کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۵۸۲
تاریخ خبر:

بهترین فیلم‌هایی‌ که سینماگران زن ‌ایرانی ساخته‌اند

روزنامه هفت صبح | جریان سینمای زنانه در ایران شاخه‌ای بسیار قدرتمند و بارور است که در سال‌های پس از انقلاب شکل گرفته است و بیش از بیست فیلمساز زن در آن آزموده شده‌اند. هرچند مهم‌ترین فیلمساز زن سینمای ایران در نگاه بین‌المللی همچنان فروغ فرخزاد و فیلم مستند شاعرانه خانه سیاه است محسوب می‌شود‌. مروری داریم بر۱۰فیلم برگزیده از سینماگران زن.

*** آتابای
نیکی کریمی در ششمین فیلم خود توانست از تاثیر مهیب عباس کیارستمی بر سبک فیلمسازی‌اش خارج شود و فیلمی به غایت عاشقانه و تغزلی بسازد. لحظات بسیار زیبایی در فیلم خلق می‌شود و کریمی با اعتماد به نفس از تمام ظرفیت‌های سینمایی خود سود می‌جوید‌. با بازی‌های بسیار خوب‌ هادی حجازی‌فر‌، جواد عزتی و سحر دولتشاهی. یک عاشقانه ناآرام در فضای بکر آذربایجان غربی. فیلم هنوز اکران عمومی نشده است.

*** تی تی
از بهترین فیلم‌های ۱۰سال اخیر. رابطه شگفت‌انگیز یک فیزیکدان با زنی خدماتی در بیمارستانی در گیلان. با دست‌اندازی‌های جسورانه به حوزه معجزه و عشق و ماورا. آیدا پناهنده با دو فیلم ناهید و اسرافیل توانایی‌های خود را نشان داده بود و با تی تی به اوج دوره سینمایی خود دست پیدا می‌کند. الناز شاکردوست‌،‌ پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران این فیلم هستند.

*** نرگس
فیلم کلاسیک رخشان بنی‌اعتماد که بعد از اکران کوتاه مدت چهارهفته‌ای‌اش هرچند دیگر فرصت نمایش عمومی پیدا نکرد اما به آوازه‌ای بی‌نظیر دست پیدا کرده است. یک مثلث عاشقانه مرگبار در جنوبی‌ترین و منزوی‌ترین بخش‌های جامعه شهری. با بازی‌های فریماه فرجامی و عاطفه رضوی و ابوالفضل پورعرب.

*** نیمه پنهان
فیلم مهجور و دردسرساز تهمینه میلانی. درباره عشق یک دانشجو در بحبوحه سال‌های پس از انقلاب به یک روشنفکر چپ و بازیابی او در سال‌ها بعد. وقتی که یک زن خانه‌دار است و همسر یک دادستان. یکی از بهترین بازی‌های نیکی کریمی.

*** نفس
‌یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های این سال‌ها. داستانی پرشور و با یک حساسیت شگرف در کارگردانی. درباره دخترکی دوست داشتنی که زندگی‌اش در منطقه‌ای اطراف تهران و مسافرت‌های تابستانی‌اش به روستاهای یزد با انقلاب و جنگ و بمباران‌ هاشور می‌خورد. پر از ظرافت‌های کارگردانی و ترفندهای متنوع روایی.

*** هیس دخترها فریاد نمی‌زنند
‌فیلم پرفروش پوران درخشنده درباره یک پرونده مشهور قضایی. دختری که در کودکی مورد آزار قرار گرفته و در بزرگسالی در حمایت از دختری جوان به یک قاتل بدل می‌شود و اعدام می‌شود. بابازی‌های خوب طناز طباطبایی و شهاب حسینی.

*** شبی که ماه کامل شد
‌تریلر سیاسی و پردلهره نرگس آبیار درباره زنی جوان که عروس خانواده عبدالمالک ریگی می‌شود ولحظات ترسناک و پرتنشی را تجربه می‌کند. فیلم بسیار خوش ساخت است و تجربه بصری متفاوتی را برای تماشاگر می‌آفریند. فیلم که بر مبنای یک پرونده واقعی ساخته شده بسیار پرفروش ازآب درآمد.

*** زیر پوست شهر
بسیاری این فیلم را آخرین فیلم مهم رخشان بنی‌اعتماد می‌دانند (در سال‌ها‌ی بعد از این فیلم او گیلانه و خون بازی و قصه‌ها را می‌سازد) داستان یک خانواده کارگری در ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی اواخر دهه هفتادبه سبک فیلم‌های اولیه فرانچسکو رزی با بازی‌های درخشان گلاب آدینه و محمدرضا فروتن.

*** دیگه چه خبر
کمدی پرجنب و جوش و پرتحرک تهمینه میلانی بر پایه استفاده از ظرفیت‌های بازیگری ماهایا پتروسیان که آن سال‌ها دختری ۲۱ ساله بود. پر از طراوت وشادمانی و امید. از معدود بازی‌های سینمایی دانیال حکیمی هرچند بازیگر مرد اول فیلم جهانگیر الماسی است.

*** ناهید
یک ملودرام کامل با همه المان‌ها و عناصر این ژانر که به بهترین شکل ممکن کنار هم چیده شده‌اند در پس‌زمینه زندگی زمستانی در شهری شمالی (بندر انزلی ) با تسلط چشمگیر آیدا پناهنده بر عناصر روایی و محیطی فیلم. ساره بیات و نوید محمدزاده و پژمان بازغی بازیگران اصلی فیلم هستند‌.

کدخبر: ۳۸۹۵۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1568532767

    یعنی از پارسال گیر دادید به آتابای ها. چ ی بود که اینقدر شیفته‌ش شدید؟ منم تو جشن واره دیدم.