کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۸۰۵
تاریخ خبر:

تجربه سفر به ترکیه بعد از کرونا و ‌بحران اقتصادی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | اگر جیبمان اجازه داده باشد و صاحبخانه و بقیه چاله چوله‌ها رخصت بدهند حالا که به نظر می‌رسد بالاخره شر کرونا از سرمان کم شده و ترس بستری و مرگ در غربت دیگر چندان جدی به نظر نمی‌رسد وقت خوبی است برای فکر کردن به یک سفر خارجی. برای ما و خیل عظیمی از هم‌وطنان هم هیچ مقصد خارجی بهتر از ترکیه و مخصوصا شهر استانبول وجود ندارد. به ویژه حالا که مدتی است نرخ لیر هم نسبتا پایین کشیده و به لطف سیاست‌های نه چندان غریبه دولت اردوغان در کشور همسایه ارزش پول این کشور نتوانسته به اندازه بقیه ارزهای جهان، ریال ما را پشت سر بگذارد.

از آنجا که آب و هوا، زیبایی‌ها، امکانات ویژه و غذاهای ترکیه کماکان سر جای خودشان هستند سفر به این کشور به هر حال جالب خواهد بود اما بدانید که اگر قبل از کرونا هم تجربه سفر به استانبول را داشته‌اید، این بار تغییرات شما را شوکه خواهند کرد و باید بدانید که این استانبول دیگر آن استانبول قدیمی نیست. برای اینکه ذهنتان بیشتر آماده بشود تغییرات بزرگی را که حتما به چشمتان خواهد آمد با هم مرور می‌کنیم ضمن اینکه چند توصیه هم برایتان داریم.

جهان تازه قیمت‌ها
شوک شما همان اول که می‌خواهید جایی را برای ماندن پیدا کنید شروع می‌شود. مسافران استانبول معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته‌ای که همه چیز را به تور می‌سپارند و دسته دیگری که ترجیح می‌دهند محل اسکان و پرواز را به شکل جداگانه خودشان هماهنگ کنند چون فکر می‌کنند پولی که قرار است به تورها برسد می‌تواند در جیب خودشان باقی بماند اما خبر بد اینکه هر دوی این گروه‌ها با دیدن قیمت‌ها شوکه می‌شوند.

با اطمینان می‌توان گفت که پرواز رفت و برگشت زیر پنج و نیم میلیون تومان پیدا نخواهید کرد مگر به شکل لحظه آخری وسط هفته و تعداد محدود مثلا برای یک نفر. هزینه محل اسکان هم به شکل عجیبی بالا رفته. ممکن است با خودتان فکر کنید که چون قیمت‌هایی که از قبل در ذهنتان دارید به دلار هستند پس نهایت تغییری که اتفاق افتاده افت نرخ ریال به دلار است اما اینطور نیست مثلا اگر قبلا یک هاستل به شکل اتاق دو نفره با سرویس بهداشتی و حمام مشترک با بقیه اتاق‌ها را می‌توانستید به نرخ شبی هشت دلار کرایه کنید حالا چنین مکانی در نزدیکی خیابان استقلال ارزانتر از ۱۵ دلار نیست.

به همین ترتیب ارزانترین هتل‌ها که حداکثر یک یا دو ستاره دارند و در حد یک مسافرخانه تمیز هستند برای دو نفر حداقل شبی ۶۰۰ لیر قیمت دارند که چیزی در حدود ۴۰ دلار خواهد بود در حالی که قبل از کرونا همین امکانات را با شبی ۲۵ تا ۳۰ دلار در اختیار داشتید. همین وضعیت در مورد خوراکی‌ها و هزینه رفت و آمد صادق است به این شکل که بلیت وسایل حمل و نقل عمومی بین ۳ تا ۱۰ برابر نسبت به قبل کرونا بالا رفته و ارزانترین وعده غذایی که می‌توانید در استانبول پیدا کنید بین ۲۵ تا ۶۰ لیر برایتان آب می‌خورد یعنی بین ۵۰ هزار تا ۱۲۰ هزارتومان.

کمپیر که یک جور سیب زمینی تنوری است و بین ایرانی‌های مسافر و عرب‌ها طرفدار زیادی دارد هم ۷۵ لیر یا همان ۱۵۰ هزار تومان است. بنابراین باید حواستان باشد که حتی اگر معیارتان برای سفر به استانبول نرخ دلار هم باشد باز متعجب خواهید شد. جالب اینکه خود اهالی ترکیه وقتی تعجب ایرانی‌ها را از قیمت‌ها می‌بینند تاکید می‌کنند که ترکیه هم بعد از ایران دچار بحران شده و همه چیز به هم ریخته است.

بعضی از آنها همه چیز را به گردن آمریکا می‌اندازند و بعضی‌ها هم می‌گویند که مسئولان هر دو کشور کوتاهی کرده‌اند. خیلی‌ها هم امیدوارند که با رفتن کرونا و ادامه دار شدن رونق گردشگری مشکلات بر‌طرف شود. در واقع آنها اعتقاد دارند که کرونا مردم ترکیه را به خاک سیاه نشانده و کم کم همه چیز درست می‌شود.

از چمدان‌های لب به لب خبری نیست
بعد از اینکه به ترکیه رسیدید و از شوک اولیه قیمت خوراکی‌ها و حمل و نقل بیرون آمدید نوبت به خرید می‌رسد. بین خیلی از ایرانی‌هایی که تجربه چندین سفر به ترکیه را دارند رسم است لباس کمی می‌برند و چمدانشان را خالی می‌گذارند تا از موهبت بدون گمرک و مالیات بودن لباس، کفش، عطر و… استفاده کنند و تا جایی که می‌توانند برای خودشان و بقیه سوغاتی بخرند اما در این مورد هم همه چیز تغییر کرده است و قیمت اجناس ترک تا اندازه زیادی به قیمت لباس‌های ایرانی نزدیک شده حتی تخفیف‌های آخر بهار هم چندان کمک نمی‌کند مگر اینکه یک برند خاص تخفیف ویژه‌ای اعمال کرده باشد که معادلات را به هم بزند.

البته در نظر داشته باشید که کماکان برندهای خارجی در ترکیه بسیار ارزانتر از برندهای خارجی در ایران هستند اما طی سال‌های گذشته تحریم و بالا رفتن نرخ دلار باعث شده که برندهای ایرانی زیادی فرصت به چشم آمدن داشته باشند و کیفیت بالایی ارائه کنند به همین دلیل وقتی وارد فروشگاه‌ها می‌شوید تفاوت کیفیت خیلی زیادی احساس نمی‌کنید و وقتی تفاوت قیمت هم چندان زیاد نباشد انگیزه‌تان برای خرید کم می‌شود اما این وضعیت در مورد محصولات بهداشتی و لوازم خانه هنوز اتفاق نیفتاده تا جایی که کماکان بخش عمده خرید شما می‌تواند به این دو قلم کالا اختصاص داشته باشد.

چهره عریان فقر در خیابان‌های شاد
حضور تعداد زیاد متکدی، زباله جمع کن، کودک سرگردان و ژنده پوش موضوع دیگری است که توجه آنها را که قبلا به استانبول سفر کرده بودند جلب می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند که این وضعیت حاصل مهاجرت گسترده آواره‌های سوری است که این را وقتی کمی در آنها دقیق می‌شویم می‌فهمیم. اغلب به زبان عربی صحبت می‌کنند و تا نیمه‌های شب در خیابان‌ها مشغول تلاش برای گرفتن سکه‌ای از یک گردشگر هستند آن هم به صورت خانوادگی با کودکان فراوان.

در کنار این موضوع کم شدن تعداد گروه‌های موسیقی خیابانی هم جلب توجه می‌کند مخصوصا گروه‌های غیر ترک. خود اهالی استانبول در مورد فقدان گروه‌های موسیقی آن هم در خوش آب و هوا‌ترین فصل سال می‌گویند که خیلی از آنها به خاطر کرونا از هم پاشیده‌اند و احتمالا مدتی دیگر دوباره دور هم جمع می‌شوند.

در آخر هم بد نیست چند نکته برای آمادگی بیشتر بدانید اول اینکه هنوز هم مثل قبل انگلیسی اهالی ترکیه بسیار ضعیف است و حتی افرادی مثل راننده‌های فرودگاه هم نمی‌توانند منظورتان را بفهمند بنابراین گوگل ترنسلیت دم دستتان باشد، امکانی که خود ترکیه‌ای‌ها بسیار از آن استفاده می‌کنند. یک توصیه دیگر استفاده از امکانات گوگل مپ است. ما چون در ایران از سوی گوگل تحریم بوده‌ایم با امکانات بسیار زیاد این اپلیکیشن آشنا نیستیم در حالی که به محض خروج از کشور می‌توانید برای تک تک رفت و آمدهایتان از این امکان استفاده کنید و دقیقا بفهمید برای رفتن به مکانی بهترین راه با حمل و نقل عمومی یا پیاده چیست.

کدخبر: ۴۶۲۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر