کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۶۱۴
تاریخ خبر:

بچه مهندس به ایستگاه پنجم نمی‌رسد!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| رمضان سال ۹۷ پخش «بچه مهندس» در شبکه دو شروع شد که به دلیل فضای کودکانه و نیز قصه‌ای همراهی‌برانگیز، توانست توجه طیف زیادی از مخاطبان را به‌دست آورد. شخصیت جواد جوادی در کانون قصه قرار داشت که مثل دیگر بچه‌ها دست سرنوشت او را به پرورشگاه رسانده بود. فصل‌های بعدی سریال هم به قصه جواد و دوستان در دوران نوجوانی و جوانی اختصاص داشت. «بچه مهندس» در فصل دوم هم معقول پیش رفت اما در سری‌های بعد جایی برای دفاع نمی‌گذارد.

‌مورد اول| بار دیگر شایعه تعطیلی
این چندمین بار است که خبری مبنی بر عدم ساخت فصل جدید «بچه مهندس» به گوش می‌رسد. پیش‌تر حسن وارسته نویسنده سریال چنین صحبتی مطرح کرد که با تکذیبیه مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو مواجه شد. حالا یکی از عوامل اصلی «بچه مهندس» به هفت‌صبح می‌گوید که خبری از ساخت سریال نیست.

به گفته او شاید تصمیم مسئولان جدید تلویزیون بسته ماندن پرونده فصل پنجم سریال برای همیشه باشد. او به این نکته هم اشاره می‌کند که در فصل‌های قبل، در روند طرح و ایده‌ها قرار می‌گرفته اما حالا این اتفاق رخ نداده. او از عوامل دیگر سریال هم نقل قول‌هایی مبنی بر عدم ساخت فصل پنجم «بچه مهندس» به زبان می‌آورد.

مورد دوم| خلف وعده
جدی‌ترین خبر درباره تعطیلی «بچه مهندس» را آذر سال پیش حسن وارسته‌، نویسنده آن رسانه‌ای کرد. او به ایسنا گفته بود: «طرح «بچه مهندس» و برخی دیگر از طرح‌ها متوقف شده است تا نظرات نهایی از طریق رئیس صداوسیما و شورای مورد اعتمادش داده شود.» این خبر زمانی منتشر شد که مدیریت جدید سیما به دلیل تعطیلی برخی سریال‌ها تحت فشار رسانه‌ها بودند.

آن زمان بهرنگ ملک‌محمدی‌، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو اعلام کرد: « سریال برخلاف صحبت‌های مطرح شده متوقف نشده و تولید فصل پنجم «بچه مهندس» برای سال آینده در شبکه دو به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری برنامه‌ریزی شده است.» با این حال هنوز خبری از «بچه مهندس» نیست و همین خلف وعده ظن تعطیلی آن را تقویت می‌کند.

مورد سوم| سکته سری سوم
اشاره شد که «بچه مهندس» در دو فصل ابتدایی عملکردی معقول داشت. سری سوم اما آغشته به شعار شد در حالی که به خاطر پرداختن به دوره نوجوانی مسئولیتی سنگین‌تر بر‌عهده آن بود. این فصل از «بچه مهندس» پر بود از شعار و همه آمال مطلوب تلویزیون در آن دیده می‌شد؛ از عواقب غرب‌زدگی تا لزوم جلوگیری از فرار مغزها و … منتها این مفاهیم متعالی در قالبی شعاری بیان شد و خیلی زود کارکردش را از دست داد. ماجرای مژگان و گریم عجیب او در نقد غرب‌زدگی را خاطرتان هست که چه واکنش‌های منفی به همراه داشت.

مورد چهارم| نابودی فصل چهارم
در فصل چهارم قصه باز هم درباره جوانی شخصیت جواد جوادی بود و تلاش او برای ایجاد یک زندگی «خوب» را در برمی‌گرفت. این فصل تغییرات مهمی داشت؛ از جمله عدم حضور روزبه حصاری بازیگر نقش جوانی جوادی که در لحظه‌های آخر این نقش به محمدرضا رهبری رسید. احمد کاوری هم به جای علی غفاری‌ روی صندلی کارگردانی نشست.

او دو هفته قبل از شروع تصویربرداری به گروه اضافه می‌شود و زمان کافی برای درونی کردن فضای قصه نداشته است. این اتفاقات به همراه غلظت بیش از حد شعار و البته تغییر ناگهانی شخصیت جواد (که انتقادهای زیادی به همراه داشت) فصل چهارم «بچه مهندس» را تبدیل به سریالی ناکام کرد.

مورد پنجم| تصمیم درست سیما
در تلویزیون مثل خیلی جاهای دیگر، احتمال تغییر هر تصمیمی وجود دارد. عجالتا بر‌اساس گفته‌ها و نشانه‌ها‌، نظر مدیران تلویزیون بر عدم ساخت سری پنجم «بچه مهندس» است. این تصمیم را می‌توان «درست» دانست چرا که سریال در دو فصل پیش اثری ناموفق بوده. وانگهی، تلویزیون به آثاری با سر و شکل تازه و جذاب‌تر نیاز دارد و «بچه مهندس» فاقد این طراوت است.

این سریال حرف‌هایی که در باب اعتماد به جوان‌ها و عدم نومیدی این نسل را که باید، بیان کرده و فارغ از میزان موفقیت آن‌، سخنی نو ندارد. مدیرت تلویزیون باید دنبال فضاهای تازه و ایده‌های نو باشد که چنین ماموریتی از پس «بچه مهندس» برنمی‌آید.

کدخبر: ۴۷۰۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر