کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۱۳۸
تاریخ خبر:

بچه زرنگ‌های بی‌معرفت فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ‌ چهارشنبه‌ به خارجی‌های بامعرفت فوتبال ایران پرداختیم و امروز نوبت بی‌معرفت‌هاست. آنهایی که کار خاصی برای تیم‌های‌شان نکردند اما تا آنجا که می‌توانستند از باشگاه‌های ایرانی‌شان کندند!

*** کرار جاسم: این بازیکن عراقی یکی از اسطوره‌های بی‌تعهدی در فوتبال ایران است. او در تراکتورسازی خوب بازی می‌کرد و بازیکن موثری بود اما در همان باشگاه هم همواره جنجال درست می‌کرد و همیشه نگاهی از بالا به فوتبال ایران داشت. در استقلال اگرچه به اندازه تراکتور موثر نبود اما دردسرهایش خیلی بیشتر شده بود! بارها به مرخصی‌های خارج از قرارداد رفت و با تاخیر در تمرینات حاضر شد. با همبازیانش درگیر شد و حتی به فوتبال ایران هم لقب سیرک داد اما یکی از رکوردداران درآمدزایی از فوتبال ایران بود!

*** پرو پئیچ: این بازیکن با قراردادی نسبتا پایین به فوتبال ایران آمد و یک سال ضعیف را پشت سر گذاشت. بعد از جدایی از استقلال مبلغی درحدود ۳۰هزار دلار از این تیم طلب داشت و به فیفا شکایت کرد. استقلال هم از او به‌دلیل ترک بدون اجازه تمرینات شکایت کرده بود اما فیفا به سود پرو پئیچ رای داد و تاخیر استقلالی‌ها در پرداخت مطالبات او باعث شد تا این رقم ۳۰هزار دلاری تقریبا ۱۲برابر شود! سرانجام سال گذشته استقلال با هر مصیبتی بود این رقم را جور کرد و به پروپئیچ داد. این بازیکن هم بعد از گرفتن این مبلغ از فوتبال خداحافظی و زندگی تازه‌ای را برای خانواده‌اش فراهم کرد.

*** عادل شیحی : این بازیکن مراکشی در نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم به استقلال آمد. چندهفته اول مصدوم بود و بعد از بازگشت، فقط سه‌بازی انجام داد و در چهارمین‌بازی که دربی برگشت بود، مصدوم شد و تا پایان فصل دیگر بازی نکرد. او بابت همین چهاربازی نصفه و نیمه از استقلال به فیفا شکایت کرد و بعد از این که استقلال نتوانست در مهلت مورد نظر مطالبات او را پرداخت کند، با حکم فیفا از حضور در یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد! او رکورددار سرعت در شکایت، گرفتن حکم و اجرایی‌کردن آن در فوتبال ایران است! فاصله بین پیوستن او به استقلال تا محروم‌شدن این تیم از یک پنجره نقل و انتقالاتی حتی یک‌سال هم نبود.

*** مامه تیام : بعد از یک‌فصل‌ونیم مصدومیت، با قراردادی نسبتا خوب به استقلال پیوست. این همکاری برای هر دوطرف سود زیادی داشت. تیام با گل‌هایش استقلال را به سهمیه آسیا و قهرمانی در جام حذفی رساند و استقلال هم با نمایش‌هایی خوب در ایران و آسیا، تیام را تبدیل به چهره‌ای موفق کرد و مشتریان زیادی برای او دست‌وپا کرد. اصرار استقلالی‌ها برای تمدید قرارداد با او بی‌فایده بود، تا جایی که حضور در یک تیم میانه‌جدولی امارات را به ماندن در استقلال و بازی در لیگ قهرمانان آسیا ترجیح داد. تیامی که دوسال پیش یک فوتبالیست فراموش‌شده بود، به لطف بازی در استقلال، هم به پول خوبی در امارات رسید و هم بازی در سوپرلیگ ترکیه را تجربه کرد.

*** رافائل ادرهو: این مهاجم نیجریه‌ای در سال ۱۳۸۶ به پرسپولیس پیوست. زمانی که محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل این باشگاه بود. پرسپولیسی‌ها مدعی شدند که او به هپاتیت B مبتلاست و قراردادش با پرسپولیس از لحاظ قانونی اعتبار ندارد. اما او این ادعا را قبول نداشت و با وجود اثبات ابتلایش به هپاتیت، به فیفا شکایت کرد. فیفا هم پس از بررسی پرونده، شش امتیاز از پرسپولیس کم کرد!

*** آنتونی گولچ: این بازیکن استرالیایی با کارنامه‌‌ای نسبتا قابل قبول به پرسپولیس پیوست. اما بعدها خودش اعتراف کرد که تمایلی به بازی در ایران نداشته و طبق قراردادی که با باشگاه قبلی‌اش داشته، مجبور شده به ایران بیاید. اما از همان ابتدا مشکلات او شروع شد. مشکل ویزا پیدا کرد و مدارکش هم دیر به باشگاه رسید. از آپارتمانی هم که باشگاه قول داده بود، خبری نبود و او بعد از سه‌ماه که حقوقی از پرسپولیس نگرفت، به سفارت استرالیا رفت و از ایران خارج شد و به فیفا شکایت کرد.

او البته از نظر فنی هم در این سه‌ماه آماده نشد و فقط با پرسپولیس تمرین کرد. درنهایت هم پرسپولیس مجبور شد مبلغی بالغ بر ۶۰۰هزار یورو به این بازیکن پرداخت کند تا جریمه نشود و امتیازی از این تیم کسر نشود. البته که پرسپولیس هم در این ماجرا کم کوتاهی نکرد اما پرداخت بیش از ۶۰۰هزار دلار، فقط برای چندجلسه تمرین هم منصفانه نبود و این بازیکن می‌توانست با مذاکره و توافق با پرسپولیس، خسارت کمتری به این باشگاه وارد کند.

*** فرناندو گابریل: این برزیلی یکی از بازیکنان محبوب پرسپولیس و هوادارانش بود. او بازی‌های خوبی انجام داد و مستحق پولی که از این باشگاه می‌گرفت بود اما ماجرای مطالبات او دردسرهای زیادی برای پرسپولیس ایجاد کرده است. او با مدیربرنامه‌هایش به مشکل خورده بود و این مدیربرنامه، مبلغی را که پرسپولیس به حسابش واریز کرد، به گابریل نداد! با این‌حال گابریل به فیفا شکایت کرد و خواستار دریافت مطالباتش از پرسپولیس شد.

همین چندماه پیش بود که نمایندگان پرسپولیس به امارات رفتند و با او به توافق رسیدند و گابریل حتی با پیراهن پرسپولیس عکس هم گرفت. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید داستان او با پرسپولیس به پایان رسیده است اما او بار دیگر خواستار دریافت مطالباتش شده است! درواقع پرسپولیس دوبار به شکل کامل مطالبات این بازیکن را پرداخت کرده اما هنوز موفق به تسویه‌حساب با او نشده است و این بازیکن هم با وجود این‌که می‌داند پرسپولیس مطالباتش را پرداخت کرده، دست‌بردار نیست و بازهم می‌خواهد از این باشگاه پول بگیرد‍!

*** آنتونی استوکس: این یکی، گل سرسبد بازیکنان بی‌تعهد و بی‌مسئولیت است. او در تراکتور بهترین شرایط را داشت اما با بهانه‌های عجیب از این تیم جدا شد، به فیفا شکایت کرد و با استفاده از نابلدی وکلای باشگاه، موفق شد حکم غرامت ۴۰۰هزار دلاری علیه این تیم بگیرد. او بعد از چندماه بازی در لیگ دوی ترکیه به پرسپولیس آمد و درحالی‌که همه چیز برای درخشش او فراهم بود و باشگاه هم از هیچ کمکی به او دریغ نکرد، اما خیلی زود با این تیم به بن‌بست رسید.

به بهانه دروغین بیماری پسرش به ایران برنگشت و بعد از مدتی خوشگذرانی، نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد و بعد از تشکر از مرخصی‌هایی که به او داده شده، خواهان گرفتن قسط بعدی قراردادش شد آن‌هم درحالی‌که مدت‌ها به بهانه‌های مختلف از حضور در تمرینات و باشگاه سر باز زده بود.

*** و این چند تراکتوری: تراکتورسازی علاوه بر استوکس، دو، سه بازیکن خارجی دیگر را هم با قراردادهایی گران، جذب کرد که جز دردسر چیزی برای این تیم نداشتند. لی اروین درست بعد از هت‌تریک مقابل ذوب‌آهن سر ناسازگاری گذاشت و با وجود داشتن قرارداد، این تیم را ترک کرد. کوین کنستانت هم بدون حتی یک‌دقیقه بازی و با وجود داشتن بیماری قلبی، از این تیم شکایت کرد و حالا تراکتور باید چیزی بالغ بر ۸۰۰هزار یورو به او بدهد! گفته می‌شود او هم از فوتبال خداحافظی کرده تا با پولی که از تراکتور خواهد گرفت، یک زندگی درست و حسابی برای خودش بسازد!

کدخبر: ۳۲۴۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر