کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۰۸
تاریخ خبر:

بزرگترین مزایده ‌تاریخ ‌ایران برای فروش ایران‌مال

روزنامه هفت صبح | بزرگ‌ترین مزایده تاریخ. این عنوانی است که به حق سزاوار مزایده شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال (مالک پروژه بازار بزرگ ایران- ایران مال) است. بانک آینده به عنوان مالک این پروژه حالا می‌خواهد ۱۰۰‌درصد سهام خود را از طریق مزایده، در وضعیت موجود به صورت نقد و اقساط، به فروش رساند. مبلغ پایه ۸۵ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳٫۲ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیون دلار از ثروت دونالد ترامپ هم بیشتر.

اگر این‌قدر پول دارید یا دست کم می‌توانید بلوک ۱۰ درصدی سهام این شرکت را بخرید، تا ساعت ۲ روز یکشنبه ۳۰ آذر (شب یلدای خودمان) وقت دارید. سه روز بعد قرار است پاکت‌های پیشنهاد خرید را باز کنند تا معلوم شود که آیا کسی خریدار این پروژه هست یا نه. در فقر شدید اطلاعاتی در این زمینه، صرفا می‌توانیم بر مبنای برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص هدف بانک آینده از این اقدام صحبت کنیم. بیایید با هم فرضیه‌ها را مرور کنیم:

* یک: فرضیه اول این است که واقعا بانک به هر دلیلی، مثل فشار نقدینگی یا فشار از طرف بانک مرکزی برای پایان بنگاه‌داری قصد فروش این مجموعه را دارد. در این شرایط اصلی‌ترین مسئله این خواهد بود که آیا کسی چنین پولی دارد که بخواهد چنین خرجی انجام دهد؟

* دو: فرضیه دوم این است که بانک آینده به عنوان مالک این مجموعه قصد دارد وضعیت خود را ارتقا دارد و به قولی افزایش سرمایه پیدا کند و این خبر هم به نوعی تایید افزایش میزان دارایی این بانک است. البته خود بانک صراحتا این موضوع را رد کرده و در سامانه کدال و در اطلاعیه بانک آمده است که: «در برنامه هیأت مدیره این بانک، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام شده از پروژه بازار بزرگ ایران (ایران مال)، در این مرحله مدنظر نمی‌باشد. افزایش سرمایه بانک از طریق تجدید ارزیابی زمین و سایر دارایی های بانک به همراه آورده نقدی، پس از اخذ مجوزهای لازم انجام خواهد شد. لذا، مقتضی است، دستور فرمائید؛ مراتب را یادداشت نمایند.»

* سه: فرضیه سوم هم ورود خود ایران مال به بورس است. مدیرعامل بانک سرمایه هم در این خصوص صحبت کرده بود و در شهریورماه گفته بود: « اصلاح ساختار مالی و نسبت‌های نظارتی به ویژه نسبت کفایت سرمایه و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و سایر روش‌ها و ثبت شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال نزد سازمان بورس و دستور کار هیات مدیره بانک آینده بوده که نتیجه آن پس از تایید مراجع نظارتی در زمان تحقق از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

هر کدام از این سه فرضیه باشد حالا دو هفته هیجان‌انگیز در انتظار ایران مال، بانک آینده و البته ناظران اقتصادی کشور است. مجموعه‌ای دارد به فروش می‌رسد که یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیا (و حتی بزرگ‌تر از دوبی مال) است و زمین آن ۲۷ هکتار و زیربنای آن ۱ میلیون و ۷۱۰ هزار متر مربع است. مجموعه‌ای که تاکنون حواشی مختلفی هم داشته که بزرگترینش مبنی بر تخلف از قوانین شهرداری است و حالا حتما فروشش، یک جنجال دیگر به سوابق آن اضافه خواهد کرد. آیا کسی هست که ۸۵ هزار میلیارد تومان پول توی جیبش داشته باشد؟

کدخبر: ۳۶۳۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر