کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۸۸۴
تاریخ خبر:

تاپ تن بازیگران زن ایرانی در ابتدای ۱۴۰۰

یگ . الناز شاکردوست. بازیگر ۳۷ ساله متمول تهرانی در یک دهه گذشته خودرا از نماد بازیگر تجاری سینمای ایران به سطح اول رساند. با بازی در خفگی ، شبی که ماه کامل شد ، تی تی و ابلق نشان داد که در هنر بازیگری چگونه پیشرفت کرده است و در کنار آن فیلم های تجاری پرفروشی مثل رسوایی و مطرب را نیز در کارنامه دارد . از دخالت در مسائل سیاسی دوری می کند و حواس خودرا به مقولاتی مثل ورزش ، فشن و زیبایی قرار داده است. او از کسانی است که از مهاجرت مهناز افشار استفاده بهینه کرد.

دو. سحر دولتشاهی. او بلافاصله پس از جدا شدن از رامبد جوان به یک بازیگر مطرح بدل شد و توانایی هایش در چند فیلم پیاپی جایگاه او را تثبیت کرد. مثل عصریخبندان ، بارکد و عرق سرد . روابط عاطفی اش با همایون شجریان او را مورد توجه شایعه پردازان قرار داد و بالاخره این که بازی همزمانش در دو سریال پربیننده نمایش خانگی یعنی قورباغه و می خواهم زنده بمانم جایگاهش را در گذر از ۴۰ سالگی و در آستانه دوران نو تثبیت کرده است

سه - پریناز ایزدیار. دست آسمان او را همراهی می کرد. دراوایل دهه نود این بازیگر برازنده بابلی ، با حضور در نقشی حاشیه ی در خط ویژه نظر تهیه کنندهها و کارگردان خارا به خود جلب کرد و سپس طی یک دوره چهار یا پنچ ساله او به بازیگر اول سینمای ایران بدل شد. با فیلم های ابد و یکروز و متری شیش و نیم و سرخپوست و حضور در نقشی نسبتا منفی اما موثر در سریال شهرزاد. این بازیگر باهوش حالا ۳۶ ساله است و دو سالی ست که حرکت خودرا کند کرده است و فیلم لتیان برای ظرفیت های بازیگری او محدود بود. باید او را در کار جدید حسن فتحی ببینیم. حضور او در فضای مجازی عمدتا روی مسائل زیست محیطی محدود شده است .

چهار. ترانه علیدوستی . در میانه دهه نود با سریال شهرزاد و فیلم فروشنده به نظر بی رقیب می آمد اما ناگهان دوره ای غیرقابل تفسیر از کم کاری را پشت سر گذاشت. تلاطمات خانوادگی و بیزینس های شحصی کمی در این کم کاری دخیل بودند و در این میان به شکلی مستمر علیدوستی علاقه خودرا به واکنش در مورد مسائل سیاسی حفظ کرده بود. حالا خبر رسیده که بار دیگر جلوی دوربین مانی حقیقی رفته است . در کنار نوید محمدزاده. ترانه ۳۷ ساله است .

پنج. لیلا حاتمی. در نیمه دوم دهه نود به نظر می رسد چندان دلنگران اعتبار کم نظیر خود به عنوان بهترین بازیگر زن سینمای پس از انقلاب نیست. در کارهای تجاری مثل ما همه با هم هستیم و مرد بدون سایه و سریال نهنگ آبی ظاهر شد که خب مشخص است هرکدامشان دستمزدهای سنگینی را به او پرداخت کرده اند و خب در هرسه مورد به رغم مشکلات کیفی ، او درخشان و چشم نواز ظاهر شده بود. او هم یک دوره تلاطمات پیوسته شخصی را پشت سر گذاشت و جسورانه در فیلم قاتل و وحشی از حمید نعمت الله ظاهر شد. برای زنی ۴۹ ساله ایفای چنین نقش پرشور و جنجالی نشانه موقعیت عجیب لیلا حاتمی در سینمای ماست . منتظر می مانیم ببینیم که قاتل و وحشی اکران می شود یا نه و پروژه بعدی لیلا چیست؟

شش_ هدیه تهرانی. استارت بسیار ضعیفی در ابتدای دهه نود داشت و در فیلم پل چوبی نقش خود را با بی علاقگی مشهود و حتی زننده ای ایفا کرد. اما به تدریج به جریان اصلی سینمای ایران بازگشت. او را مهم ترین ستاره پس از انقلاب سینمای ایران می دانند بخصوص در سال های ۷۷ تا ۸۳ . اما او دوره بزرگی از کم کاری را پشت سر گذاشت. هرچه بود در اواسط دهه با فیلم هایی مثل عادت می کنیم و روزهای نارنجی به سطح اول سینمای ایران بازگشت تا آنجا که در فیلم بی همه چیز یک شاه نقش رویایی را به دست آورد. حضورش در سریال همگناه پایگاه مردمی او را دوباره ترمیم کرد. تهرانی ۴۹ ساله است .

هفت. ساره بیات. بازیگری که در جدایی نادر از سیمین و همین طور ناهید خودرا به عنوان یک بازیگر فیلم های خاص نشان داده بود ناگهان به چهره مطرح سینمای تجاری بدل شد و در سریال های منوچهر هادی نقش زوج های آتشین را مقابل محمدرضا گلزار و حامد بهداد ایفا کرد. او احتمالا به این نقش افرینی جدید خود به عنوان بازیگر سریال های عوام پسند ادامه خواهد داد ساره ۴۱ ساله و متولد مشهد است.

هشت. باران کوثری. او بیش از بیست سال است که در سطح اول سینمایایران حضور دارد . کارنامه او در همین چند سال اخیر نشانم از پرکاری و روابط صنفی ویژه اش دارد که جاپای او را برای سال های آینده در سینمای ایران محکم ساخته است . فیلم هایی مثل کشتارگاه ، بی حسی موضعی ، گیجگاه و سریال ملکه گدایان. باران ۳۸ ساله است .

نه. ویشکا آسایش. تخصص او در سینمای کمدی جایگاه او را برای سال های آینده تضمین کرده است. بازیگر ۴۶ ساله سینمایایران این روزها در سریال دراکولا نقش آفرینی می کند تا زنجیره موفقیت هایش در سینما و سریال های کمدی ادامه پیدا کند.

ده . آناهیتا درگاهی. به نظر می رسد آناهیتا درگاهی همسر سابق محمد پروین و همسر فعلی اشکان خطیبی جایگاهی رو به صعود در سال های آتی داشته باشد. دست پرورده کلاس های بازیگری فرزاد موتمن با درخشش در چشم و گوش بسته و سپس گرفتن جای ریحانه پارسا در سریال خوب بد جلف موقعیت مناسبی را برای خود ایجاد کرده است . او همزمان در می خواهم زنده بمانم هم حضور دارد و حدس ما بر ادامه این موفقیت ها در سال های آتی است

قاعدتا این جا باید اسم هایی مثل طناز طباطبایی و آزاده صمدی و نگارجواهریان ونازنین بیاتی و هانیه توسلی و هستی مهدوی و بهنوش طباطبایی و شیلا خداداد و مریلا زارعی نوشته شود اما هرکدام از این ده نفر دچار موانعی هستند. و کارنامه شان در سال های انتهایی دهه نود دورنمای خیلی روشنی برای ادامه کارهایشان نشان نمی دهد.

نیکی کریمی را بیشتر به عنوان یک سینماگر در نظر می گیریم.یک کارگردان درجه یک.

و البته : صدر این لیست می توانست مهناز افشار باشد. شگفت آنکه در بهترین سال دوران حرفه ای اش یعنی سال ۹۸ قربانی اتفاقات ناخوشایندی شد و از کشور رفت….

توضیحات

شاکردوست

توضیحات

دولتشاهی

توضیحات

ایزدیار

توضیحات

علیدوستی

توضیحات

حاتمی

توضیحات

تهرانی

توضیحات

بیات

توضیحات

کوثری

توضیحات

آسایش

توضیحات

درگاهی

کدخبر: ۳۸۰۸۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر