کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۴۳۸
تاریخ خبر:

برنامه احتمالی واکسیناسیون ایرانی‌های زیر ۱۸ سال

مصطفی قانعی، درباره آخرین اخبار از واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: درحال حاضر دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک توانستند مجوز مصرف اضطراری را اخذ کنند. در فاز سوم مطالعات بالینی نیز ۳ واکسن کووایران برکت، پاستوکووک و اسپایکوژن را داریم.

به گزارش ایسنا او افزود: دو واکسن نیز با کسب مجوز کمیته اخلاق آماده داوطلب‌گیری و ورود به فاز سوم کارآزمایی بالینی هستند که شامل کووپارس و فخرا هستند. در فاز دوم کارآزمایی بالینی فعلا هیچ واکسنی را نداریم و واکسن نورا هم در انتهای فاز اول کارآزمایی بالینی و منتظر دریافت مجوز برای ورود به فاز دوم است. واکسن شرکت داروسازی اسوه نیز در انتظار صدور مجوز برای آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی است.

نیاز به ۱۱۶ میلیون دُز واکسن برای واکسیناسیون گروه هدف
قانعی درباره واکسیناسیون گروه هدف گفت: وقتی از گروه هدف برای واکسیناسیون صحبت می‌کنیم منظورمان ۷۰ درصد جمعیت است که حدودا ۵۸ میلیون نفر می‌شوند. در وهله اول واکسن به اندازه کافی و در وهله دوم به تزریق به اندازه کافی نیاز داریم؛ بنابراین برای واکسیناسیون جمعیت هدف ۱۱۶ میلیون دُز واکسن نیاز داریم. بر اساس آمار فعلی حدود ۲۹ تا ۳۱ میلیون دُز واکسن وارداتی داشتیم و این یعنی به ۸۰ میلیون دُز واکسن دیگر برای واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت نیاز داریم.

واکسنهای مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال
اودرباره اظهارات مطرح شده مبنی بر واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با واکسن نورا و مطالعه بالینی در این خصوص نیز گفت: بیایید اول شرایط را در دنیا نگاه کنیم. مطالعه بالینی واکسن نوترکیب سوبرانا (تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا) بر سنین ۳ تا ۱۸ سال در حال انجام است. همچنین مطالعه بالینی واکسن نوترکیب نوواکس نیز با انستیتو سرم سازی هند هم درحال انجام است. مطالعه واکسن آکسفورد _ آسترازنیکا نیز بر گروه سنی کودکان متوقف شد چون سبب ایجاد لخته خون می‌شد. واکسن فایزر نیز در حال آزمایش بالینی در این گروه سنی و در حال اخذ مجوز اضطراری تزریق به گروه ۱۲ تا ۱۵ سال است البته واکسن فایزر به گروه سنی بالای ۱۶ سال تزریق شده است.

قانعی ادامه داد: در ایران نیز واکسن نورا این ظرفیت را دارد که به دلیل پلتفرم ساخت آن بتوانیم در سنین پایین کارآزمایی بالینی را انجام دهیم. یکی چالش‌های بزرگ ما تعطیلی مدارس است؛ مطالعاتی که در هند و کوبا انجام شد نشان داد واکسن‌های پروتئینی می‌توانند در گروه سنی زیر ۱۸ سال استفاده شوند و ‌عارضه ندارند. در ایران هم بعد از مشاهده این مطالعه، واکسن نورا تصمیم گرفت تا این پیشنهاد را به کمیته اخلاق مطرح کند که در صورت ورود به فاز دو و سه مطالعات بالینی و در صورت صدور مجوز بتواند کارآزمایی بالینی بر گروه سنی کودکان را هم انجام دهند. توجه کنید که سنین ۱۴ سال به بالا را همه جا با بالغین در نظر می‌گیرند و سنین زیر ۱۴ سال است که نیازمند تحقیق جدی است.

وی افزود: اگر مجوزها برای کارآزمایی بالینی واکسن نورا بر کودکان صادر شود، تصور این است که تا آبان ماه نتایج به دستمان برسد که ببینیم آیا کاندید قابل قبولی برای واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ است یا خیر. اگر نتایج مشخص شود شاید دیگر چالشی برای بازگشایی مدارس نداشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه نباید صرفا بر واکسن ساز متمرکز شد، اظهار کرد: ما پول کووکس را نقدا چه زمانی پرداخت کردیم؟ این درحالیست که هنوز واکسن ما را تحویل نداده است. این رفتار خارجی‌ها با ما است؛ درحالی که می‌توانستیم با پیش خرید از منابع داخلی روند تولید واکسن را سرعت ببخشیم. واکسن MRNA ایرانی یکی از واکسن‌های بسیار خوب ما خواهد شد و ما در مورد آن به شدت نیاز داریم که منابع جدی برای تولید صنعتی درنظر گرفته شود تا بتواند نیاز کشور را برآورده کند. دلیل تاکید ما بر این واکسن این است که در صورت بروز هر جهشی بر ویروس، واکسن MRNA یک ماه بعد می‌تواند بر اساس همان جهش واکسن جدید تولید کند. ما چنین فناوری در کشور داریم که در حال تحویل مدارک برای ورود به فاز بالینی است اما مورد حمایت جدی در سطح ملی قرار نمی‌گیرد.

کدخبر: ۴۱۲۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر