کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۷۶۲
تاریخ خبر:

برنامه‌‌ ویژه‌‌ نارنجی‌‌پوش‌ها؛ از ساینا GX تا سهند‌

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | «سایپای نوین». این اصطلاحی است که برای توصیف دور جدید فعالیت‌های سایپا استفاده می‌شود. فعالیت‌هایی که با خداحافظی با پراید در تابستان ۹۹ شروع شدند، بعد به کوییک پلاس اتومات و شاهین رسیدند و حالا هم که قرار است شاهد ورود گزینه‌های جذابی به سبد محصولات سایپا باشیم. تا پیش از این، از این نوبرانه‌های سایپا تنها نام و یکسری شایعات غیررسمی وجود داشت اما الان دیگر معلوم شده که سایپا برای ادامه راه چه در چنته دارد.

شاهین اتومات
شاهین سایپا از نظر ظاهری بسیار متفاوت نسبت به مدل‌های کنونی این شرکت است و تمامی مراحل طراحی آن در داخل شرکت سایپا انجام شده است. فعلاً این خودرو با گیربکس دستی به بازار عرضه شده اما از همان ابتدا سایپا اعلام کرده بود ‌ بنا دارد تا نسخه اتوماتیک را نیز به بازار عرضه کند.

حالا معلوم شده که شاهین اتوماتیک به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز است و در کنار خودرو، لوگوی CVT نیز درج خواهد شد تا نسخه شاهین اتوماتیک در مقایسه با مدل دنده‌ای مشخص شود. همچنین احتمالاً نام این خودرو دیگر به صورت فارسی در پشت خودرو درج ‌ شود. پیشرانه شاهین اتومات همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی شاهین دنده‌ای است که قادر است ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. رقیب اصلی شاهین اتومات در بازار، تارای اتومات ایران خودرو است.

سهند و سپهر
پروژه نیوسدان سایپا چند وقتی است که در اخبار خودرویی جایگاهی پیدا کرده و همه می‌خواهند بدانند که این سدان اقتصادی کلاس B سایپا چه وبژگی‌هایی دارد. البته از الان دیگر باید آن را سهند صدا کنیم! سایپا سهند با همان پلتفرم ساینا ساخته می‌شود اما فیس‌لیفت کاملی روی آن صورت گرفته و احتمالا با آپشن‌های گران‌تری نیز ساخته خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی سایپا، پروژه تولید «سایپا سهند» با فاصله زمانی شش ماه بعد از شروع تولید انبوه سایپا اطلس خواهد بود. از آنجایی که سایپا اطلس در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه می‌رسد، پس خودرو سهند سایپا نیز احتمالا در اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل سال ۱۴۰۲ به بازار کشورمان می‌آید. همچنین سایپا اعلام کرده که نام وانت شهری جدیدش سپهر است. این خودرو که قرار است جایگزین آخرین عضو به‌جامانده از خانواده پراید یعنی وانت ۱۵۱ شود، به احتمال زیاد ظاهری شبیه ساینا خواهد داشت.

ساینا GX و کوییک GX
فیس‌لیفت کوییک و ساینا قرار است با نام تیپ GX وارد بازار شود که همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری M15 را دارند اما تغییرات فنی را تجربه کرده‌اند: خروجی دود از جنس استیل، بهبود سرسیلندر، رینگ پیستون و بالانسر، بهبود سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت و نصب سامانه VVT یا زمانبندی متغیر سوپاپ سوخت. با این تغییرات، دو خودروی اقتصادی سایپا بهبودهایی را تجربه خواهند کرد: بهبود شتاب اولیه، بهبود مصرف سوخت، بهبود لرزش موتور و بهبود آلایندگی موتور.

کدخبر: ۴۳۵۷۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    حالا لوازم وقطعاتش وارد میشه؟ لنگ نمونه سایپا واسه فروشش بمونن تو دپو برای یه قط عه!