کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۰۹۳
تاریخ خبر:

بودجه ۱۴۰۰؛ سرگردان میان بهارستان ‌و پاستور

روزنامه هفت صبح | بودجه ۱۴۰۰ دچار وضعیت عجیبی شده که پیش از این هرگز سابقه نداشته است. مجلس، بودجه را رد کرده، ولی دولت می‌گوید آنچه رد شده درواقع گزارش کمیسیون تلفیق بودجه و نه لایحه بودجه و پس دیگر لایحه نخواهد داد. ماجرا در یک خط این است: وقتی دولت لایحه را به مجلس می‌دهد، یک کمیسیون تشکیل می‌شود که درواقع تلفیقی است از اعضای همه کمیسیون‌ها و این کمیسیون یک‌بار در مورد کلیات لایحه بودجه تصمیم‌گیری می‌کند و بعد از آن گزارشی به مجلس ارائه می‌کند.

حالا چه اتفاقی افتاده است؟ مجلس چهارشنبه درواقع گزارش کمیسیون تلفیق را بررسی کرده و این نکته را نادران، رئیس کمیسیون تلفیق گفته است. بااین‌حال قالیباف معتقد است که من گفتم کلیات لایحه بودجه را به رای می‌گذارم. همین موضوع باعث شده که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، چهارشنبه نامه‌ای به مجلس بنویسد و بگوید دیگر خبری از لایحه جدید نیست و خود مجلس باید لایحه را اصلاح کند.

بخشی از نامه امیری را بخوانید: «نظر به اینکه مطابق تبصره ۳ ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات باشد و در مجلس نیز کلیات به تصویب نرسد مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند» اما قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نسبت به وضعیتی که کلیات در کمیسیون تلفیق تصویب و در صحن علنی مجلس رد شود ساکت می‌باشد.

با عنایت به اینکه آنچه در مجلس رد شد مصوبه کمیسیون تلفیق بود و نیز رویه مجلس در مورد مشابه در تاریخ ۶/ ۱۲/ ۱۳۹۸ استفاده از ملاک ماده ۱۸۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس راجع به برنامه بوده و مصوبه کمیسیون پس از رد در مجلس به کمیسیون تلفیق اعاده گردید و گزارش آن نیز در تاریخ سه‌شنبه ۶ اسفندماه سال ۱۳۹۸ در خبرگزاری خانه ملت که تصویر آن به پیوست ارسال می‌گردد انتشار عمومی پیدا کرد لذا مستدعی است مطابق رویه که شرح آن گذشت، موضوع را به کمیسیون محترم تلفیق جهت اصلاح اعاده و ارجاع فرمایید.»

به این نامه البته پاسخ داده شده است. احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفته: برداشت هیأت‌رئیسه از آئین‌نامه داخلی مجلس این نیست که بودجه پس از رد کلیات آن باید به کمیسیون تلفیق بازگردد. وی افزود: دولت باید برای بودجه سال آینده لایحه یک یا چنددوازدهم بدهد و در خلال بررسی این لایحه قبل یا بعد از سال جدید لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: اگر دولت در نظر خود مبنی بر ایجاد اصلاح در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اصرار دارد، دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای حل اختلاف قوا ارسال شود و دیگر اینکه مجلس برای بودجه سال آینده طرح چنددوازدهم ارائه و تصویب کند.
معاون قوانین مجلس هم گفته: اشتباه نمایندگان دولت این است که به توضیحات رئیس مجلس در زمان رای‌گیری درباره بودجه و به مفاد تبصره فوق‌الذکر و همچنین بند ۴ ماده ۱۸۲ توجه نکرده‌اند.

بر اساس این مفاد و توضیحات، آنچه رای‌گیری شد، کلیات بودجه است و بر اساس قانون اساسی بودجه باید توسط دولت ارائه شود.حالا معلوم نیست واقعا چه اتفاقی برای بودجه سال آینده خواهد افتاد؟ آیا واقعا ماجرا به شورای حل اختلاف خواهد رفت یا اینکه ساده‌تر از اینها حل خواهد شد. به‌هرحال فارغ از این دعواهای سیاسی، واقعیت این است که نزدیک به ۴۵ روز مانده به سال جدید، هنوز حساب دخل‌وخرج دولت در سال ۱۴۰۰ مشخص نیست.

کدخبر: ۳۷۲۰۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر