کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۵۱۹
تاریخ خبر:

برندگان و بازندگان بازار خودرو در سال ۹۹

روزنامه هفت صبح| ۹۹ سالی پرچالش برای خودروسازها بود. در این سال فشار تحریم به قدری بالا رفت که به ناچار با برخی از مونتاژی‌های پرطرفدار خداحافظی شد. در این سال بود که قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا کرد و ارزان‌ترین خودروی بازار رکورد ۱۰۰ میلیون تومان را زد و البته در این سال بود که خودروسازان داخلی بالاخره تکانی به خودشان دادند؛ سایپا که به وعده‌‌ اتمام تولید پراید عمل کرد و ایران‌خودرو هم قول داد که دیگر خبری از پژو ۴۰۵ نخواهد بود (هر چند هنوز این وعده عملی نشده و به نظر می‌رسد باید در سال جدید منتظر بازنشستگی این شیر پیر فرانسوی باشیم!). سال ۹۹ هم با همه‌ زیبایی‌ها و زشتی‌هایش دارد می‌رود اما برخی خودروها در سال کرونایی صنعت خودرو به خوبی عمل کردند و توانستند نظر مثبت مشتریان را جلب کنند اما خودروهایی هم بودند که مطابق با انتظار تولیدکنندگان‌شان عمل نکردند. اینک این شما و این خودروها.

* یک: کوییک آر
۱۴۲ میلیون - مدل ۹۹
کوییک آر با رنگ قرمز در طراحی داخلی و خارجی‌اش شبیه نوعی سیتروئن C3 ارزان است. این خودرو جزو موفق‌ترین تیونینگ‌های شرکتی در ایران است و شاید تجربه خوبی برای خودروهای داخلی آینده باشد. این هاچ‌بک خوش‌چهره توانسته جای پژو ۲۰۶ را نزد مشتریان ‌ بگیرد. با امکاناتی همچون ترمز ABS، EBD و دو کیسه هوا می‌توان به کوییک به عنوان خودرویی ایمن اعتماد کرد. اصلی‌ترین مشخصه پیشرانه ۱٫۵ لیتری این خودرو بازدهی بالا و اقتصادی ‌بودن است. این همان پیشرانه‌‌ تیبا ۲ است که با بهبودهایی ‌ روی کوییک نیز نصب شده است. از آنجا که کوییک جزو هاچ‌بک‌های کراس به شمار می‌رود کابینی جادار دارد که در قیاس با خودروهایی در این سگمنت راضی‌کننده به نظر می‌رسد. سایپا در سری جدید کوییک آر رنگ قرمز-مشکی را حذف و ترکیب جدید کرم-مشکی را اضافه کرده است. کوییک اولین خودروی چهار ستاره در بین خودروهای ارزان داخلی است.

* دو: ام وی ام X22
۳۵۰ میلیون - مدل ۹۹
اگر هاچ‌بک ۳۱۵ خودرویی موفق بود نسخه کراس‌اوور آن که ظاهری مدرن دارد نیز موفق است و توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده. X22 جزو ارزان‌ترین کراس‌اوورهای بازار است که با عدم تداوم مونتاژ لیفان X50 تبدیل به فاتح بلامنازع بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان شده است. حتی کرمان‌موتور هم نتوانست قیمت جک S3 را به اندازه‌ای پایین بیاورد تا با X22 رقابت کند. پس حالا حالاها باید با این بچه‌‌ تخس چینی مواجهه داشته باشیم. از نقاط قوت اصلی X22 کابین پرامکانات آن است: صفحه نمایش ۸ اینچی کنسول، پنل نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، حسگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HAC) و ترمز کمکی (EBA). با این حال مدیران‌خودرو هنوز فکری به حال سواری خشک این خودرو نکرده است.

* سه: دناپلاس توربوی اتومات
۳۸۸ میلیون - مدل ۹۹
دناپلاس همان خودرویی است که با خبر واگذاری‌اش به نمایندگان مجلس خبرساز شد. دناپلاس سدانی است که از کلیشه‌ سمند زیباسازی ‌شده تاحدی فاصله گرفته و با امکانات مختلف، ظاهر تهاجمی و خدمات پس از فروش خوبش باعث شده تا کاسه کوزه‌‌ چری آریزو ۵ به هم بریزد و حتی بازار بسترن B30 هم با خطر مواجه شود! جعبه دنده اتوماتیک این خودرو کیفیت به نسبت مناسبی دارد و آپشن‌هایی همچون فرمان برقی، صندلی هشت‌حالته، سنسور عقب و نویگیشن برای سرنشینان جذاب خواهند بود‌ اما با این حال هنوز هم عایق‌بندی ضعیف کابین و مشکلات عجیب الکتریکی در دناپلاس توربوی اتومات باقی است و ایران‌خودرو قصد افزودن سیستم‌های ایمنی کنترل کشش، کنترل پایداری، اتوپارک و کنترل ایستایی در سربالایی را به آن ندارد. توربوشارژر آن هم در کنار شتاب خوبی که به خودرو می‌دهد، دنگ و فنگ‌های فنی خاصی دارد.

* چهار: اس دبلیو ام G01F
۸۰۰ میلیون - مدل ۹۹
کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این شاسی‌بلند دورگه‌‌ چینی-ایتالیاییی بتواند در ایران به خوبی ظاهر شود‌ اما سیف‌خودرو نشان داد که اشتباه بیسو را تکرار نکرده و واقعاً خودرویی جذاب را به بازار رقابتی کراس‌اوورها فرستاده است. شاهد مثالش هم آنکه اس دبلیو ام G01F با کسب ۵ ستاره کیفیت تبدیل به باکیفیت‌ترین خودرو در ارزیابی استاندارد شده است. طراحی آن برای کسانی که به دنبال خودرویی خاص و کمتردیده ‌شده هستند ویژگی مهمی محسوب می‌شود. به خصوص نمای عقب آن کپی‌برداری تمیزی از هیوندای سانتافه نسل قبل و جلوه زیبایی در شب دارد. پیشرانه این خودرو نیز به‌رغم حجم برابر با چری تیگو ۷ بازدهی بالاتری دارد. با کابین تریم فسفری و انبوهی از آپشن‌ها در کابین به سختی دل‌تان می‌آید که از اس دبلیو ام پیاده شوید. اگرچه هنوز سیف‌خودرو راهکاری برای حل ایمنی پایین و مصرف سوخت بالای این خودرو پیدا نکرده است.

* پنج: جک J4
۳۰۵ میلیون - مدل ۹۹
کرمان‌موتور از سال ۹۶ که مونتاژ مدل محبوب J5 را متوقف کرد به نوعی با بازار سدان‌ها خداحافظی کرد. جک J4 به عنوان جانشین J5 اصلاً موفق عمل نکرده و حضور چندانی در خیابان‌ها ندارد. با این وجود‌ تا به حال دو هزار میلیارد تومان را برای داخلی‌سازی آن هم هزینه شده و کرمان‌موتور خیال پایان دادن به این اشتباه بزرگ را ندارد. شاید مهم‌ترین علت عدم اعتماد خریداران احتمالی به این خودرو را بتوان ظاهر ناموزون و زشت آن در قیاس با سلف زیبا و کشیده‌ خود J5 دانست. کابین آن هم برای خریداری که این روزها در خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌تواند کابینی به‌روز با نمایشگر بزرگ پیدا کند کمی قدیمی و تکراری است. در بخش فنی هم J4 شکست بدی از آریوی سایپا و دناپلاس ایران‌خودرو می‌خورد. شاید سیستم تعلیق نرم را بتوان جزو معدود پوئن‌های مثبت J4 به حساب آورد.

* شش: رانا پلاس
۲۲۸ میلیون - مدل ۹۹
ایران‌خودرو هیچگاه نتوانسته به این پرسش پاسخ دهد که چرا با وجود پژو ۲۰۷ صندوق‌دار باید کسی سراغ نسخه فیس‌لیفت رانا برود و بخواهد ۳۰ میلیون هم بیشتر هزینه کند؟! واقعیت آن است که ایران‌خودرو در فیس‌لیفت رانا ناکام ماند چون این خودرو هویتی متمایز از پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نداشت و از همان سال ۹۱ هم که به بازار آمد همواره گزینه دوم خریداران بوده است. در حالی که داشبورد بی‌کیفیت و زشت رانا داد خریداران این خودرو را درآورده بود ایران‌خودرو در رانا پلاس تغییری در این بخش صورت نداد و در عوض به تغییری جزئی در صفحه کیلومترشمار بسنده کرد (که اصلاً در نگاه اول متوجه تغییرش نخواهید شد!). دی‌لایت و چراغ‌های نئویی بهترین تغییرات ظاهری راناپلاس بودند که البته چندان دیده نشدند. در بخش فنی هم تنها به استاندارد یورو ۵ اکتفا شده و معلوم نیست چرا راناپلاس از نظر فنی همان رانا است؟

* هفت: ام وی ام X55
۶۵۰ میلیون - مدل۹۹
X55 از بدو ورود به شدت از جک S5 شکست خورد و هنوز هم این شکست ادامه دارد. برخلاف X33 اس که به خاطر قدرت بالای موتور و حس و حال اسپرت رانندگی‌اش شناخته می‌شود، X55 بیشتر شبیه گاوی سنگین‌وزن است که به زور از جا کنده می‌شود و حسابی آبرویتان را می‌برد. شاید بزرگ‌ترین دلیل شکست X55 این بود که این خودروی ساب‌کامپکت قرار بود با خودروهایی در بازه قیمتی ارزان‌تر از ۵۰۰ میلیون رقابت کند اما گویا مدیران‌خودروهایی‌ها در مسیر ورود به مسابقه گم شدند و آن را به رینگ سنگین‌وزن‌های کامپکت فرستادند! جایی که رقبای X55، حتی چری تیگو ۵ هم‌خانواده، آن را به شدت شکست دادند و انواع فنون را روی آن پیاده کردند. این خودرو در بازار کارکرده‌ها نیز خوشنام نیست و به سخت‌فروشی شهرت دارد. با سیستم تعلیق خشک آن هم در مسافت‌های طولانی باید منتظر کمردرد باشید.

* هشت: آمیکو آسنا
۷۰۰ میلیون - مدل ۹۸
آسنا پیکاپی شایسته بود که قربانی لوکس ‌بودن و عرضه محدودش از سوی سازنده شد. اگرچه اخیراً طرح فروش ویژه‌ای برای آن انجام شده اما بازار پیکاپ‌ها مدت‌هاست که توسط ریچ، فوتون تونلند و حتی کاپرای قدیمی قبضه شده است. با ورود کی ام سی T8 پرآپشن آخرین میخ‌ها بر تابوت این پیکاپ زیبای چینی زده خواهد شد. آسنا از پیشرانه ۲٫۴ لیتری معروف میتسوبیشی بهره می‌برد و توانایی آفرودی فوق‌العاده‌ای دارد. در کابین جادار این خودرو هم چندان دغدغه‌ای بابت راحتی سرنشینان نخواهید داشت. اما با این حال خبری از آپشن‌های زیاد در آمیکو آسنا نیست و خدمات پس از فروش خوبی هم دریافت نمی‌کند. برای تیوینینگش هم به دردسر خواهید افتاد چون به اندازه‌‌ دیگر پیکاپ‌ها قابلیت شخصی‌سازی و البته لوازم یدکی اختصاصی این کار را ندارد.

کدخبر: ۳۷۹۵۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر