کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۵۱۸
تاریخ خبر:

بیچاره وام مسکن!

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | اوراق تسهیلات در شهرهای کوچک کفاف خرید یک سوم خانه‌ای ۷۰متری را می‌دهد. در شهرهای بزرگ قدرت وام یک پنجم است. آخرین آمار از بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با وجود کاهش نسبت به ماه گذشته به حدود ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده.

این یعنی یک واحد ۷۰متری در تهران به طور میانگین ۹۲۴میلیون تومان ارزش دارد. با این حال سقف اوراق مسکن در تهران برای زوجین ۱۰۰میلیون تومان و برای مجردها ۶۰میلیون تومان است. تهرانی‌ها با وام ۱۰۰میلیونی اوراق مسکن تنها می‌توانند یک دهم هزینه لازم برای خرید واحد ۷۰متری را تامین کنند.

*** قدرت خرید وام مسکن در شهرهای بزرگ؛ حدود یک پنجم
سقف وام اوراق مسکن در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها به غیر از تهران، ۸۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود و هر زوج می‌توانند با خرید ۱۶۰برگه تسه این وام را برای خرید خانه دریافت کنند. با توجه به اینکه قیمت اوراق تسه این روزها به ۴۰هزار تومان رسیده، هزینه دریافت این وام رقمی حدود شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

باید توجه داشته باشید که اگر به صورت انفرادی برای دریافت وام اوراق مسکن اقدام کنید، سقف وام برای شما ۵۰میلیون تومان خواهد بود و برای دریافت آن باید ۱۰۰برگه تسه خریداری کنید. هزینه خرید این تعداد برگه تسه در حال حاضر چهار میلیون تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وام ۸۰میلیونی اوراق مسکن برای زوجین می‌تواند حدود یک پنجم هزینه خرید یک واحد ۷۰متری در شهرهای بزرگ را تامین کند.

* مشهد: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر به حدود شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده و این یعنی یک واحد مسکونی ۷۰متری در مشهد این روزها حدود ۴۴۸میلیون تومان ارزش دارد. با این حساب وام ۸۰میلیونی اوراق مسکن در مشهد تنها ۱۸درصد هزینه خرید خانه ۷۰متری را پوشش می‌دهد.

* اصفهان: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اصفهان حدود شش میلیون تومان است و این یعنی خرید یک واحد ۷۰متری در اصفهان حدود ۴۲۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد. با این حساب وام ۸۰میلیونی اوراق مسکن می‌تواند ۱۹درصد هزینه لازم برای خرید خانه را پوشش دهد.

* کرج: مرکز استان البرز در بین شهرهای بزرگ، ارزان‌ترین شهر به حساب می‌آید. با وجود رونق نسبی بازار مسکن در این شهر، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کرج حدود چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان تخمین زده می‌شود. با این حساب یک واحد ۷۰متری در کرج حدود ۳۱۵میلیون تومان ارزش دارد. یک زوج ساکن کرج می‌توانند با دریافت وام ۸۰میلیونی اوراق مسکن، حدود ۲۵درصد هزینه‌های خرید خانه ۷۰متری را تامین کنند.

* شیراز: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر حدود پنج میلیون و ۴۰۰هزار تومان است و ارزش یک واحد ۷۰متری به طور میانگین به حدود ۳۷۸میلیون تومان رسیده. این یعنی وام اوراق مسکن زوجین که سقف آن در شیراز به ۸۰میلیون تومان می‌رسد، حدود ۲۱درصد قیمت یک خانه ۷۰متری را پوشش می‌دهد.

* تبریز: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تبریز حدود چهار میلیون و ۶۵۰هزار تومان است. به عبارتی هر واحد مسکونی ۷۰متری در این شهر به طور میانگین حدود ۳۲۵میلیون تومان ارزش دارد. با توجه به سقف ۸۰میلیونی وام اوراق مسکن در تبریز، قدرت این وام برای تامین هزینه‌های خرید خانه حدود ۲۵درصد تخمین زده می‌شود.

*** قدرت خرید وام مسکن در شهرهای کوچک؛ حدود یک سوم
وام مسکن برای سایر شهرها، به شهرهایی تعلق می‌گیرد که کمتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت داشته باشد. ساکنان این شهرها به صورت انفرادی می‌توانند تا سقف ۴۰میلیون تومان وام اوراق مسکن بگیرند که برای آن ۸۰برگه تسه لازم است. با توجه به قیمت ۴۰هزار تومانی هر برگ تسه، با هزینه سه میلیون و ۲۰۰هزار تومانی می‌توان این وام را دریافت کرد.

زوج‌ها اگر با هم برای دریافت وام مسکن اقدام کنند، سقف وام به ۶۰میلیون تومان می‌رسد و برای دریافت آن باید ۱۲۰برگه تسه معادل چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان هزینه کرد. این وام ۶۰میلیونی قدرت سابق خود را از دست داده و حدود یک سوم هزینه خرید یک خانه ۷۰متری را پوشش می‌دهد.

* خوی آذربایجان غربی: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر حدود سه میلیون و ۶۵۰هزار تومان است. با این تفسیر می‌توان نتیجه گرفت که یک واحد کوچک ۷۰متری در خوی تقریبا ۲۵۵میلیون تومان ارزش دارد. اگر یک زوج در خوی سراغ وام اوراق مسکن به مبلغ ۶۰میلیون تومان برود، می‌تواند حدود ۲۳درصد هزینه خود را از طریق وام اوراق مسکن پوشش دهد.

* فردیس البرز: سقف وام اوراق مسکن زوجین در این شهر به ۶۰میلیون تومان می‌رسد. آخرین آمار از وضعیت مسکن در این شهر نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در فردیس تقریبا دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و این یعنی ارزش یک واحد ۷۰متری در فردیس به ۱۸۰میلیون تومان می‌رسد. با این حساب قدرت خرید وام اوراق مسکن در فردیس حدود ۳۳درصد خواهد بود.

* مراغه آذربایجان شرقی: آخرین نتایج سرشماری شهر مراغه را در بین شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت قرار داده است. چراکه مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی حدود ۱۷۵هزار نفر جمعیت دارد و به همین خاطر ساکنان آن صرفا تا سقف ۶۰میلیون تومان می‌توانند از وام اوراق مسکن استفاده کنند.

میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در مراغه حدود دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و این موضوع از آخرین معاملات انجام شده در این شهر برداشت می‌شود. با این حساب برای خرید یک واحد مسکونی ۷۰متری در مراغه باید رقمی حدود ۱۷۵میلیون تومان هزینه کرد که وام ۶۰میلیونی اوراق مسکن حدود ۳۴درصد این مبلغ را پوشش می‌دهد.

* شاهین‌شهر اصفهان: میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شاهین‌شهر اصفهان به حدود سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده. این شهر در آخرین سرشماری حدود ۱۷۳هزار نفر جمعیت داشته و به همین خاطر زوج‌های ساکن شاهین شهر صرفا تا سقف ۶۰میلیون تومان می‌توانند از وام اوراق مسکن استفاده کنند. با توجه به اینکه یک واحد ۷۰متری در شاهین شهر حدود ۲۳۸میلیون تومان قیمت دارد، می‌توان نتیجه گرفت که قدرت پوشش وام اوراق مسکن در این شهر ۲۵درصد است.

* سقز کردستان: سقف اوراق وام مسکن برای زوج‌های ساکن این شهر ۶۰میلیون تومان است. هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر حدود یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد . یک واحد ۷۰متری در این شهر حدود ۱۳۳میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب قدرت وام اوراق مسکن در این شهر به حدود ۴۵درصد می‌رسد .

* بندر ماهشهر خوزستان: سقف وام اوراق مسکن برای زوج‌ها در این شهر ۶۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در بندر ماهشهر حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان است و با این حساب می‌توان نتیجه گرفت یک واحد ۷۰متری در این شهر ۱۶۱میلیون تومان ارزش دارد.

* شاهرود سمنان: میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر شاهرود، از توابع استان سمنان، حدود دو میلیون و ۶۵۰هزار تومان است و این یعنی ارزش یک واحد مسکونی ۷۰متری در این شهر به حدود ۱۸۵میلیون تومان می‌رسد.

کدخبر: ۲۷۹۵۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر