کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۶۶۷
تاریخ خبر:

بیمه کرونا؛ از هزینه‌های درمان تا خسارت بیکاری

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | آمار ابتلا به کرونا دوباره اوج گرفته و شرایط حتی از روزهای اسفند و فروردین هم خطرناک‌تر شده است. اگر ناچار به خروج از خانه هستید و در طول روز با افراد زیادی ارتباط دارید، احتمالا بهتر باشد پیشنهاد جدید شرکت‌های بیمه را بررسی کنید. این شرکت‌ها اخیر از طرح جدید بیمه کرونا رونمایی کرده‌اند که در ازای دریافت حق بیمه‌ای بین ۲۰ تا ۷۰۰هزار تومان، شما را تحت پوشش قرار می‌دهند.

از جمله پوشش‌های بیمه کرونا می‌توان به جبران هزینه‌های بیمارستان، سرمایه فوت و غرامت بازماندن از کار به ازای هر روز بستری اشاره کرد. برای مثال در گران‌ترین طرح بیمه کرونا، هزینه‌های پزشکی تا سقف ۲۰میلیون تومان تحت پوشش قرار می‌گیرد و در صورت فوت فرد بر اثر حادثه و به هر علتی از جمله بیماری کرونا، شرکت بیمه به بازماندگان ۲۰۰میلیون تومان خسارت می‌پردازد.

بیمه کرونا همچنین شامل غرامت روزانه بازماندن از کار است و در صورت بستری فرد به مدت یک‌ماه هر روز تا ۳۰۰هزار تومان پرداخت می‌کند. مدت زمان اعتبار این بیمه‌نامه‌ها تا یک‌سال است و شامل انتظار دوهفته‌ای است. یعنی از زمان خرید بیمه تا دوهفته تحت پوشش نخواهید بود. بیمه کرونا درحال حاضر توسط دو شرکت بیمه سامان و سرمد ارائه شده که در این گزارش شرایط هر کدام از آنها را بررسی کرده‌ایم.

*** پوشش‌های بیمه کرونا؛ از هزینه‌های درمان تا خسارت بیکاری
شرکت‌های بیمه در طرح جدید خود سه پوشش برای جبران هزینه‌های ناشی از بیماری کرونا در نظر گرفته‌اند. پوشش اصلی مربوط به سرمایه فوت کرونا است. شرکت‌ها در این طرح تا سقف ۲۰۰میلیون تومان برای مشتریانشان سرمایه فوت در نظر گرفته‌اند. این مبلغ در صورت فوت فرد بر اثر هر حادثه‌ای از جمله ابتلا به بیماری کرونا به خانواده او پرداخت خواهد شد که تقریبا مشابه سرمایه فوت در بیمه عمر و زندگی است.

پوشش دوم شباهت زیادی به پوشش‌های بیمه تکمیلی درمان دارد و هزینه‌های بستری بیماران کرونا را جبران می‌کند. شرکت‌های بیمه در طرح‌هایشان این هزینه‌ها را تا سقف ۲۰میلیون تومان جبران می‌کنند. باید توجه داشته باشید که هزینه درمان بیماری کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان است ولی اگر بخواهید در بیمارستان‌های خصوصی بستری شوید، احتمالا نیاز به این پوشش بیمه کرونا داشته باشید. این بیمه صرفا هزینه‌های درمان کرونا را جبران می‌کند و نباید برای هزینه‌های دیگر مثل آزمایشگاهی روی بیمه کرونا حساب باز کنید.

پوشش اصلی بیمه کرونا، جبران هزینه‌های بازماندن از کار است. اگر در اثر ابتلا به کرونا بستری شوید یا به قرنطینه خانگی بروید، احتمال از دست دادن شغلتان وجود دارد. چراکه دیگر توانایی حاضر شدن در محل کار را نخواهید داشت و عملا ممکن است درآمدتان به‌خطر بیفتد. شرکت‌های بیمه در طرح جدیدشان این مورد را هم پوشش داده‌اند.

طوری که اگر بیمه کرونا داشته باشید، شرکت بیمه به ازای هر روز بازماندن از کار ناشی از بیماری کرونا و هر حادثه دیگری به شما مستمری پرداخت می‌کند. این مستمری تا یک‌ماه ادامه خواهد داشت و مبلغ آن تا سقف ۳۰۰هزار تومان در روز خواهد بود. به عبارتی اگر یک‌ماه نتوانید به محل کارتان بروید، شرکت بیمه درمجموع تا سقف ۹میلیون تومان به شما خسارت بازماندن از کار پرداخت می‌کند.

*** هزینه‌ خرید بیمه کرونا سامان؛ ۷۳ تا ۷۰۰هزار تومان
سامان بیمه کرونا را در قالب چهارطرح برنزی، نقره‌ای، طلایی و پلاتین ارائه کرده است. همانطور که می‌توان از نام‌گذاری آنها حدس زد، طرح برنزی هزینه کمتری دارد و در طرف مقابل سقف پوشش‌های آن محدودتر است. طرح پلاتین هم بیشترین سقف پوشش‌ها را ارائه کرده اما هزینه آن بالاتر در نظر گرفته شده است. حتما لازم نیست این طرح‌ها را برای یک‌سال بخرید، بلکه امکان انتخاب دوره زمانی ۹۰روزه و ۱۸۰روزه هم وجود دارد.

البته خرید بیمه یک‌ساله به‌نظر صرفه اقتصادی بیشتری دارد. برای مثال بیمه یک‌ساله پلاتین ۷۰۰هزار تومان یعنی ماهانه ۵۸هزار تومان قیمت دارد ولی هزینه لازم برای خرید بیمه ۹۰روزه، ۲۸۰هزار تومان معادل ماهانه ۹۳هزار تومان است. احتمالا خیلی‌ها به امید اینکه بیماری کرونا در کمتر از یک‌سال آینده دست از سرمان بردارد، سراغ طرح‌های کوتاه‌مدت بروند.

حق بیمه در نظر گرفته‌شده برای طرح برنزی یک‌ساله ۱۸۲هزار تومان، شش‌ماهه ۱۳۲هزار تومان و سه‌ماهه ۷۳هزار تومان است. شرکت بیمه در طرح برنزی تا سقف پنج‌میلیون تومان هزینه‌های بستری بیمارستانی کرونا را پوشش می‌دهد. سرمایه فوت در نظر گرفته شده برای این طرح ۵۰میلیون تومان است که در صورت فوت بر اثر حادثه به هر علت به خانواده بازمانده پرداخت خواهد شد.

طرح برنزی شامل روزانه ۱۰۰هزار تومان غرامت بستری و بازماندن از کار است که تا یک‌ماه توسط بیمه سامان پرداخت می‌شود و مجموع آن به سقف سه‌میلیون تومان می‌رسد. طرح نقره‌ای بیمه کرونا در حالت یک‌ساله ۲۷۳هزار تومان، شش‌ماهه ۱۹۷هزار تومان و سه‌ماهه ۱۰۹هزار تومان قیمت دارد. در این طرح سرمایه فوت در نظر گرفته شده ۷۰میلیون تومان است و در صورت بستری در بیمارستان، شرکت بیمه تا سقف هفت‌میلیون تومان از هزینه‌ها را جبران می‌کند.

پوشش غرامت بازماندن از کار در این طرح روزانه ۲۰۰هزار تومان تعیین شده و اگر یک‌ماه کامل بر اثر بیماری کرونا نتوانید در محل کارتان حاضر شوید، شرکت بیمه تا شش‌میلیون تومان به شما خسارت پرداخت خواهد کرد. طرح طلایی بیمه کرونا سرمایه فوت ۱۰۰میلیون تومانی دارد که درصورت فوت حادثه‌ای به هر علت پرداخت می‌شود. هزینه‌های بستری بیماران کرونا در طرح طلایی تا سقف ۱۰میلیون تومان جبران می‌شود.

اگر کرونا باعث شود نتوانید در محل کارتان حضور پیدا کنید، شرکت بیمه روزانه ۲۵۰هزار تومان غرامت بستری و بازماندن از کار به شما پرداخت می‌کند. این غرامت حداکثر تا یک‌ماه ادامه خواهد داشت و در مجموع مبلغ آن به هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد رسید. حق بیمه طرح طلایی یک‌ساله ۳۷۹هزار تومان، شش‌ماهه ۲۷۴هزار تومان و سه‌ماهه ۱۵۱هزار تومان در نظر گرفته شده است.

طرح پلاتین گران‌ترین طرح بیمه کرونا است که هزینه آن برای یک‌سال پوشش ۷۰۲هزار تومان، شش‌ماه ۵۰۷هزار تومان و سه‌ماه ۲۸۰هزار تومان است. کسانی که این طرح را خریداری کنند، مشمول سرمایه فوت ۲۰۰میلیون تومانی خواهند بود که در صورت فوت بر اثر حادثه و به هر علت از جمله بیماری کرونا توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود. بیمه سامان در مدت بستری بیماران کرونا روزانه ۳۰۰هزار تومان غرامت بازماندن از کار پرداخت می‌کند و اگر مدت بستری تا یک‌ماه طول بکشد، مجموع پرداختی به حدود ۹میلیون تومان خواهد رسید.

*** هزینه‌ خرید بیمه کرونا سرمد؛ ۲۱ تا ۱۶۳هزار تومان
بیمه سرمد یکی دیگر از شرکت‌هایی است که اخیرا بیمه کرونا را به طرح‌هایش اضافه کرده. این بیمه با دو پوشش سرمایه فوت و جبران هزینه‌های درمان ارائه می‌شود و خبری از پوشش بازماندن از کار نیست. بیمه کرونا ۱۲طرح مختلف دارد که حق بیمه آنها بین ۲۲ تا ۱۶۳هزار تومان متفاوت است. این طرح‌ها تا یک‌سال شما را تحت پوشش قرار می‌دهند و همراه آنها هدیه اشتراک تلویزیون اینترنتی دریافت خواهید کرد.

ارزان‌ترین طرح با حق بیمه ۲۱هزار و ۸۰۰تومانی، هزینه‌های پزشکی را تا سقف یک‌میلیون تومان جبران می‌کند و شامل ۱۰میلیون تومان پوشش فوت است. با پرداخت حق بیمه ۳۲هزار و ۷۰۰تومانی شما مشمول پوشش یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان از هزینه‌های درمان و سرمایه فوت ۱۵میلیون تومان خواهید شد. این شرکت در طرح ۴۳هزار و ۶۰۰تومانی بیمه کرونا تا سقف دومیلیون تومان از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد و در صورت فوت، ۲۰میلیون تومان به بازماندگان پرداخت خواهد کرد.

با پرداخت ۶۵هزار و ۴۰۰تومان می‌توانید تا سه‌میلیون تومان برای جبران هزینه‌های پزشکی تحت پوشش قرار بگیرید و ۳۰میلیون تومان سرمایه فوت داشته باشید. طرح ۸۷هزار و ۲۰۰تومانی شامل چهارمیلیون تومان پوشش هزینه‌های پزشکی و ۴۰میلیون تومان سرمایه فوت است. این ارقام برای طرح ۱۰۹هزار تومانی به پنج‌میلیون تومان پوشش هزینه‌ها و ۵۰میلیون تومان سرمایه فوت می‌رسد.

در این شش‌طرح سرمایه فوت ۱۰برابر پوشش هزینه‌های پزشکی در نظر گرفته شده است. اگر خواستید سقف پوشش هزینه‌های پزشکی را افزایش دهید، می‌توانید سراغ شش طرح بعدی بروید. یکی از طرح‌های بیمه کرونا سرمد با حق بیمه ۳۲هزار و ۷۰۰تومان تا سقف دو‌میلیون تومان هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند و سرمایه فوت ۱۰میلیونی دارد.

در طرح ۴۹هزار تومانی شما تا سقف سه‌میلیون تومان تحت پوشش هزینه‌های پزشکی قرار می‌گیرید و مشمول ۱۵میلیون تومان سرمایه فوت می‌شوید. این شرکت در طرح ۶۵هزار و ۴۰۰تومانی تا سقف چهار‌میلیون هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند و در صورت فوت بر اثر حادثه سرمایه ۲۰میلیونی به بازماندگان پرداخت می‌کند. این ارقام برای طرح ۹۸هزار و ۱۰۰تومانی به ترتیب شش‌میلیون و ۳۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

اگر ۱۳۰هزار و ۸۰۰تومان حق بیمه پرداخت کنید، شرکت بیمه تا سقف هشت‌میلیون تومان هزینه‌‌های پزشکی را جبران می‌کند و برایتان ۴۰میلیون تومان سرمایه فوت در نظر می‌گیرد. گران‌ترین طرح این بیمه ۱۶۳هزار تومان هزینه دارد و تا سقف ۱۰میلیون تومان از هزینه‌های پزشکی را پوشش می‌دهد. سرمایه فوت در این طرح ۵۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

*** درمان کرونا چقدر هزینه دارد؟
متوسط هزینه درمان بیماران کرونا برای هر پرونده چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان در بخش مراقبت ویژه و دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان برای بخش عادی است. این ارقام مربوط به برآورد رسمی وزارت بهداشت از هزینه‌های درمان کرونا است. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید، ما ۹۰درصد پول درمان را از بیمه‌ها می‌گیریم و عناوین این پول‌ها مربوط به جزء فنی، هتلینگ و دارو است.

در ارائه خدمت کرونا به ازای هر تختی که خدمات معمولی کرونا ارائه می‌دهد، لوازم حفاظتی حدود ۲۰۰هزار تومان و در بخش‌های ویژه بیش از ۴۰۰هزار تومان هزینه می‌کنیم زیرا برای همه کارکنان آی‌سی‌یو مکلف هستیم که لوازم حفاظتی کامل تهیه کنیم، هرچند سازمان برنامه و بودجه کمک کرده، اما قسمت اعظم هزینه‌ها باقیمانده است.

با توجه به برآورد ۴٫۵ و ۲٫۵میلیونی از هزینه‌های درمان کرونا و سهم ۹۰درصدی بیمه‌ها در پرداخت آن، حدود ۱۰درصد باقیمانده رقمی حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان خواهد بود. البته باید هزینه‌های جانبی برای درمان بیماری را هم در نظر داشته باشید. این مورد می‌تواند صرفه اقتصادی خرید بیمه کرونا را تا حدودی توجیه کند.

*** نکاتی که باید درباره بیمه کرونا بدانید
بیمه کرونا صرفا به‌صورت غیرحضوری صادر می‌شود و برای این کار علاوه بر سایت‌های فروش بیمه آنلاین می‌توانید به خود شرکت‌های بیمه هم مراجعه کنید. بیمه کرونا برای افراد پنج تا ۷۵ساله صادر می‌شود و کسانی که کمتر از ۱۸سال دارند، باید از طریق والدینشان برای خرید بیمه کرونا اقدام کنند. این نوع بیمه دوره انتظار دوهفته‌ای دارد. یعنی اگر در فاصله دوهفته‌ای بعد از خرید بیمه به بیماری مبتلا شوید، تحت پوشش قرار نخواهید گرفت. شرکت‌های بیمه در این طرح هزینه‌های درمان را بعد از ۱۵روز کاری به شما پرداخت خواهند کرد.

کدخبر: ۳۳۲۶۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر