کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۱۹۷
تاریخ خبر:

بیشترین جستجوهای مردم جهان‌ در سال ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | سال ۲۰۲۰ رو به پایان است و گوگل، بزرگترین موتور جست‌وجوی جهان، طبق معمول، اقدام به انتشار نتایج جست‌وجوی مردم جهان، در این سال کرده است. سالی که البته در آن کرونا روی همه چیز سایه انداخته بود. با هم نگاهی کنیم به موضوعات مورد توجه جهانیان در این سال کرونایی.

* یک: بیشترین میزان جست‌وجو در سال: کرونا، نتایج انتخابات (آمریکا)، کوبی برایانت، اپلیکیشن زوم، لیگ برتر کریکت هند، بازی کریکت هند و نیوزیلند، آخرین اخبار از کرونا، نشانه‌های کرونا، جو بایدن و گوگل کلاسروم (سرویس آنلاین تحصیلی گوگل).

* تحلیل: در مورد کرونا و نتایج انتخابات آمریکا حرف چندانی نمی‌توان زد چون مطابق انتظار هستند. کوبی برایانت، بازیگر بسکتبال شاخص آمریکا در همان ابتدای سال درگذشت ولی درگذشت او آن قدر، اهمیت داشت که یک سال در ترند بماند. دو اپلیکیشن زم و گوگل کلاسروم به لطف افزایش میزان توجه مردم به تعاملات تصویری آنلاین در دوران کرونا مورد توجه قرار گرفتند.

هندی‌ها قدرت جمعیتی خود را با سرچ در مورد لیگ کریکت به جهان نشان دادند. البته می‌دانید که هندی‌ها اصولا به انگلیسی حرف می‌زنند و می‌نویسند وگرنه اگر به جمعیت باشد چینی‌ها از هند، جلو می‌زنند ولی مسئله این است که آن‌ها زبان خودشان را دارند و حتی به یک معنا، اینترنت خودشان را.

* مقایسه: در فرانسه، سیریل لیگناک، یک آشپز فرانسوی، شاخص‌ترین سلبریتی است که مردم به دنبال او می‌گردند.

* دو: مورد توجه‌ترین موضوعات خبری: کرونا، انتخابات آمریکا، ایران، بیروت، هانتا ویروس، کمک‌های معیشتی، بیکاری، سهام تسلا، نتایج انتخابات مجلس قانونگذاری بیهار، جنبش جان سیاهان مهم است.

* تحلیل: آیا از اینکه در رده سوم اخبار جهان قرار گرفتیم باید خوشحال باشیم؟ شاید نه. چرا؟ به خاطر اینکه میزان خبر و توجه اهمیت ندارد بلکه باید دید که این توجه چرا به کشورمان صورت گرفته است. اغلب خبرهایی که در سال جاری در مورد کشور ما بوده منفی بوده است. از شهادت شهید سلیمانی گرفته تا سقوط هواپیمای اوکراینی و بعد از آن کرونا و البته تحریم و گرانی شدید.

هانتا ویروس همان ویروسی است که در چین در میان جوندگان دیده شد و برای چند روز برخی را ترساند ولی مشخص شد که کرونای جدیدی نیست و کمتر از آن بود که اصلا مورد توجه قرار گیرد. ذکر خیر سهام تسلا را چند وقت پیش در همین جا برایتان آوردیم ولی باز هم بگوییم که سهام تسلا سال گذشته در همین روزها، ۷۶ دلار بوده و این روزها ۶۱۳ دلار است. نتایج انتخابات مجلس قانونگذاری بیهار در واقع نتایج انتخاباتی ایالتی هند است و کثرت افراد از این کشور در اینترنت را نشان می‌دهد و جنبش جان سیاهان مهم است در واقع همان ماجرای جرج فلوید است.

* مقایسه: در انگلستان، به شکل عجیبی کرونا، نخستین خبر مورد توجه نبوده و اول انتخابات آمریکا، بعد از آن جرج فلوید و سوم ماجرای گم شدن کودکی به نام مادلین بت مک کان مورد توجه قرار گرفته است.

* سه: مورد توجه‌ترین بازیگران: تام هنکس، ژاکوین فوئنیکس، آمیتاب باچان، ریکی جرویز، جیدا پینکت اسمیت، جاستین هارتلی، لی میشل، الازار گومز، انسل الگورنت و میخائیل یفریمف.

* تحلیل: تام هنکس احتمالا به خاطر ابتلا به کرونا در صدر اخبار قرار گرفته است مثل آمیتاب باچان و ژاکوین فوئنیکس به خاطر ادامه موج جوکر.

* مقایسه: در آمریکا رتبه دوم به کریس د لیا، استند آپ کمدین، بازیگر، نویسنده و مجری پادکست آمریکایی اختصاص پیدا کرده است.

* چهار: مورد توجه‌ترین قهرمانان ورزشی: رایان نیومن، مایکل جردن، تایسون فیوری، تام بریدی، مایک تایسون، لوئیس سوارز، الکس زاناردی، دلونت وست، درو بریز، تیاگو سیلوا.

* تحلیل: توجه به رایان نیومن، محصول تصادف وحشتناک او در اسفند سال گذشته بود. توجه به مایکل جردن نیز محصول مستند آخرین رقص بوده است. مستندی که داستان تلاش مایکل جردن و سایر غول‌های شیکاگو بولز برای ششمین قهرمانی در لیگ ملی بسکتبال آمریکا است و این سال، خیلی دیده شده است. یک نکته جالب توجه هم این است که در میان این اسامی، صرفا دو نفر یعنی سوارز و تیاگو سیلوا از فوتبالیست‌های شاخص هستند و البته تام بریدی، فوتبالیست آمریکایی.

* مقایسه: در میان افراد شاخص استرالیایی نیز یک ورزشکار در رده نخست قرار دارد. دنی لیدلی مربی و بازیکن فوتبال این کشور.

* پنج: مورد توجه‌ترین فیلم‌ها: پاراسایت، ۱۹۱۷، پلنگ سیاه، ۳۶۵ روز، شیوع، تنت، انولا هولمز، پرندگان شکاری، مولان و جوجو ربیت.

* تحلیل: مورد توجه‌ترین فیلم‌ها با فیلم‌هایی که جایزه گرفتند یا می‌گیرند و مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرند متفاوت است و از این روست که در این فهرست اسامی مثل پاراسایت یا ۳۶۵ روز را می‌بینیم یا فیلم قدیمی شیوع که امسال به خاطر کرونا مورد توجه قرار گرفته است.

* مقایسه: در کانادا، شیوع، دومین فیلم مورد توجه بعد از فیلم پاراسایت است و رتبه سوم تا پنجم به ترتیب برای پلنگ سیاه، بورات ۲ و زنان کوچک است.

کدخبر: ۳۶۴۱۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر