کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۰۲۳۰
تاریخ خبر:

شش چیزی که باید درباره طرح بنزین تک‌نرخی بدانید

***یک ***

نمایندگان مجلس که پیش از این مخالفت خود را با افزایش قیمت بنزین اعلام کرده بودند، با ارائه پیشنهادهایی برای بنزین تک نرخی در چارچوب لایحه بودجه سال آینده، به دنبال کاهش نرخ بنزین هستند. لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است و ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. با توجه به مخالفت اکثر نمایندگان با تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به ۳۰۰۰ تومان، این‌طور به نظر می‌آید که اگر در صحن مجلس هر پیشنهادی برای تعدیل قیمت بنزین مطرح شود، با رأی بالایی به تصویب برسد

*** دو ***

مجلس دو طرح برای تعدیل قیمت مصوب سران قوا ارائه کرد، ولی پس از توصیه‌های رهبری هر دو طرح از دستور کار خارج و پیشنهاد دولت اجرایی شد. با این حال اکنون برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که مصوبه سران قوا تا پایان سال قابلیت اجرایی دارد و نمایندگان می‌توانند در زمان تصویب لایحه بودجه، قیمت بنزین را نیز کاهش دهند هرچند برخی اعتقاد دارند این اقدام نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس، جنبه تبلیغاتی دارد و عده‌ای در تلاش برای انجام آن هستند.

*** سه ***

از آنجا که دولت از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به سه‌هزار تومان، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند، نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند نرخ میانه‌ای را به تصویب برسانند که هم درآمد دولت خیلی کم نشود و هم فشار تورمی بنزین بر مردم کاسته شود.

*** چهار ***

اگر بنزین تک نرخی شود و با یک قیمت مثلاً دو هزار تومان عرضه شود، درآمد دولت نسبت به شرایط فعلی که بنزین سهمیه‌ای را ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد را ۳۰۰۰ تومان می‌فروشد، چندان تغییری نمی‌کند. اگر فرض را بگذاریم که روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین دو هزار تومانی در کشور مصرف شود، درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین (مابه‌التفاوت بنزین هزار تومانی سابق و نرخ ۲۰۰۰ تومان) سالانه حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین درآمد دولت کاسته نمی‌شود و یارانه معیشتی باید در همین سطح فعلی باقی بماند.

*** پنج ***

نمایندگان پیشنهادهای زیادی برای تغییر نرخ بنزین داده‌اند؛ مهمترین پیشنهاد بنزین تک نرخی است یعنی بنزین معمولی با قیمت ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان و بنزین سوپر به قیمت ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان - آن هم بدون کارت سوخت - عرضه شود.

*** شش ***

طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس در بودجه ۹۹ بر تک‌نرخی شدن بنزین بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان اصرار دارد. این رقم اگر چه از قیمت بنزین آزاد سه‌هزار تومانی کمتر است اما نسبت به بنزین سهمیه‌بندی هزار و ۵۰۰تومانی فعلی گران‌تر است. با توجه به اینکه قیمت بنزین همین تازگی‌ها افزایش پیدا کرده است و مردم تقریبا با آن کنار آمده‌اند شاید کسی دلش نخواهد تغییر جدیدی در مورد آن اعمال کند.

کدخبر: ۳۰۰۲۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alireza0000

    اگه باش میشد 1500 بهتر بود من خودم در ما ه یک هفته ماشین دارم 3 هفته بدون ماشین و بدون بنزینم. و از همه مهم تر این که من نه مسافرت دیگه میتونم برم. و نه حتی بیرو ن از شهر. لطفا کامنت رو بزارید شاید یکی از نماینده های مجلس این کامنت رو بخونه.