کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۰۳۴
تاریخ خبر:

تازه فهمیدم همسرم بیماری ‌اعصاب دارد، چه کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته به دو سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و یک سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:
سوال یک: زمینی را مادر مرحوم‌مان از دولت خریده بود، بعد از ایشان زمین را فروختیم. با این قرار که نصف پول را گرفتیم و حدود ۵۰ میلیون ماند برای سند زدن داخل دفتر‌خانه… برادر ناتنی‌مان که از پدر یکی هستیم، آمد و گفت من هم سهم دارم چون زمین برای پدرمان بوده… بعد از حدود ۴‌سال و چندین دادگاه حکم به‌نفع ما صادر شد، حالا اولا ارزش پول خیلی فرق کرده و ثانیا داخل قولنامه آمده بود که ما باید به‌ازای هر روز تاخیر ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم و به این ترتیب اصلا نمی‌توانیم حتی آن ۵۰ میلیون تومانی که دست خریدار داشتیم را بگیریم. سوال این است که آیا می‌توانیم از برادر ناتنی خود شکایت کنیم؟ چون او باعث شد که نتوانیم این معامله را کامل کنیم.

پاسخ: هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خود را وسیله‌ای برای اضرار به دیگران قرار دهد و از این‌رو شما حق دارید در دادگاه علیه برادر ناتنی خود شکایت کنید.

سوال دو: مغازه‌ای را اجاره کردم که در شکل ساخت مغازه نقطه ضعفی بوده و سوراخی برای سارقین مهیا بوده که از آنجا به داخل مغازه ورود و خروج کرده‌اند و اموال باارزش بسیاری از من سرقت شده است. مقصر کیست؟ آیا می‌توانم از صاحب مغازه به‌خاطر نقص موجود در شکل ساخت مغازه که منجر به سرقت شده شکایت کنم؟

پاسخ: چنین امکانی وجود ندارد. فرض بر این است که شما مغازه را در هنگام تحویل گرفتن دیده‌اید و در هنگام سرقت نیز مغازه به‌اصطلاح در ید شما بوده است و در صورتی‌که ایرادی داشته هم باید یا برطرف می‌کردید یا اگر اساسی بوده باشد به صاحب ملک اطلاع بدهید. بنابراین امکانی برای شکایت از این فرد ندارید.

سوال سه: ۹ ماه بعد از ازدواج فهمیدم همسرم مشکل اعصاب و روان داشته و در یک بیمارستان در تهران پرونده پزشکی دارد. من هم از طریقی توانستم کپی مدارک پزشکی را بگیرم. آیا می‌شود با این کپی مدارک پزشکی شکایت کرد؟

پاسخ: در صورتی‌که این مدارک ثابت‌کننده این باشد که همسر شما جنون دارد (چه به‌صورت دائمی و چه به‌صورت ادواری) می‌توانید خواهان فسخ نکاح شوید. در صورتی هم که بتوانید با آن‌ها بیماری اعصاب و روان وی را ثابت کنید؛ با استناد به وجود عسر و حرج و پس از اثبات آن در دادگاه پس از ارجاع به پزشکی قانونی، دادگاه می‌تواند حکم به صدور گواهی عدم امکان سازش و در نتیجه دستور ثبت طلاق بدهد.

هر هفته در روزهای دوشنبه ‌، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۷۳۰۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر