کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۰۲
تاریخ خبر:

به دلار زیر ۱۰هزار تومان‌ امیدوار باشیم؟

روزنامه هفت صبح| معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: روند فعلی حاکم بر بازار ارز تداوم خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار حتی امکان کاهش بیش از این میزان را نیز داراست. حیدر مستخدمین حسینی با اعلام این مطلب به خبرآنلاین گفت:«بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار امکان قرار گرفتن در کانال ۱۰ تا ۱۱هزار تومان را دارد چراکه مدیریت بازار ارز بر کاهش تقاضا و همچنین مهار خرید و فروش غیرضروری در این بازار دلالت دارد.

دلیل این مهم نیز اولا در این است که دولت بخشی از کالاهایی که بنا بود با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شود را از این ارز محروم کرد مانند کاغذ، چای و کره، در عین حال بناست در نیمه دوم سال نیز بخشی دیگر از این لیست حذف شوند و ارز نیمایی برای آن‌ها تهیه شود. همچنین دولت حساسیت بالایی در قبال واردات به کشور نشان می‌دهد و صادرکنندگان نیز بالاخره با همکاری قوه قضائیه موظف شدند ارز خود را به سیستم اقتصادی کشور بازگردانند.»

به گفته او برگزاری انتخابات در پایان سال نیز عامل موثری برای حفظ آرامش بازار در ایران است. معاون اسبق بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تاثیر تدوین بودجه سال آینده بر وضعیت اقتصادی کشور و آرامش بازارها دارد؟ گفت: «دولت باید با سختگیری در اخذ مالیات و جداسازی کامل هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی، بودجه سال آینده را تدوین کند.

این امر سبب می‌شود تحولی واقعی و عمیق در کشور رخ دهد که نهایتا به سود کشور خواهد بود. گرچه دولت باید به مسئله اشتغال هم در سال آینده نگاه ویژه‌ای داشته باشد.مهم‌ترین مسئله این است که دولت باید به شکلی قاطع هزینه‌های جاری خود را از منابع نفتی قطع کند. در شش سال گذشته هزینه‌های دولت چهار برابر شده و این یک نقص محسوب می‌شود.

این را باید در نظر داشت که اصلاح از دولت شروع می‌شود و به بخش‌های دیگر می‌رود. البته این بحث جدید نیست و حتی در این دولت هم قطع کردن منابع نفتی در هزینه‌های جاری جزو مباحث بود ولی این مسئله عملی نشده است. منابع نفتی باید در حوزه‌های زیربنایی چون جاده، آموزش و… هزینه شود که همه مردم از آن بهره‌مند شوند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نظام بانکی کشور اضافه کرد:«منابع بانکی باید به سوی طرح‌هایی بروند که بازدهی سریع‌تری دارند تا از این طریق منابع مالی کمتری مصرف شود. این میان دولت باید قبل از هر چیز از بستن یک بودجه ایده‌آل و آرمانی خودداری کند و واقع‌گرا باشد.»

کدخبر: ۲۸۴۳۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    باشید!!!