کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۵۶۵
تاریخ خبر:

تاثیر دلار ۳۰هزار تومانی در‌ افزایش قیمت کالاها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دلار بالاخره ۳۰هزار تومان شد. بعد از یک هفته نوسان در کانال ۲۹هزارتومانی پنجشنبه و در غیاب صرافی‌ها، دلار در بازار آزاد به مرز ۳۰هزار تومان رسید و حتی بعضا خبرهایی درباره دلار ۳۱هزارتومانی در فضای مجازی منتشر شد. حالا می‌توان گفت دلار طی شش سال گذشته تقریبا ۱۰برابر شده است.

سال ۹۲ دلار عموما در کانال سه هزار تومان نوسان داشت و بعد از خبرهای خوبی که از مذاکرات ۱+۵ به گوش رسید، برای مدتی به کانال دو هزار تومان عقب‌نشینی کرد. آخرین‌باری که دلار سه هزار تومان بود، دقیقا ابتدای فروردین‌ماه سال ۹۳ است. از آن زمان تا حالا قیمت دلار از سه هزار به ۳۰هزار تومان رسیده و قیمت کالاهای دیگر به دنبال آن راه افتاده‌اند و مسیر صعودی دارند.

در این مدت بعضی از دلار سبقت گرفته‌اند. مثلا سکه در همین مدت ۱۶برابر شده و طلا ۱۴برابر افزایش قیمت داشته است. خانه و خودرو از دلار عقب مانده‌اند. برای مثال قیمت یک متر خانه در تهران و پراید صفرکیلومتر از ابتدای سال ۹۳ تا حالا شش‌برابر شده. در این گزارش تغییرات قیمت‌هایی که تقریبا هر روز با آنها سروکار داریم را در دوران ۱۰برابر شدن دلار بررسی کرده‌ایم.

*** دلار؛ ۱۰برابر
ابتدای سال ۹۳ هر دلار آمریکا سه هزار تومان بود. شاید فکر کنید این مورد مربوط به ده‌ها سال قبل است، اما ماجرا به شش سال گذشته مربوط می‌شود. تقریبا از سال ۹۶ که موتور افزایش قیمت دلار روشن شد، یک‌مرتبه تا دلار پنج هزارتومانی و بار دیگر دلار ۲۰هزار تومانی در ابتدای مهرماه ۹۷ خون‌ به‌ دلمان کرد و نهایتا حالا بعد از گذشت شش سال و شش ماه قیمت دلار به قله ۳۰هزار تومان رسیده و تقریبا ۱۰برابر شده است.

*** سکه تمام؛ ۱۶برابر
سلطان حباب این‌روزها، رکورددار افزایش قیمت در شش سال گذشته است. از زمانی که دلار سه هزار تومان بود تا حالا که به ۳۰هزار تومان رسیده، قیمت هر سکه تمام‌بهار طرح جدید تقریبا ۱۶برابر شده است. اوایل سال ۹۳ در عصر دلار سه هزارتومانی، هر سکه تمام در بازار تقریبا ۹۵۰هزار تومان بود و تازه به کمتر از یک میلیون تومان رسیده بود. تعطیلات آخر هفته گذشته که دلار ۳۰هزار تومان شد، قیمت هر سکه در بازار آزاد به ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید.

*** یک گرم طلای ۱۸عیار؛ ۱۴برابر
انس، طلا را از دلار پیش انداخته. شش سال و شش ماه پیش در دوران دلار سه هزارتومانی، طلا‌فروشی‌ها قیمت هر گرم طلای خام ۱۸عیار را حدود ۱۰۰هزار تومان در نظر می‌گرفتند. طلا برای مدت زیادی در همان محدوده باقی مانده بود و از سال ۹۶ که بازارها رو به گرانی گذاشتند، تا به امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به حدود یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان رسیده است. این یعنی با ۱۰برابر شدن دلار، طلای ۱۸عیار تقریبا ۱۳٫۹برابر شده است.

*** مسکن؛ شش‌برابر
یک مترمربع واحد مسکونی در تهران بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ۲۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد. اگر به دوران دلار سه هزارتومانی برگردیم، می‌بینیم آن زمان که بازار مسکن دچار رکود شده بود و قیمت‌ها سال‌به‌سال ثابت می‌ماندند، یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به طور میانگین سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شد. مقایسه این رقم با قیمت فعلی مسکن نشان می‌دهد قیمت خانه در این مدت تقریبا ۶٫۲برابر شده است.

*** اجاره خانه؛ ۳٫۵برابر
اجاره ماهانه با در نظر گرفتن سه درصد پول پیش، در ابتدای سال ۹۳ زمانی که دلار سه هزار تومان بود، تقریبا ۱۶هزار تومان به ازای هر مترمربع در نظر گرفته می‌شد. این یعنی یک خانه ۶۰متری آن زمان ۹۶۰هزار تومان اجاره لازم داشت که بخشی از آن را در قالب پول پیش‌ پرداخت می‌کردیم. تابستان امسال اجاره خانه در تهران به حدود ۶۰هزار تومان در هر متر رسیده و اجاره یک خانه ۶۰متری با در نظر گرفتن سه درصد پول پیش حدود سه میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

*** پراید؛ شش‌برابر
زمانی که دلار سه هزار تومان بود؛ یعنی اولین روزهای سال ۹۳، هنوز چشممان به جمال پراید ۲۰میلیونی روشن نشده بود و پراید سایپا ۱۳۱ در بازار ۱۸میلیون تومان فروخته می‌شد. حالا بعد از گذشت شش سال و شش ماه با ۱۰برابر شدن دلار، قیمت پراید تقریبا شش‌برابر شده و این روزها پراید صفرکیلومتر در بازار آزاد حدود ۱۱۰میلیون تومان فروخته می‌شود. البته با توجه به توقف تولید پراید، قیمت‌گذاری به‌کلی دست فروشنده‌ها افتاده است.

*** یک کیلو گوشت؛ ۳٫۴برابر
زمانی در ابتدای سال ۹۳، یک کیلو گوشت قرمز گوسفندی در قصابی‌ها با قیمتی حدود ۳۲هزار تومان فروخته می‌شد. آن زمان دلار سه هزار تومان بود و حالا که به قله ۳۰هزارتومانی رسیده، قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز تقریبا ۱۱۰هزار تومان است. این موضوع نشان می‌دهد اگرچه دلار در شش سال و شش ماه گذشته تقریبا ۱۰برابر شده، اما قیمت گوشت به افزایش ۳٫۴برابری بسنده کرده است.

*** یک کیلو مرغ؛ ۲٫۶برابر
مرغ مقاومت چشمگیری در برابر افزایش دلار از خود نشان داده. آن زمان که دلار تقریبا سه هزار تومان بود، یک کیلوگرم مرغ در بازار تقریبا شش هزار و ۹۰۰تومان فروخته می‌شد. در این مدتی که دلار ۱۰برابر شده، قیمت مرغ حدود ۲٫۶برابر افزایش داشته و این روزها یک کیلوگرم مرغ تقریبا ۱۸هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت مصوب آن ۱۵هزار تومان است.

*** ‌یک کیلو برنج؛ چهاربرابر
برنج ایرانی درجه‌یک این روزها در عصر دلار ۳۰هزارتومانی، کیلویی ۳۰هزار تومان قیمت دارد. البته شاید بتوان برنج ارزان‌تر یا گران‌تر هم پیدا کرد و این رقم صرفا یک میانگین است. آن زمانی که دلار سه هزار تومان بود؛ یعنی روزهای اول سال ۹۳، یک کیلوگرم برنج ایرانی در بازار حدود هفت هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شد. در این سال‌ها که دلار ۱۰برابر شده، قیمت برنج افزایش ۴٫۱برابری را پشت‌سر گذاشته است.

*** یک شانه تخم‌مرغ؛ ۳٫۴برابر
تخم‌مرغ حاشیه‌ساز که این روزها قیمت هر شانه آن به بالاتر از ۳۰هزار تومان رسیده و تقریبا ۳۲هزار تومان فروخته می‌شود، در زمان دلار سه هزارتومانی؛ یعنی شش سال و شش ماه پیش، هزار و ۳۰۰تومان قیمت داشت. از آن زمان تا حالا قیمت دلار در بازار ۱۰برابر شده و تخم‌مرغ حدود ۳٫۴برابر افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. زمانی یک شانه تخم‌مرغ تقریبا سه دلار بود و حالا قیمت آن با دلار برابر شده است.

*** بطری شیر؛ سه‌برابر
قیمت مصرف‌کننده روی بطری یک‌لیتری شیر اوایل سال ۹۳ تقریبا ۹هزار و ۳۰۰تومان بود. در این مدت که دلار از سه هزار تومان به ۳۰هزار تومان رسیده و ۱۰برابر شده، قیمت بطری شیر پاستوریزه در فروشگاه‌ها به هفت هزار و ۲۰۰تومان رسیده است. این یعنی در دوران ۱۰برابر شدن قیمت دلار، شیر تقریبا سه‌برابر گران شده است. بقیه محصولات لبنی هم شرایط تقریبا مشابهی دارند.

*** چای؛ ۴٫۵برابر
یک بسته ۵۰۰گرمی چای خارجی در بازار این روزها حدود ۶۷هزار تومان قیمت دارد. از اسمش مشخص است که حداقل چای خارجی باید پیروی بی‌چون‌وچرایی از دلار داشته باشد، اما اینطور به نظر نمی‌رسد. اوایل سال ۹۳ زمانی که دلار سه هزار تومان بود، بسته‌های ۵۰۰گرمی چای خارجی حدود ۱۵هزار تومان فروخته می‌شدند. حالا که قیمت دلار به ۳۰هزار تومان رسیده و ۱۰برابر شده است، چای افزایش ۴٫۵برابری را پشت‌سر گذاشته است.

*** بلیت سینما؛ ۳٫۷برابر
سینماها در روزهای کرونایی مشتری چندانی ندارند، اما قیمت بلیت آنها ۲۲هزار تومان است و با تخفیف ۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. در دوران دلار سه هزارتومانی؛ یعنی اوایل سال ۹۳ برای سینما رفتن نفری شش هزار تومان پول می‌دادیم و حالا که دلار ۱۰برابر شده، قیمت بلیت سینما ۳٫۷برابر افزایش پیدا کرده است.

*** بلیت مترو؛ سه‌برابر
سال ۹۳ بلیت تک‌سفره متروی تهران ۵۰۰تومان بود. در طول شش سال و شش ماه گذشته، قیمت دلار از سه هزار تومان به ۳۰هزار تومان رسیده و حالا برای خرید بلیت تک‌سفره باید هزار و ۵۰۰تومان پول بدهیم. این یعنی خرج رفت‌وآمد متروسوارهای تهرانی در این مدت تقریبا سه‌برابر شده است.

کدخبر: ۳۵۲۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر