کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۲۹۶
تاریخ خبر:

بغض قاضی‌القضات از وضعیت دو کارخانه در رشت

روزنامه هفت صبح، کوشیار قدوسی | رئیس قوه‌ قضائیه در جریان سفر به استان گیلان به کارخانه‌های رشت‌‌الکتریک و صنایع پوشش ایران سرکشی کرد؛ دو کارخانه‌ای که در اوایل دهه ۸۰ با خصوصی‌سازی غیراصولی و ناموفق به ورشکستگی و فروپاشی رسیدند.

حجت‌الاسلام رئیسی در جلسه شورای اداری و هنگام صحبت درباره وضعیت این دو کارخانه برای لحظاتی بغض کرد؛ وقتی مشغول گلایه از کم‌کاری مسئولان و دست‌اندرکاران بود و بحث از معیشت کارگران به شهدا و ایثارگران سال‌های دفاع مقدس رسید. ویدئویی از این اظهارات رئیس ‌قوه‌ قضائیه دیروز در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه خیلی از کاربران و رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته بود. رئیسی به مسئولان اولتیماتوم داده که باید موانع برطرف و این دو کارخانه احیا شوند.

*** صنایع ‌پوشش ایران
تاسیس کارخانه صنایع پوشش ایران به سال ۱۳۵۲ برمی‌گردد؛ زمانی که محمدتقی برخوردار، از سرمایه‌داران و افراد متمول پیش از انقلاب، این کارخانه را در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار راه‌اندازی کرد و با تولید نخ و پارچه و حوله و … به قطب صنعت نساجی کشور تبدیل شد. محمدتقی برخوردار به عنوان پدر صنایع خانگی ایران شناخته می‌شد و کارخانجاتی مثل پار‌س‌الکتریک و قوه پارس هم از جمله‌ دارایی‌های او در سا‌ل‌های قبل از انقلاب بود که بعد از سال انقلاب مصادره شدند و در اختیار نهادهای انقلابی قرار گرفتند.

۲۵ سال بعد از مصادره و در سال ۱۳۸۳ صنایع پوشش ایران به بخش خصوصی واگذار شد، با ۳۵۰۰ کارگر و درحال‌حاضر (طبق اسناد روزنامه رسمی) مدیرعامل آن نصرت‌الله صمدی است. در بهمن‌ماه سال ۸۳ بارش سنگین برف دومتری در رشت ۱۸۰ هزار متر از سوله‌های این کارخانه را تخریب کرد و ماشین‌آلات و تاسیسات این کارخانه خوشنام عملا از بین رفت.

در سال‌های بعد و دوره‌های مختلف بارها وعده احیای این کارخانه عظیم از سوی مسئولان داده شد، اما هیچ‌وقت اقدام خاصی صورت نگرفت. مدیرعامل این کارخانه چندسال پیش گفته بود با توجه به موقعیت فعلی پاکستان و ترکیه و از بین رفتن زنجیره تولید پنبه و ابریشم، ادامه فعالیت در بخش نساجی امکان‌پذیر نیست.

*** رئیسی چه گفت؟
عده‌ای بارش برف را بهانه کرده تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن بهره‌مند شوند. یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت‌المال رخ‌ داده و عده‌ای به‌خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده‌اند. مسئله این کارخانه برف نبوده، چراکه اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد.

وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است. حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد، چراکه گیلان به‌عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود، لذا به دادگستری گیلان دستور داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهند.

در صورت راه‌اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران، برای سه تا چهار هزار نفر کارآفرینی خواهد شد. فرد یا افرادی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به‌عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

*** رشت‌الکتریک
رشت‌الکتریک هم سرنوشت مشابهی با صنایع پوشش ایران دارد. تاسیس آن به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد و به نوشته خبرگزاری تسنیم، در مقطعی ۱۱۲ محصول تولید می‌کرده و حدود ۲ هزار نفر در آن اشتغال داشتند. سال‌ها بعد اما این کارخانه هم از رونق می‌افتد تا سال ۱۳۸۲ که سازمان بازنشستگی کشوری به عنوان مالک آن تصمیم به فروش رشت‌الکتریک می‌گیرد.

در دو مزایده ابتدایی خریداری برای این کارخانه پیدا نمی‌شود تا اینکه در مزایده سوم تعدادی از اعضای خانواده چهره‌های سیاسی موفق به خرید حدود ۷۲ درصد سهام آن می‌شوند. این گروه اما در اداره این مجموعه موفق عمل نمی‌کنند و کارخانه عملا به ورشکستگی کامل می‌رسد. هرچند که آنها می‌گویند کارخانه از قبل هم ورشکسته و در مرز فروپاشی بوده.

رسانه‌های اصولگرا در مورد نحوه این واگذاری و قیمت‌گذاری آن ایرادات جدی وارد می‌کنند و در سال‌های اخیر و در مقاطع مختلف این اشکالات را مطرح کردند. نقطه اوج آن هم در دعواهای سیاسی سال ۸۸ بود که مسئله رشت‌الکتریک از سوی اصولگرایان در انتقاد از جریان سیاسی رقیب مطرح شد. در سال‌های بعد هم برای پرداخت مطالبات کارگران، قسمتی از زمین‌ کارخانه به آنها واگذار می‌شود و الان هم به تعبیر رئیس قوه ‌قضائیه، این کارخانه به تلی از خاک تبدیل شده است.

*** رئیسی چه گفت؟
شرکت رشت‌الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود؛ اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. رئیس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با به‌کارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به‌سرعت وضعیت شرکت رشت‌الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آنها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت‌الکتریک باشد.

کدخبر: ۳۷۲۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر