کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۵۳۸
تاریخ خبر:

برنده‌ها و بازنده‌های یک دربی جذاب

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | دربی نودوچهارم تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مسابقات پرسپولیس و استقلال شد. وقتی دربی مهیج باشد، برنامه‌های تلویزیونی هم به‌تبع آن بیشتر دیده می‌شوند. حتی برنامه‌سازها می‌توانند از اتمسفر موجود بهره بهتری ببرند و برنامه‌هایشان را بیش از پیش جذاب کنند. در این میان برنامه فوتبال برتر به عنوان قاب مسابقه و برنامه هفتگی آن، این شانس را داشت تا از شرایط موجود بیشترین بهره را ببرد. فرصت مغتنمی هم در اختیار جواد خیابانی و البته مجریان فوتبال برتر قرار داده شده بود. آنها چه کردند؟

*** مورد اول| قاب دربی
برنامه فوتبال برتر بیش از یک ساعت مانده به شروع مسابقه استقلال و پرسپولیس، روی آنتن شبکه سه رفت. مثل دیگر برنامه‌های این فصل،‌ محمدرضا احمدی اجرای آن را برعهده داشت. رضا شاهرودی و خداداد عزیزی یک طرف میز بودند (نمایندگان پرسپولیس) و فیروز کریمی و سیروس دین‌محمدی طرف دیگر. (نمایندگان استقلال).

این ترکیب ایده‌آل نیست، اما مهمان‌ها بدون تعصب‌های رنگی و هیجان کاذب دربی را تحلیل کردند. ضمن آنکه در فرازهای برنامه پای خاطره و شوخی به میان آمد و فضایی شاد حاکم شد. عیب اصلی فوتبال برتر به مطول بودن گفته‌های مهمان‌ها برمی‌گردد. این برنامه به پلی‌بک‌های بیشتری نیاز داشت تا از ریتم نیفتد. این ضعف بعد از پایان مسابقه بیشتر به چشم آمد و حرف‌های مهمان‌ها خسته‌کننده و کلی شده بود .

حتی بحث به بیراهه کشیده شد. در این میان شاهد یک شوخی با نبود آب و چای روی میز مهمان‌ها هم بودیم. می‌دانیم این یک شوخی خودمانی است، ولی برای یک برنامه پرمخاطب ایراد محسوب می‌شود. نظرسنجی فوتبال برتر هم گرفتار زیاده‌روی شد و حجم بالای زیرنویس و اعلام‌های مجری ضد خود عمل کرد.

*** مورد دوم| جواد خیابانی
در آستانه دربی پایتخت گزارشی منتشر کردیم درباره دست خالی تلویزیون از داشتن گزارشگران خوب. این ضعف در بازی به چشم آمد؛‌ جایی که عملکرد جواد خیابانی با انتقاد مواجه شد. خیابانی نسبت به گزارش‌های اخیر بهتر بود، اما در چند بزنگاه گزک دست منتقدان داد.

اوج آن در صحنه گل تساوی استقلال رقم خورد؛ جایی که فریاد خیابانی مثل یک طرفدار استقلالی به هوا رفت و این جمله را به زبان آورد: «آفرین به بچه‌های استقلال.» او بلافاصله قصد جبران داشت و این جمله را به کار برد: «آفرین بچه‌های پرسپولیس؛ یه فوتبال گرم دیدیم.» خیابانی گاف را داده بود و خیلی زود مورد هجمه قرار گرفت. اصرار جواد خیابانی برای مشارکت در نظرسنجی فوتبال برتر هم به گزارش او لطمه زد. او با هیجان بیننده‌ها را به شرکت در نظرسنجی تشویق می‌کرد.

یک‌جا هم گرفتار یک گاف شد: «حتی دوستانی که نمیخوان در نظرسنجی شرکت کنن، میتونن از طریق روبیکا در نظرسنجی شرکت کنن.» جواد خیابانی در صحنه گل اول استقلال حواسش به بازی نبود و آن را از دست داد. اشاره مکرر به گل سریع این تیم هم از منظر هواداران پرسپولیس تعبیر به کری شد. از خیابانی باتجربه این جمله‌ها بعید است.

*** مورد سوم| محمدرضا احمدی
در گزارش دو روز پیش نوشتیم محمدرضا احمدی بهترین گزینه برای گزارش دربی اخیر است. او در فصل جدید اما مجری فوتبال برتر شده و امکان گزارش دربی را نداشت. احمدی هرچقدر در گزارشگری موفق عمل کرده، در اجرا ناموفق است. قیاس کنید سکوت‌های منطقی او را در گزارشگری با مطول‌گویی حین اجرا و بریدن حرف مهمان‌ها؛ مثلا در آخر برنامه وقتی خداداد عزیزی شرایط میزبانی ایران را زیر سوال برد، احمدی مثل یک مجری مبتدی حرف او را برید. عزیزی در نهایت حرفش را زد و نتیجه به ضرر مجری تمام شد!

*** مورد چهارم| فوتبال برتر هفتگی
برنامه فوتبال برتر هفتگی به دلیل اتفاقات دربی نگاه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرده بود. محمدحسین میثاقی و همکارانش فرصت زیادی برای تحلیل متن و حاشیه مسابقه نداشتند، اما در نهایت محصولی خوب روانه آنتن کردند. مهم‌ترین بخش فوتبال برتر، بررسی صحنه‌های داوری است؛‌ تا جایی که نظر کارشناسان این برنامه تبدیل به مرجع دیگر رسانه‌ها شد.

در این برنامه صحنه هند مشکوک به پنالتی پرسپولیس با نمونه‌های خارجی قیاس شد که نتیجه آن مبنی بر اینکه پنالتی به درستی اعلام نشده، پایانی بر شائبه‌ها بود. حضور حمید مطهری و مهدی مهدی‌پور را هم می‌توان در راستای هیجان دربی تعبیر کرد. محمدحسین میثاقی گفت‌وگوهای خوبی با آنها انجام داد و در صحنه‌های داوری و البته مواجهه با
آرش برهانی واکنشی منطقی داشت.

کدخبر: ۳۶۸۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر