کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۳۵
تاریخ خبر:

بلایی که نتانیاهو با نادانی‌هایش سر خود آورد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: نتانیاهو در دام نادانی‌های خود افتاد. در حالی که دو هفته قبل به نظر می‌رسید که نخست‌وزیر فعلی سرزمین‌های اشغالی می‌تواند دولت را تشکیل دهد، اما حالا مشخص شده که شانسش برای ایجاد دولت بسیار پایین آمده است. رژیم صهیونیستی در سه سال گذشته بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است که عمده‌ترین آنها به خاطر مشکلاتی است که به دلیل عدم تشکیل دولت ایجاد شده. ماه مارس ۲۰۲۱ یک بار دیگر انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد که طبق معمول باز هم هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانستند ۶۱ کرسی لازم را به دست بیاورند. بر اساس انتخابات ماه مارس نتانیاهو در وضعیتی بلاتکلیف قرار گرفت. نه برنده و نه بازنده.

* دو: در سرزمین‌های اشغالی دولت از سوی پارلمان تشکیل می‌شود. به همین دلیل هر ائتلافی که موفق به گرفتن ۶۱ کرسی کنست باشد، می‌تواند قدرت را به دست بگیرد. نتانیاهو هر چقدر که تلاش کرد تا با ساخت احزاب تازه و جمع کردن راستگرایان افراطی دور هم، کاری از پیش ببرد، اما نتوانست و تنها ۵۱ صندلی به تندروها اختصاص یافت.

* سه: نتانیاهو تبدیل به استخوانی در گلو شده است. او می‌خواهد هر طور شده این دوره ۱۲ساله نخست وزیری را ادامه دهد. نخست وزیر اسرائیل پرونده فساد پروپیمانی دارد و اگر روزی نخست‌وزیر نباشد و مصونیت سیاسی‌اش را از دست بدهد،‌ محاکماتش جدی‌تر دنبال خواهند شد. به همین خاطر است که او به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا سرنوشت خود را عوض کند.

* چهار: نتانیاهو برای اینکه بتواند اکثریت را در کنست به دست بگیرد، به سراغ یک حزب بسیار افراطی با سوابق تروریستی رفت.حزب«صهیونیستی مذهبی» به رهبری بِسال‌ال اسموتریچ بسیار بدنام است و مشهور بوده که خود نتانیاهو در تشکیل‌اش دست داشته است. نخست‌وزیر اسرائیل برای اینکه بتواند رای بیشتری را به سمت راستگرایان و حزب خود بکشاند،گروه‌های سیاسی راست را مجبور کرد تا ائتلاف را با صهیونیست‌های مذهبی بپذیرند.احزاب ناچار شدند برای جلوگیری از فروپاشی اتحادشان، آنها را کنار خود بپذیرند و دست بر قضا این گروه فاشیستی،شش کرسی رای آورد.

اما از بدشانسی نتانیاهو، ‌این شش نفر از همکاری با دیگر احزاب راستگرا سر باز زدند و با آنها ائتلاف نکردند و حامی نخست‌وزیری نتانیاهو نشدند.اما این تنها بدشانسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نبود. او قصد داشت که کمبود کرسی‌ها را با ائتلاف با حزب عربی راعم به رهبری منصور عباس، جبران کند.اما فاشیست بودن صهیونیست‌های مذهبی، او را به بن بست کشاند. بسال ال اسموتریچ به هیچ وجه حاضر نیست که با یک حزب عربی ائتلاف کند و ماجرا منتفی است. نتانیاهو سهمی به جز همان ۵۱کرسی را در کنست نخواهد داشت.

* پنج: نتانیاهو حالا به دنبال راه‌حل دیگری است.او می‌خواهد مستقیما انتخاب شود و دیگر درگیر پارلمان باقی نماند.این کار قانونی نیست.او به دنبال طرحی است که انتخاب مستقیم نخست‌وزیر به جای انتخابات پارلمانی و پیروزی حزبی، حمایت کند تا بلکه اسرائیل از بن بست سیاسی سه سال گذشته خارج شود و خودش بتواند در راس بماند. کنست مخالف جدی این طرح است. نتانیاهو کمتر از دو هفته فرصت دارد که دست به ائتلاف با راستگرایان بزند و یک حزب اعراب مسلمان را در جمع افراطیان جا بدهد. وگرنه باز هم قادر نیست تا دولتش را تشکیل دهد.

این چهارمین‌بار است که او نتوانسته دولت تشکیل دهد. فساد اقتصادی، روابط ویژه با ترامپ و روابط بد با بایدن، حمله به نطنز در ایران و … مواردی است که در یک سال اخیر نتانیاهو را بیش از گذشته از چشم انداخته است. پیشنهادی که او برای تغییر سیستم انتخاباتی داده هم همه را بیشتر عصبانی کرده است.او با بازی که با حزب فاشیستی راه انداخت، بازی را پیچیده‌تر کرد و حالا خودش هم در تنگنای عجیبی باقی مانده است.

کدخبر: ۳۸۶۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    نتونستن ملتشون رو واکسینه کنن!!!