کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۱۵۰
تاریخ خبر:

تبعات طرح خرید یک میلیون ‌کولر گازی

روزنامه هفت صبح | گزارشی از ‌مصوبه دیروز شورای اقتصاد ‌که می‌تواند بازار لوازم خانگی را تکان بدهد.
* یک: شورای اقتصاد پیش از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد و پیشنهادات برخی از دستگاه‌های اجرایی در آن بررسی شد. در این میان، پیشنهاد وزارت نیرو برای اجرای طرح خرید و جایگزینی یک میلیون کولر گازی راندمان بالا به جای کولرهای گازی فرسوده در شهرستان‌های دارای تعرفه برق مناطق گرمسیر مورد موافقت شورا قرار گرفت.

طبق گزارش رسمی این جلسه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه و در حمایت از این طرح گفته: طرح‌هایی که در راستای افزایش راندمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد طرح‌هایی مثبت و سازنده هستند چراکه در مقطع فعلی که با محدودیت‌های منابع مالی مواجه هستیم، اجرای اینگونه طرح‌ها می‌تواند در اقتصاد ملی نقش موثر ایفا کنند. بنابراین باید برای صرفه‌جویی انرژی به ویژه گاز برنامه‌ریزی شود.

* دو: این موضوع احتمالا تبعات اقتصادی قابل توجهی در بازار لوازم خانگی و حتی از نظر سیاسی و اجتماعی خواهد داشت. چطور:
اول اینکه طبق گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور یعنی آقای مرتضی میری، در چهارم خرداد سال جاری، میزان نیاز کشور به کولر گازی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار عدد است و حالا قرار است در یک سال، یک میلیون عدد به این رقم افزوده شود. این موضوع حتما به رونق کار فروشندگان کولرگازی یا لوازم خانگی به طور کلی منجر خواهد شد.

دوم اینکه در صورت عدم تامین این میزان کالا از سوی تامین‌کنندگان، شاهد افزایش قیمت چشمگیر خواهیم بود. سوم اینکه باز هم طبق گفته آقای میری، میزان تولید کولرگازی در کشور اندک است و حجم بالایی از این کالا از کشورهای دیگر وارد می‌شود. به این ترتیب با اخذ این تصمیم توسط شورای اقتصاد در این زمینه باید شاهد رشد واردات باشیم.

این در حالی است که حضور رسمی شرکت‌های مختلف تولیدکننده این نوع کالا مثل ال جی و سامسونگ در ایران، کمی با مشکل روبه‌رو شده است اما چنین بازار خوبی ممکن است این شرکت‌ها را به فکر نوع دیگری از حضور در بازار ایران بیندازد. در عین حال این میزان تقاضا حتما باعث خواهد شد که بازار کولبری و نیز بازارچه‌های مرزی با رونق روبه‌رو شود.

در عین حال همانطور که گفته شده، این طرح مخصوص کولرهای گازی فرسوده است و به این ترتیب در حالی که سال گذشته و به دلیل گرانی کولرگازی گفته می‌شد که بازار تعمیر کولرگازی، پررونق‌تر از خرید و فروش آن شده است باید منتظر این باشیم که با اجرای این طرح، حتی برای تعمیرکاران کولرگازی در مناطقی که این طرح اجرا می‌شود، بیکاری به وجود بیاید.

و به عنوان تاثیر پنجم این ماجرا هم باید گفت این احتمال هم وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در کشور با استفاده از این فرصت به سمت تولید کولرهای گازی بروند که در این صورت حتما شاهد رونق تولید در این کارخانه‌ها و البته بالا رفتن اشتغال آن‌ها خواهیم بود.

حالا باید منتظر باشیم تا آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح تهیه شود و در نهایت ببینیم از این پنج پیش‌بینی کدام یک محقق خواهد شد. آنچه در حال حاضر می‌دانیم این است که انقلاب بزرگی در بازار لوازم خانگی در راه است.

کدخبر: ۳۰۵۱۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر