کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۲۷۵
تاریخ خبر:

بهترین شرکت‌ها برای خرید بیمه شخص ثالث

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌امسال موقع تمدید بیمه شخص ثالث ماشین می‌‌توانید به تغییر شرکت بیمه خود فکر کنید چون تا سال‌های قبل شرکت‌ها اغلب حق بیمه ثابتی برای فروش بیمه شخص ثالث در نظر می‌گرفتند و رقابت چندانی بینشان وجود نداشت اما الان شرایط فرق کرده و بعضی شرکت‌ها برای جذب مشتری بیشتر تخفیف می‌‌دهند و بیمه شخص ثالث را با قیمت پایین‌تری می‌فروشند. حتی بعضی شرکت‌ها طرح‌های اقساطی دارند و می‌توانید رقم سنگین بیمه ماشین را در دو تا شش قسط پرداخت کنید.

بیمه ایران که بیشترین سهم را از فروش بیمه شخص ثالث دارد، چندان به فکر اعمال تخفیف یا قسطی کردن حق بیمه نیست.برای همین اگر می‌خواهید چنین مزایایی نصیبتان شود،می‌توانید بیمه شخص ثالث ماشین خود را از شرکت دیگری بخرید. در این گزارش کارنامه ۱۳شرکت بیمه را بررسی کرده‌ایم. اینکه هر کدام در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و کل سال ۹۹ چقدر بیمه شخص ثالث فروخته‌اند، چقدر خسارت پرداخت کرده‌اند و چقدر درآمد داشته‌اند.طبیعتا هرچه درآمد یک شرکت بیشتر باشد،توانایی بیشتری برای جبران خسارت‌ها خواهد داشت.

آمار فروش بالاتر هم نشان می‌دهد تعداد افراد بیشتری به شرکت بیمه اعتماد دارند. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک که بیمه شخص ثالث کمتری فروخته‌اند، عموما عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.داده‌های این گزارش از صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال استخراج شده و نشان می‌دهد کل ۱۳شرکت مورد بررسی در فروردین ۱۴۰۰ حدود ۸۹۰میلیارد تومان حق‌بیمه گرفته‌اند و تنها ۲۶۴میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند.

موردی که باعث شده به طور میانگین درآمد ۳٫۴برابری از فروش حق بیمه شخص ثالث نصیب شرکت‌های بیمه شود. در سال ۹۹ شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش جمعا ۱۲هزار میلیارد تومان حق بیمه گرفته‌اند و ۷۵۰میلیارد تومان آن را در قالب خسارت پرداخت کرده‌اند تا میانگین درآمد ۱٫۶برابری در کارنامه‌شان ثبت شود.جالب است بدانید تا قبل از شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌های بین‌شهری، عموما شرکت‌های بیمه با فروش بیمه شخص ثالث ضرر می‌کردند چراکه آن زمان میزان خسارت پرداختی بیمه‌ها کمتر از درآمدشان از حق بیمه دریافتی بود. حالا این موضوع کاملا برعکس شده و شرکت‌ها علاقه بیشتری به فروش بیمه اجباری شخص ثالث نشان می‌دهند.

*** آسیا؛ فروش ۲۱۶میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه آسیا از جمله شرکت‌های پرطرفدار برای خرید بیمه شخص ثالث به حساب می‌آید. طوری که این شرکت در فروردین‌ماه حدود ۲۱۶میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و از مشتریانش حق بیمه دریافت کرده است. در طرف مقابل این شرکت تنها ۳۸٫۷میلیارد تومان خسارت شخص ثالث پرداخت کرده که نشان می‌دهد درآمد آسیا از بیمه شخص ثالث تقریبا ۵٫۶برابر هزینه‌هایش بوده است. سال گذشته هم شرایط برای این شرکت خوب پیش رفته اما نه به اندازه فروردین. در سال ۹۹ بیمه آسیا دو هزار و ۹۴۵میلیارد بیمه شخص ثالث فروخته و دو هزار و ۵۸میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است.

*** دانا؛ فروش ۱۸۶میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه دانا اگرچه بعد از آسیا بیشترین سهم را از فروش بیمه شخص ثالث بین شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش دارد اما عملکرد خیلی چشمگیری از خود به جا نگذاشته. بیمه دانا در فروردین‌ماه ۱۸۶میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و حدود ۷۶میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده. این یعنی درآمد بیمه دانا حدود ۲٫۴برابر هزینه‌هایش بوده که این رقم خیلی کمتر از میانگین شرکت‌های مورد بررسی است. بیمه دانا از نظر نسبت حق بیمه به خسارت در رتبه یکی مانده به آخر قرار دارد. در سال ۹۹ هم بیمه دانا از نظر عملکرد در همین رتبه قرار داشت.

*** پارسیان؛ فروش ۱۱۲میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
مشتریان بیمه پارسیان در فروردین‌ماه حدود ۱۱۲میلیارد تومان از این شرکت بیمه شخص ثالث خریده‌اند. گزارش عملکرد یک ماهه نشان می‌دهد بیمه پارسیان در فروردین حدود ۶۷میلیارد تومان خسارت پرداخت و این یعنی نسبت حق بیمه به خسارت شخص ثالث پارسیان تنها ۱٫۷برابر است. از این نظر بیمه پارسیان بدترین عملکرد را طی فروردین‌ماه از خود به جا گذاشته. البته شرایط در سال ۹۹ متفاوت بود. پارسال بیمه پارسیان هزار و ۴۰۰میلیارد تومان حق بیمه گرفت و ۷۲۱میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد و از نظر عملکرد سال ۹۹ در رتبه سوم قرار گرفته است.

*** کوثر؛ فروش ۲۱۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه کوثر در فروردین‌ماه حدود چهار برابر خسارتی که پرداخت کرده،از مشتریان حق بیمه شخص ثالث گرفته است. کل حق بیمه پرداخت شده به بیمه کوثر در فروردین حدود ۷۸میلیارد تومان و کل خسارت شخص ثالث این شرکت تنها ۱۹میلیارد تومان بوده. از این نظر شرکت بیمه کوثر عملکردی مشابه میانگین کل صنعت بیمه از خود نشان داده است. در سال ۹۹ هم شرایط بیمه کوثر مشابه بوده و در این سال کوثر موفق شده هزار و ۶۹میلیارد تومان حق بیمه دریافت کند اما ۶۷۳میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. نسبت حق بیمه و خسارت شخص ثالث بیمه کوثر در سال ۹۹ حدود ۱٫۶برابر است.

*** البرز؛ فروش ۲۰۶میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه البرز هم از نظر آمار فروش بیمه شخص ثالث و هم از نظر عملکرد خود در فروردین‌ماه رتبه پنجم بین شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش را به خود اختصاص داده. بیمه البرز در فروردین حدود ۷۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و در این ماه حدود ۱۳میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است.

این یعنی مجمع حق بیمه دریافتی البرز ۵٫۷برابر خسارت پرداختی بوده که بالاتر از این میانگین کل شرکت‌هاست. در سال ۹۹ هم بیمه البرز بهتر از میانگین شرکت‌ها درآمد داشته.طوری که البرز پارسال هزار و ۷۶میلیارد حق بیمه گرفته و با پرداخت خسارت ۶۲۱میلیاردی، درآمد ۱٫۷۳برابری از فروش بیمه شخص ثالث داشته است.

*** معلم؛ فروش ۵۸میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
مشتریان بیمه شخص ثالث معلم در فروردین ماه ۲۲میلیارد تومان از شرکت بیمه خسارت گرفته‌اند اما ۲٫۶برابر این رقم یعنی ۵۸میلیارد تومان حق بیمه پرداخت کرده‌اند. شاید این رقم بزرگی باشد اما نشان می‌دهد عملکرد بیمه معلم نسبت به میانگین شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش بدتر بوده. البته بیمه معلم نسبت به پارسال بهتر عمل کرده چراکه در سال ۹۹ بیمه معلم ۹۳۶میلیارد تومان حق بیمه گرفته و ۶۶۴میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده. این یعنی درآمد آن از فروش بیمه شخص ثالث تنها ۴۱درصد بوده و از این نظر در رتبه آخر بین شرکت‌های مورد بررسی قرار دارد.

*** پاسارگاد؛ فروش ۴۹میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه پاسارگاد از نظر حجم فروش و درآمد حاصل از بیمه شخص ثالث در رتبه هفتم شرکت‌های مورد بررسی قرار دارد. پاسارگاد در فروردین‌ماه ۵۰میلیارد تومان حق بیمه گرفته و ۹٫۶میلیارد تومان خسارت شخص ثالث پرداخت کرده است. این یعنی درآمد بیمه پاسارگارد از بیمه اجباری شخص ثالث حدود ۵٫۱۶برابر هزینه‌هایش بوده. موردی که نشان می‌دهد بیمه پاسارگاد عملکرد بهتری نسبت به میانگین ۳٫۴برابری شرکت‌های مورد بررسی از خود نشان داده است. پاسارگاد در سال ۹۹ حدود ۶۹۶میلیارد تومان از فروش بیمه شخص ثالث درآمد داشت که این رقم ۱٫۸برابر هزینه‌هایش بوده. طوری که این شرکت پارسال ۳۸۵میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است.

*** تجارت نو؛ فروش ۲۷میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه تجارت نو مشتریان زیادی ندارد و در فروردین ۹۹ حدود ۲۷میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته اما عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده. طوری که این شرکت تنها یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان از درآمد خود را در قالب خسارت پرداخت کرده و این یعنی تجارت نو از فروش بیمه اجباری شخص ثالث درآمد ۱۴برابری داشته. این رقم خیلی بالاتر از میانگین شرکت‌های بیمه به حساب می‌‌آید. در سال ۹۹ هم شرایط مشابهی را برای این شرکت شاهد بودیم. تجارت نو در سال ۹۹ حدود ۲۸۱میلیارد تومان حق بیمه گرفته و ۹۵میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده تا درآمد سه برابری از فروش بیمه شخص ثالث نصیبش شود.

*** ملت؛ فروش ۲۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه ملت در بین شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش عملکرد چندان چشمگیری از خود نشان نداده.این شرکت در فروردین‌ماه ۲۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و هفت میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده. بیمه ملت با درآمد ۳٫۳برابری کارنامه‌ای مشابه میانگین کل شرکت‌ها دارد. سال ۹۹ هم شرایط به همین شکل بوده.

در این سال بیمه ملت ۳۳۹میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و با پرداخت خسارت ۲۱۵میلیارد تومانی درآمد ۱٫۵۸برابری از فروش بیمه شخص ثالث داشته است.این رقم نزدیک به میانگین عملکرد شرکت‌های مورد بررسی است که ۱٫۶برابر خسارت پرداختی، حق بیمه دریافت کرده‌اند.

*** ما؛ فروش ۲۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه ما از نظر حجم فروش بیمه شخص ثالث کارنامه‌ای مشابه بیمه ملت دارد و در فروردین‌ماه ۲۵میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده است اما خسارت پرداختی آن بسیار پایین‌تر و تنها سه میلیارد تومان بوده. موردی که نشان می‌دهد بیمه ما درآمد ۷٫۹برابری از فروش بیمه شخص ثالث داشته.موردی که باعث شده بیمه ما در بین شرکت‌هایی قرار بگیرد که بهترین عملکرد را در فروش بیمه شخص ثالث از خود نشان داده‌اند. در سال ۹۹ بیمه ما ۲۷۳میلیارد تومان حق بیمه گرفته و ۱۵۰میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث پرداخت کرده و عملکرد آن کمی بالاتر از میانگین شرکت‌های مورد بررسی است.

*** نوین؛ فروش ۱۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
شاید رقم فروش بیمه شخص ثالث نوین در فروردین‌ماه چندان چشمگیر نباشد اما این شرکت توانسته درآمد خوبی از بیمه اجباری داشته باشد. نوین در ماه اول سال ۱۵میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و حق بیمه گرفته اما تنها دو میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان خسارت پرداخت کرده و درآمد شش برابری نصیبش شده. موضوعی که باعث شده بیمه نوین در بین شرکت‌هایی قرار بگیرد که بهترین عملکرد را از نظر درآمد بیمه شخص ثالث دارند. البته این شرکت از نظر تعداد مشتریان و حجم فروش بیمه شخص ثالث چندان عملکرد قابل دفاعی ندارد.

*** دی؛ فروش ۱۴میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه دی در فروردین‌ماه حدود ۱۴میلیارد تومان بیمه شخص ثالث فروخته و از مشتریانش حق بیمه دریافت کرده است. در طرف مقابل این شرکت تنها دو میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و این یعنی درآمد شرکت از فروش بیمه شخص ثالث حدود ۷٫۱برابر هزینه‌ها بوده است. اتفاقی که باعث شده بیمه دی در بین شرکت‌های با بهترین عملکرد در حوزه بیمه اجباری شاخص ثالث قرار بگیرد. البته سال ۹۹ عملکرد بیمه دی تفاوتی با میانگین شرکت‌های مورد بررسی نداشت. در این سال بیمه دی ۲۰۸میلیارد تومان حق بیمه گرفته و ۱۲۳میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده تا درآمد ۱٫۷برابری و مشابه میانگین کل شرکت‌های مورد بررسی در کارنامه‌اش ثبت شود.

*** سامان؛ فروش ۱۰میلیارد تومان بیمه شخص ثالث
بیمه سامان بیشتر در حوزه بیمه درمانی فعال است و درآمد چندانی از فروش بیمه شخص ثالث ندارد. شاید همین موضوع باعث شده این شرکت در فروردین تنها ۱۰میلیارد تومان بیمه شخص ثالث بفروشد و در بین شرکت‌های کوچک این حوزه قرار بگیرد. البته در سال ۹۹ بیمه سامان درآمد نسبتا خوبی از فروش بیمه شخص ثالث داشته. این شرکت پارسال ۱۴۲میلیارد حق بیمه گرفته و تنها ۵۶میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. اتفاقی که باعث شده درآمد ۲٫۵برابری از فروش بیمه شخص ثالث نصیب سامان شود. بیمه سامان در بین شرکت‌هایی با بهترین عملکرد از نظر درآمد فروش بیمه شخص ثالث ۹۹ قرار دارد.

کدخبر: ۳۸۷۲۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر