کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۲۳۳
تاریخ خبر:

بویان نایدنوف استقلال را به لیگ یک می‌فرستد؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال تا روز دوشنبه فرصت دارد ‌مطالبات بویان نایدنوف بازیکن مقدونیه‌ای سابق خود و و‌ینفرد شفر را پرداخت کند. اگر این اتفاق نیفتد، با حکم فیفا ممکن است استقلال، با کسر امتیاز‌ جریمه‌ای سنگین از نظر مالی و حتی سقوط به دسته پایین‌تر روبه‌رو شود. درباره وینفرد شفر به اندازه کافی می‌دانیم اما بد نیست ماجرای بویان را یک بار به طور کامل مرور کنیم تا مشخص شود چرا کار پرونده او به اینجا رسیده است.

*** قصه از کجا شروع شد؟
۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ بود که بویان نایدنوف با قراردادی یک سال و نیمه به استقلال پیوست. در آن مقطع وینفرد شفر سرمربی استقلال بود، سیدرضا افتخاری مدیرعامل این باشگاه ‌ و پندار توفیقی مدیر ورزشی استقلال بود. زمانی که خبر امضای این قرارداد منتشر شد، از رزومه او قابل پیش‌بینی بود که نمی‌تواند کمک خاصی به استقلال کند.

او سابقه چهار بازی در تیم ملی مقدونیه را داشت و از تیم سموحه مصر به استقلال پیوست. او در یک نیم‌فصل در تیم مصری فقط چهار بازی انجام داده ‌ و یک پاس گل به نام خود ثبت کرده بود. او به استقلال پیوست و تنها یک دقیقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا بعلاوه ۲۱۱ دقیقه حضور در لیگ برتر بدون یک گل زده، یک پاس گل و حتی یک پاس کلیدی همه آن چیزی بود که «بویان نایدنوف» هافبک مقدونیه‌ای آبی‌پوشان در مدت حضورش در استقلال ارائه کرد.

*** مهاجم می‌خواستند، هافبک خریدند
اما جذب او توسط استقلال از همان روز اول عجیب به نظر می‌رسید. عجیب بود ‌ تیمی که در ابتدای فصل متهم به خرید زیاد در خط میانی بود باز هم به سراغ خرید هافبک میانی برود. آن هم هافبکی که نه پیش از حضورش در استقلال کارنامه قابل توجهی داشت و نه بعد از حضورش در این تیم عملکردی خوب.

استقلالی‌ها در حالی که در خط میانی بازیکنانی مثل امید ابراهیمی، امید نورافکن، فرشید باقری، فرشید اسماعیلی، سرور جپاروف و داریوش شجاعیان را داشتند، این بازیکن را خریدند تا ابهامات زیادی در این خصوص پیش بیاید. تنها عاملی که می‌توانست این ابهامات را از بین ببرد، عملکرد این هافبک مقدونیه‌ای بود که آن هم در عمل نتوانست چیز خاصی نشان دهد.

بویان در همه مدت حضورش در تیم استقلال تنها در سه بازی در هفته‌های بیست و ششم تا بیست و هشتم به میدان رفت و یک بار هم در هفته بیست و نهم و در دقیقه ۹۴ به عنوان بازیکن تعویضی مقابل پیکان لب خط آمد که به محض ورودش به زمین داور سوت پایان مسابقه را به صدا در آورد. این بازیکن مقدونیه‌ای یک بار هم در آسیا برای استقلال به میدان رفت.

آن هم در آخرین دیدار این تیم برابر الهلال که در دقیقه ۸۹ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد تا یک دقیقه هم بازی در آسیا را با پیراهن استقلال تجربه کند. عملکرد این بازیکن آنقدر ضعیف بود که حتی در جریان دیدار آسیایی آبی‌پوشان مقابل ذوب‌آهن و بعد از تعویض اجباری شجاعیان، شفر ترجیح داد یک مهاجم مثل علی قربانی را به جای شجاعیان به میدان بفرستد اما از بویان که روی نیمکت بود استفاده نکند.

*** یک پای ابراهیمی بهتر از بویان!
حتی بعد از مصدومیت امید ابراهیمی استقلالی‌ها ترجیح دادند وی را یک نیمه با پای مصدوم بازی دهند و باز هم از بویان در خط میانی استفاده نکنند تا این ثابت شود که امید ابراهیمی حتی با «یک پا» بهتر از بویان است. اولین بازی بویان در استقلال به هفته بیست و ششم و حضور مقابل نفت تهران باز می‌گردد.

او در ترکیب ثابت استقلال قرار گرفت و در دقیقه ۵۳ تعویض شد. شفر یک فرصت ۹۰ دقیقه‌ای در هفته بیست و هفتم و در مقابل سیاه‌جامگان سقوط کرده در اختیار بویان قرار داد تا او در مقابل این تیم ضعیف بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد. بویان در هفته بیست و هشتم برای سومین و آخرین بار در ترکیب ثابت استقلال قرار گرفت اما در مدت ۶۲ دقیقه حضورش در زمین باز هم عملکرد قابل قبولی نداشت. هفته بیست و نهم شفر او را در ترکیب قرار نداد و تنها ثانیه‌هایی قبل از به صدا در آمدن سوت پایان مقابل پیکان او را به زمین فرستاد تا کمتر از چند ثانیه در آن بازی در میدان حضور داشته باشد.

*** پروپئیچ شماره ۲ استقلال
از رقم قرارداد بویان سند رسمی منتشر نشده و مشخص نیست استقلال برای جذب او دقیقا چقدر هزینه کرده ‌ اما بعید است مبلغ قرارداد او چیزی بیشتر از ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار باشد. آبی‌ها در مدت حضور او بخش‌هایی از مطالباتش را هم پرداخت کردند و گفته می‌شد وقتی از استقلال جدا شد مطالباتش کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بود. اما حالا با حکم فیفا باید ۳۱۰ هزار دلار به او پرداخت کند. او در گفت‌وگو با تسنیم درباره شکایتش از استقلال گفته: «پس از پایان نیم‌فصل حضورم در استقلال و مصدومیتی که برایم پیش آمد، می‌خواستم به بهترین شکل به استقلال برگردم اما مدیریت وقت باشگاه حتی حوصله پیدا کردن راه‌حلی برای پرداخت پولم را هم نداشت.

در حال حاضر هم همه چیز را به وکیلم سپرده‌ام. پندار توفیقی (معاون ورزشی پیشین باشگاه استقلال) به تلفن‌‌هایم پاسخ نمی‌داد، در صورتی که می‌خواستم از راهی مسالمت‌آمیز، مشکل را حل کنم.» همانطور که می‌بینید این دقیقا همان اتفاقی است که در پرونده پروپئیچ هم رخ داده بود. طلب ۴۰ هزار دلاری او از استقلال با سهل‌انگاری چند مدیر این باشگاه ۱۲ برابر شد و آبی‌ها در دقایق آخر مهلت فیفا بود که توانستند با پرداخت این مبلغ ۱۲ برابری، از کسر امتیاز فرار کنند.

*** بویان الان کجاست؟
بویان بعد از جدایی از استقلال به تیم کی‌اف لاچی آلبانی پیوست و در ۲۰ بازی برای این تیم به میدان رفت و فقط یک پاس گل داد. او در پایان قراردادش با این تیم، مدتی تیم نداشت و بیکار بود اما مدتی پیش به تیم آکادمیا پاندف در مقدونیه پیوست و فعلا فقط چهار بازی برای این تیم انجام داده است!

*** و چند سوال
حالا که فرصت استقلال برای پرداخت مطالبات بویان رو به پایان است، بد نیست چند سوال درباره او مطرح شود و مسئولان وقت استقلال هم پاسخگو باشند! اول اینکه دقیقا چرا بازیکنی با این رزومه جذب شد؟ دوم اینکه چه کسی او را به استقلال تحمیل کرد؟ سوال بعد اینکه قرارداد او دقیقا چند هزار دلار بود و هزینه‌های جانبی حضور او در استقلال مثل منزل مسکونی، بلیت رفت و برگشت به مقدونیه، تغذیه، هزینه‌های پزشکی، مکمل‌ها، ترانسفرهای داخلی و بلیت‌های سفر همراه تیم به شهرهای داخلی ایران و چند دیدار آسیایی، چقدر به این هزینه‌ها اضافه کرد؟

سوال دیگر اینکه چرا مسئولان استقلال تماس‌های او را بی‌پاسخ گذاشتند و کار را به جایی رساندند که با شکایت بویان به فیفا ، هزینه جدایی او از باشگاه چند برابر شود؟ تفاوت ارزش دلار امروز با دو سال پیش را هم در نظر بگیرید تا مشخص شود که با درایت دوستان، مبلغی که باید به بویان پرداخت شود، چیزی در حدود ۱۰ برابر مبلغ واقعی و اولیه است! در واقع دردسری که یک سال و نیم پیش می‌توانست با پرداخت مبلغی در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار تمام شود، امروز باید با ۳۱۰ هزار دلار رفع و رجوع شود.

کدخبر: ۳۳۳۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر