کاملا رایج است. سینه مرغ بدون استخوان و با استخوان را هم به‌ترتیب ۶۵ و ۴۰هزار تومان می‌فروشند. ران مرغ را هم حدود ۳۵ تا ۴۰هزار تومان حساب می‌کنند.

قطعا وضع به همین شکل باقی نمی‌ماند و تلاش نهادهای صنفی و نظارتی جواب می‌دهد؛ با توجه به اینکه ماه رمضان در پیش است و معمولا با افزایش تقاضا در این ماه روبه‌رو می‌شویم، فکر می‌کنیم باید بیشتر مراقب بود چون در بخش بازار محصولات پروتئینی غیر از مرغ و گوشت قرمز، قیمت ماهی هم افزایش پیدا کرده است. مثلا خبرنگار فارس نوشته قیمت ماهی تیلاپیا به کیلویی ۹۵هزار تومان رسیده و ماهی قزل‌آلا را کیلویی ۵۳هزار تومان می‌فروشند.

کدخبر: ۳۸۱۹۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر