کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۹۲۷
تاریخ خبر:

به دست آوردن مال و اموال با تیغ تیز قمه

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | زورگیران چه کسانی هستند؟ اصلا زورگیر چه کسی است؟ آیا صاحب همان قیافه‌های خشن و سبیل‌های از بناگوش دررفته و پر از جای چاقو روی سر و صورت هستند که با قمه‌ای سروقتتان می‌آیند تا مال و اموالتان را به زور از شما بگیرند؟ اصلا زورگیری و زورگیران هم در گذر زمان تغییر کرده‌اند و شیوه‌هایشان متفاوت شده است. خبر‌های حوادث این چندوقت را که مرور می‌کنید، در هر چند خبر یک زورگیری هم بینشان پیدا می‌شود.

کسانی که با سلاح سرد به سراغ شهروندان رفته‌اند و تقاضای گرفتن گوشی تلفن همراه و اموال باارزش آنها را دارند. اما برخی از این زورگیران وقتی با مقاومت شهروندان مواجه می‌شوند، دیگر از خود بی‌خود شده و سلاح از نیام بیرون می‌کشند و در این میان برای یک سرقت، قتل هم صورت می‌گیرد. در یک بازه زمانی بین سال ۸۸ تا ۹۳ زورگیری‌های خشن و عجیبی در تهران رخ داد و از بین پرونده‌های زورگیری خشن، ماجرای زورگیری خیابان خردمند با پرونده معروف به باند خرچنگ که منجر به اعدام دو جوان شد، از سری پرونده‌های پرسروصدا بود.

اگرچه این اواخر هم شاهد زورگیری‌های خشن بوده‌ایم؛ ماجرای ابوالفضل، نوجوان ۱۷ ساله که به دلیل مقاومت جلوی سارقان گوشی تلفن همراهش، جانش را از دست داد. اما نکته عجیب ماجرا این است که زورگیران با سلاح سرد نمی‌دانند حکمشان اعدام است. اگرچه قانونی مشخص برای زورگیران و اخاذی وجود ندارد، اما طبق ماده ۶۱۷ و ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند .

یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از ۶ ماه تا ٢‌ سال و تا ٧۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ممکن است شخص زورگیر برای رسیدن به مقاصد خود از اسلحه اعم از سرد و گرم استفاده کند، اینجاست که جرمی که به وقوع می‌پیوندد، تحت عنوان محاربه قرار می‌گیرد و مجازات آن اعدام است، در صورتی که موجب ناامنی شود. در این گزارش پنج پرونده زورگیری خشن را که در این سال‌ها رخ داده است مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*** زورگیری ۴ نفر در خیابان خردمند و اجرای حکم اعدام
انتشار فیلم یک دوربین مداربسته از شرکتی در خیابان خردمند که ماجرای یک زورگیری خشن توسط چهار نفر را نشان می‌داد، در آذرماه سال ۱۳۹۱ با هیاهو و رعب و وحشت بسیاری همراه شد. در فیلم مشاهده شد که چهار زورگیر با دو موتورسیکلت سبک هنگام روز و مقابل چشمان شهروندان به یک مرد حمله می‌کنند تا به او دستبرد بزنند.

سارقان با تهدید قمه، مالباخته را مجبور می‌کنند تا کیف و کت خودش را تحویل بدهد، اما او مقاومت می‌کند و یکی از زورگیرها پس از گرفتن اموال مرد، با وارد آوردن ناگهانی یک ضربه قمه، صورت او را مضروب می‌کند تا زمین‌گیر شود و نتواند تعقیبشان کند، سپس هر چهار سارق از صحنه وقوع جرم می‌گریزند. جواد، فرد مالباخته موضوع را به پلیس اطلاع می‌دهد و چهار نفر دستگیر می‌شوند که یکی از آنها فردی معروف به مهدی (خرچنگ) بود که با کمک سه نفر دیگر این اقدام را انجام داده بود.

متهمان در جریان بازجویی‌ها به پنج فقره زورگیری اعتراف کردند که قاضی پرونده پس از تحقیقات مقدماتی اتهام محاربه را به متهم ردیف اول پرونده که در فیلم قمه در دست داشت تفهیم کرد. به سه متهم دیگر پرونده نیز اتهام سرقت مسلحانه تفهیم شد. دادگاه آنها بلافاصله به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. شاکی پرونده زورگیری در دادگاه گفت: در یک ماه اخیر من و اطرافیانم به‌قدری استرس و نگرانی داریم که حتی تنها بیرون نمی‌رویم و زندگی‌ام خراب شده است.

متهم ردیف اول متولد سال ۶۸، گفت فقط ۷۰ هزار تومان از این سرقت نصیبمان شد و دلیل این اقدامش را بیماری مادرش عنوان کرد. متهم ردیف دوم کمک به دوستش برای درمان مادرش را عنوان کرد. متهم ردیف سوم و چهارم هم برادر بودند. برخی از آنها دارای سابقه بودند و دو نفر دیگر سابقه کیفری نداشتند. در نهایت دو متهم ردیف اول؛ علیرضا مافیها و محمد‌علی سروری در بهمن ۹۱ در خیابان بهشهر اعدام شدند. دو نفر دیگر نیز ۱۰ سال حبس، پنج سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق نصیبشان شد.

*** زورگیری برای سرقت گوشی و قتل ابوالفضل ۱۷ ساله
دو زورگیر خشن که قصد سرقت موبایل ابوالفضل ۱۷ ساله را داشتند، وقتی با مقاومت او روبه‌رو شدند، دست به جنایت زدند. شامگاه چهاردهم آبان‌ماه سال ۹۸ به مأموران کلانتری خانی‌آبادنو تهران خبر رسید که پسری ۱۷ساله به نام ابوالفضل از سوی دو موتورسوار چاقو خورده و به‌شدت مجروح شده است.

زمانی که مأموران به محل حادثه رسیدند، نوجوان مجروح به بیمارستان منتقل شده بود و بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که دو موتورسوار پس از آنکه با چاقو ضربه‌ای به قلب ابوالفضل زده‌اند، موبایلش را سرقت کرده و از محل گریخته‌اند. درحالی‌که هنوز هیچ سرنخی از ضاربان وجود نداشت، خبر رسید که ابوالفضل به‌دلیل شدت جراحت در بیمارستان جان باخته است. ۳۰ آبان دو زورگیر دستگیر شدند. او که چاقو را زده ۲۸ سال دارد و بارها دستگیر شده و به قول خودش گوشی را ۳۰۰ هزار تومان فروخته و می‌داند حکمش اعدام است و برایش مهم نیست! چون پول مواد را باید تهیه می‌کرده است.

*** زورگیری و قتل مرد میانسال در مجیدیه و رهایی قاتل
یکی از مشهورترین سرقت‌های خونین، قتلی بود که سه پسر نوجوان هنگام قاپیدن کیف مردی در منطقه مجیدیه تهران مرتکب شدند. این جنایت نیمه‌شب دهم اسفندماه سال ۸۸ اتفاق افتاد. سه موتورسوار خشن قصد سرقت کیف مردی را داشتند، اما وقتی با مقاومت او روبه‌رو شدند، یکی از آنها با چاقو چند ضربه به او زد و جانش را گرفت. آنطور که شاهدان می‌گفتند، سارقان سوار بر یک موتورسیکلت سبزرنگ بودند و چندساعت قبل و یک روز بعد از این جنایت نیز در شرق تهران مرتکب کیف‌قاپی شده بودند.

درحالی‌که تحقیقات برای دستگیری سارقان خشن ادامه داشت، مردی پسر ۱۷ساله‌اش را نزد پلیس برد و گفت او به همراه دو نفر از دوستانش کیف‌قاپی می‌کند. تحقیقات از این جوان نشان می‌داد او یکی از همان کیف‌قاپانی است که در قتل مرد میانسال در مجیدیه دست دارد. در این شرایط دو همدست وی نیز دستگیر شدند و به قتل در مجیدیه و چند فقره کیف‌قاپی دیگر اعتراف کردند. تحقیقات نشان می‌داد عامل قتل، یکی از آنها به نام میلاد است. به‌این‌ترتیب متهمان در دادگاه کیفری محاکمه شدند و میلاد به قصاص محکوم شد. اما در ابتدا پدر مقتول و سپس فرزندانش در سال ۹۵ از قصاص گذشتند تا میلاد از زندان آزاد شد.

*** حمله دو زورگیر با تبر به زن جوان در پارکینگ خانه‌اش
در ۴ آذرماه سال ۹۶، خبری به پلیس مخابره شد که در منطقه ولنجک زورگیران در پارکینگ یک خانه صورت زن جوانی را با چاقو مجروح کرده‌اند. زن جوان درباره جزئیات حادثه در آن زمان گفت: با خودروی پژو ۲۰۶ شخصی وارد پارکینگ شده و قصد رفتن به سمت آسانسور را داشتم که ناگهان دو جوان به سمت من حمله‌ور شده و با تهدید چاقو و تبر اقدام به سرقت گوشی تلفن همراه و کیف دستی‌ام کردند.

یکی از سارقان نیز بدون هیچ دلیلی و درحالی‌که سرقت را انجام داده بودند، چاقویش را به روی صورتم کشید و باعث جراحت شدید صورتم شد که بلافاصله به بیمارستان منتقل شدم. این زورگیران دستگیر شدند و بیژن، یکی از زورگیران، درباره ماجرا گفت: به همراه ناصر به تهران آمده و در حال چرخیدن در خیابان‌ها بودیم که ناگهان ناصر با دیدن سرنشین خانم یک ۲۰۶ عنوان کرد که قصد دارد تا به این خانم شماره تلفن بدهد.

دنبال این ماشین به راه افتادیم تا نهایتا در یک کوچه، خودرو ۲۰۶ وارد پارکینگ یک ساختمان مسکونی شد؛ من ماشین را مقابل ساختمان نگه داشتم و ناصر قبل از بسته شدن در پارکینگ وارد ساختمان شد. پس از ورود او به داخل ساختمان، ناگهان صدای جیغ یک خانم از داخل پارکینگ بلند شد، به‌سرعت به داخل پارکینگ رفتم تا ببینم چه اتفاقی افتاده .

ناگهان آن خانم جوان را با صورتی بریده‌شده مشاهده کردم. ناصر پس از سرقت کیف و گوشی تلفن همراه این خانم از ساختمان خارج شد و من نیز از ترس، به‌سرعت از ساختمان خارج شدم. بیژن در شرایطی مدعی بی‌گناهی خود شد که مالباخته در اظهاراتش عنوان کرده بود که دو سارق با تبر و چاقو به او حمله‌ور شده بودند. در نهایت ناصر هم دستگیر شد که ۱۳ بار به دلیل جرائم مختلف راهی زندان شده بود.

*** آخرین زورگیری زن، منجر به قتل راننده تاکسی شد
زن زورگیری که در آخرین اقدام زورگیرانه‌اش، طعمه خود را از پای درآورد، توسط یک شاهد شناسایی و دستگیر شد. عصر پنجم آبان‌ماه سال ۹۲، یک فقره فوت مشکوک از طریق بیمارستانی در پایتخت به کلانتری ۱۰۴ عباس‌آباد اعلام و با حضور مأموران در محل و انجام بررسی‌های اولیه مشخص شد که راننده یک دستگاه خودرو سواری پژو به علت اصابت ضربات چاقو به ناحیه سینه و پهلو به بیمارستان منتقل شده و با وجود انجام اقدامات درمانی و به علت عوارض ناشی از اصابت ضربات فوت کرده است.

یکی از شهروندان که به عنوان شاهد بود، در آن زمان اعلام کرد: در حوالی خیابان شهید مفتح با موتورسیکلت در حال بازگشت به خانه بودم که ناگهان متوجه فردی شدم که پهلویش را گرفته و وسط خیابان آمده؛ در همین زمان و در فاصله چندمتری، خانم جوانی را نزدیک خودرو پژو مشاهده کردم که یک قبضه چاقو در دست داشت و هم‌زمان، در حال جمع کردن پول از روی زمین بود.

قصد داشتم تا مانع از فرار این زن شوم که با ضربه‌ای بسیار محکم از سوی او به گوشه‌ای پرتاب شدم و این زن به‌سرعت از محل فرار کرد. پلیس چندی بعد این زن را شناسایی کرد. آرزو متولد سال ۵۷، اعتراف کرد: آن روز تحت عنوان مسافر سوار یک دستگاه خودرو پژو شدم؛ پس از حرکت و به بهانه زنگ زدن به خانواده از راننده درخواست کردم تا گوشی تلفن همراهش را به من امانت بدهد.

درحالی‌که گوشی تلفن همراه راننده را از وی گرفته بودم، با چاقوی داخل کیفم قصد زورگیری از او را داشتم که راننده در برابر من مقاومت کرد؛ به همین علت با چاقو چند ضربه به پهلویش وارد کرده و پس از سرقت کیف، گوشی تلفن همراه و وجوه نقد داخل ماشین از محل دور شدم؛ در لحظه فرار از محل، یک موتورسوار (شاهد پرونده) که متوجه موضوع شده بود، قصد داشت تا مانع از فرار من شود که موفق به فرار از دست او شدم. بعدها خانواده فرد به‌قتل‌رسیده برای این زن درخواست قصاص کردند.

کدخبر: ۳۶۱۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر