کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۶۰۲
تاریخ خبر:

بولتون از پشت خنجر زد؟

روزنامه هفت صبح | در آستانه پایان روند استیضاح ترامپ، حالا مشاور امنیت ملی سابق در کتاب خود ادعای دموکرات‌‎ها را تایید کرده است. روزنامه نیویورک تایمز براساس متنی از کتاب جدید جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که هنوز چاپ نشده و به دست این روزنامه رسیده است گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اوت ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود که قصد دارد به مسدود کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف به تحقیقات از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.

این گزارش افزود: اظهارات جنجالی بولتون در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنین شامل پیش‌نویس دست نوشته‌هایی است که او طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. این نسخه همچنین برای کاخ سفید و برخی از مقامات کنونی و پیشین آمریکا که در نوشتن این کتاب موثر هستند نیز ارسال شده است. نیویورک تایمز افزود: کتاب شامل نکاتی است که جان بولتون اگر به عنوان شاهد در دادگاه سنا فراخوانده شود به آنها اشاره خواهد کرد.

*** واکنش ترامپ
ترامپ با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر جنجالی، به کتابی که قرار است از جان بولتون منتشر شود، واکنش نشان داده و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را به دروغگویی برای فروش کتاب متهم کرده است.رئیس‌جمهور آمریکا در این باره چند پیام توئیتری منتشر و همه اتهامات در خصوص پرونده اوکراین‌گیت را بار دیگر رد کرده است.

او نوشت: «من هرگز به جان بولتون نگفتم که کمک نظامی به اوکراین به موضوع تحقیقات (اوکراین) از دموکرات‌ها از قبیل بایدن‌ها بستگی دارد. واقعیت آن است که او هرگز درباره این موضوع زمانی که من علنا او را اخراج کردم، شکایتی نداشت. اگر جان بولتون این را گفته، فقط به خاطر این بوده که کتابش را بفروشد».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «انتشار متن تماس‌های تلفنی من با رئیس‌جمهور زلنسکی (اوکراین) همه آن چیزی است که به عنوان شواهد ضروری هستند به علاوه آنکه خود رئیس‌جمهور زلنسکی و وزیر خارجه اوکراین هم گفتند که هیچ فشاری (از سوی آمریکا علیه این کشور برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش هانتر بایدن) نبوده و هیچ مشکلی وجود نداشته است.

مضاف بر آن، من با رئیس‌جمهور زلنسکی در حاشیه نشست سازمان ملل دیدار کردم (دموکرات‌ها گفتند که من هرگز با او دیدار نکردم) و بدون هرگونه شرط و شروط و درخواست برای تحقیقات، کمک نظامی به اوکراین را بسیار زودتر از جدول زمانی از پیش مقرر، از تعلیق در آوردم
ترامپ افزود: «من همچنین به اوکراین اجازه خریداری موشک‌های ضد تانک جاولین (از آمریکا) را دادم. دولت من بسیار بیشتر از دولت قبلی آمریکا (در حمایت از اوکراین) اقدام کرده است.»

*** فشارهایی برای رای آوردن استیضاح؟
انتشار این جزئیات و تایید جان بولتون درباره آنچه میان ترامپ و دولت اوکراین گذشته است، می‌تواند در فرآیند استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس سنا موثر باشد. بولتون در حالی اعلام کرده حاضر به شهادت در کنگره است که جمهوری‌خواهان مجلس سنا با حضور او به عنوان شاهد مخالفت کرده‌اند.

روز گذشته هم انتشار یک فایل از دیدار ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) رئیس‌جمهور آمریکا با دو تن از افراد دخیل در پرونده تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین‌گیت خبرساز شد؛ فایلی که در آن مشخص شده ترامپ با آنها درباره برکناری «ماری یووانوویچ» سفیر وقت واشنگتن در کی‌یف صحبت کرده است. ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه) یووانوویچ را از این سمت برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است. با این حال بسیاری برکناری وی را به دلیل عدم همکاری در موضوع اوکراین گیت با ترامپ می‌دانند.

کدخبر: ۳۰۶۶۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر