کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۸۰۵
تاریخ خبر:

تتلو با تی ان تی آمد؛ پلیس فتا هشدار داد

روزنامه هفت صبح | تی ان تی یا تتلو نام رمز ارز جدیدی به نام امیر حسین مقصود لو است که در روز گذشته وارد بازار رمزارزها شد. به محض این اتفاق دو نهاد نسبت به خرید این توکن هشدار دادند. روز گذشته ابتدا انجمن بلاکچین و کمی بعد، مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هشدار داد که این رمزارز دارای ریسک‌ها و مخاطرات بسیاری است. ماجرای این رمز ارز چیست؟

اسم واقعی توکن تتلو tatal payment Network Token) TNT) بوده. از اینستاگرام او مشخص است که تتلو این توکن را با همکاری فردی به نام هومن (محمدرضا) کرمی راه‌اندازی کرده. به گفته محمد جرجندی، کارشناس جرایم سایبری، کرمی به دلیل یک کلاهبرداری قبلا از ایران فرار کرده و پیش از این هم اسپانسر کنسرت تتلو در کنسرت دوازدهم اردیبهشت ماه او بوده.

زمان برگزاری آن کنسرت تابلوهای توکن ccn در جای جای سالن نصب شده و همچنین پوسترهای تتلو با لوگوی این توکن منتشر شده و در دست طرفداران او بود. آن زمان اقتصاد آنلاین این را تایید کرد که هومن کرمی که اکنون در ترکیه مستقر است، برای تبلیغ توکن خود، اسپانسر کنسرت تتلو (امیرحسین مقصودلو) بوده.

بر اساسا آن گزارش این توکن در واقع یک شت‌کوین به شمار می‌رود و پشتوانه قابل اطمینانی نیز نداشته است. خبرنگار در آن گزارش تاکید کرد بود که هومن کرمی پیش از این نیز در ایران با روش پامپ و دامپ، سابقه یک کلاهبرداری داشته و به همین خاطر بوده که به ترکیه فرار کرده است.

اگرچه اردیبهشت ماه او با استفاده از این روش، در حال تبلیغ توکن بی‌ارزش خودش بود، اما حالا با تبلیغات جدیدی قصد دارد افراد ناآگاه را به راحتی اغفال کند تا سرمایه خود را برای خرید چنین شت‌کوینی به باد دهند. توکن CCN مارس ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده بود نکته جالب در مورد آن لوگوی کاملا مشابه این توکن به شبکه خبری CNN بود که سعی داشت اطمینان افراد را بیشتر به خود جلب کند.

تتلو و کرمی برای قانع کردن خریداران خود، دو شب پیش رومی در کلاب هاوس برگزار کردند. یکی از انتقادهایی که کلاهبردارانه بودن این توکن را مسجل کرد همین است که این رمزارز بسیاری از مراحل را طی نکرده و به مرحله انتشار عمومی رسیده است. برای مثال همانطور که در اطلاعیه انجمن بلاکچین آمده بود این « توکن مربوطه پشتوانه علمی و سپیدنامه (White Paper) مشخصی ندارد و به شدت پر ریسک است.»

در همین رابطه هم در این روم از هومن کرمی، همکار تتلو، سوالی پرسیده شد و کرمی جواب داد که وایت پیپر در حال گذراندن مرحله ترجمه است. جالب اینکه تتلو که به نظر می‌رسید خود هیچ شناختی از بازار رمزارزها نداشته از او پرسید: «هومن همه همین را می‌گویند. راستی چرا ما وایت پیپر نداریم؟»

یکی از کاربران توئیتر همچنین نوشته بود که کرمی بعد از پرسیدن چند سوال درباره پرونده‌های کلاهبرداری او در ایران، روم را ترک کرد و از آن خارج شد. جالب اینکه در سایت این توکن نوشته شده که به ازای هر ۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری شده در سیستم، قرعه‌کشی می‌کنند تا یک جایزه ۵۰۰ هزار دلاری به چند هولدری که بیش از شش ماه توکن تی ان تی را نگه داشته بودند داده شود.

کدخبر: ۴۶۱۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر