کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۱۹
تاریخ خبر:

بودجه ۱۴۰۰ تهران‌؛ رویایی یا‌ انقباضی

روزنامه هفت صبح | پیروز حناچی شهردار تهران دیروز با حضور در ساختمان شورای شهر لایحه بودجه ۱۴۰۰ تهران را به شورا ارائه کرد. در مورد رقم کلی بودجه پایتخت در سال آینده عددی که شهردار اعلام کرد، با چیزی که محسن هاشمی رئیس شورا گفت تفاوت جدی وجود دارد. حناچی در سخنانش گفت لایحه بودجه یک بخش اصلی دارد معادل ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان و یک بخش جانبی برای ۳۲ طرح خاص، به میزان دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان.

محسن هاشمی اما توضیح داد که رقم کلی بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان نیست، چون ۱۲ هزار میلیارد تومان مربوط به تبصره‌هاست و باید بگوییم رقم واقعی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است. نکته مهم ماجرا در این است که اگر رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان را در نظر بگیریم بودجه تهران نسبت به رقم سال جاری رشد قابل توجهی داشته. چون بودجه مصوب ۹۹ طبق چیزی که روی سایت سامانه شفافیت شهرداری منتشر شده، ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان است.

بنابراین اگر رقم بودجه ۱۴۰۰ را ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، در مقایسه با سال جاری ۲۶ درصد رشد داشته و اگر مبنا را رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم بیش از ۶۶ رصد به آن افزوده شده. این تفاوت البته همانطور که رئیس شورای شهر و معاون شهردار توضیح دادند، در این است که قبلا تبصره‌ها هیچ‌وقت از ابتدا در لایحه بودجه وارد نمی‌شد و امسال برای اولین بار از همان ابتدا مبالغی که بعدا ممکن بود به بودجه الحاق شود، شفاف در بودجه آمده.

با این حال همین میزان افزایش بودجه شهر تهران هم مشابه چیزی که در مورد لایحه بودجه دولت دیدیم، با انتقاد بعضی نمایندگان شورا مواجه شده است. از جمله حجت نظری که گفت این بودجه رویایی بسته شده و از همکارانش خواست کلیات آن را رد کنند. یا مجید فراهانی که۲۰ درصد کسری بودجه را پیش‌بینی کرده.

محسن هاشمی اما از اعداد و ارقام لایحه دفاع کرد و گفت اتفاقا نسبت به تورم موجود در کشور این بودجه انقباضی است. او حتی برای دفاع از این بودجه به مصوبه کمیسیون تلفیق در زمینه افزایش ۲۵ درصدی برای افزایش حقوق‌ها در لایحه بودجه دولت هم اشاره کرد. به هرحال شورای شهر تهران باید تا ۱۵ اسفند ماه تکلیف بودجه ۱۴۰۰ شهرداری را در آخرین سال فعالیت‌شان مشخص کنند.

*** تکلیف ۲٫۲ هزار میلیارد تومان اضافه چیست؟
پیروز حناچی هنگام ارائه لایحه بودجه اعلام کرد که بودجه اصلی ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان است و بودجه تکمیلی دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان. حالا این بودجه تکمیلی قرار است کجا خرج شود؟ این پول صرف ۳۲ پروژه خاص مربوط به توسعه زیرساخت‌های شهری می‌شود. از جمله:‌ »تکمیل خطوط شش و هفت مترو، خطوط آنتنی مترو، احداث باغ راه حضرت فاطمه (س) در محور قطار تهران_تبریز، احداث گل باغ آیت‌الله هاشمی روی پل نیایش و ۲۷ پروژه توسعه‌ای دیگر.»

*** بودجه تهران ۴۳ برابر رشت
رقم ۳۸ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰ تهران حدودا ۹ برابر بودجه سال جاری شهر شیراز است. یا تقریبا سه برابر بودجه سال ۹۹ مشهد. همینطور بیش از ۴۳ برابر بودجه ۸۷۵ میلیارد تومانی شهر رشت در سال جاری. بودجه پایتخت تهران البته هنوز فاصله معناداری با بودجه شهری مثل استانبول دارد که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان بود. هرچند باید بگوییم جمعیت استانبول هم تقریبا دو برابر شهر تهران است.

*** بدهی شهرداری تهران چقدر است؟
در دوره‌ای که فعالیت شورای شهر جدید شروع شده بود بحث درباره بدهی شهرداری از دوره قبل زیاد بود. روایت‌ها در مورد رقم این بدهی خیلی متفاوت بود و هنوز هم شهرداری تهران می‌گوید رقم دقیق این بدهی را نمی‌توان گفت. پیروز حناچی در جلسه دیروز شورای شهر گفت:‌ »رقم بدهی‌های شهرداری ثابت نیست، بلکه دینامیک است.

چرا که بخشی را می‌پردازیم و بخش دیگر جایگزین می‌شود. بخش عمده‌ای از بدهی‌های ما بدهی‌های بانکی است که وقتی از مهلت آن می‌گذرد، میزان بهره پرداختی بسیار بالا می‌رود و به نفع شهرداری است که آن را همیشه پایین نگه دارد تا بتواند از تسهیلات جدید نیز استفاده کند. می‌توانیم برای بدهی‌ها رقم دقیقی اعلام کنیم، فقط به یکی از بانک‌ها بیش از ۲۰ هزار میلیارد بدهی داشتیم. تلاش می‌کنیم این تراز را نگه داریم و بدهی بیشتر تولید نکنیم.»

کدخبر: ۳۷۰۳۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر