کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۰۵۲
تاریخ خبر:

بررسی ویژه‌برنامه‌های ویژه ‌سحر؛ ‌تکراری و...

روزنامه هفت صبح| اولین قسمت از برنامه‌های سحرگاهی شبکه‌های یک، دو، سه، پنج، کودک و پویا، سحر روز شنبه روی آنتن رفت. طبیعتا نمی‌توانیم انتظار زیادی از برنامه‌های سحرگاهی تلویزیون داشته باشیم. به‌هرحال این برنامه‌ها یک فرم و قالب همیشگی دارند و طبق زمان‌بندی خاصی روی آنتن می‌روند و نمی‌توانند تغییر متفاوتی نسبت به سال‌های قبل داشته باشند. در سحر اولین روز ماه رمضان، برنامه‌های این شش شبکه را بررسی کردیم تا ببینیم هرکدام چه بخش‌هایی دارند و چقدر در ایجاد جذابیت موفق عمل کرده‌اند.

*** شبکه یک: ماه خدا
برنامه‌ سحرگاهی شبکه یک «ماه خدا» بود که مثل هرسال با اجرای حسن سلطانی روی آنتن رفت. دکور این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها رنگ‌آمیزی شادتری داشت و به طور کلی خود برنامه هم از بخش‌های متنوع‌تری نسبت به سایر شبکه‌ها تشکیل شده بود. برنامه از حوالی ساعت ۳ بامداد روی آنتن رفت و به طور کلی ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه طول کشید.

از این مدت، حدود ۳۰ دقیقه به صحبت‌های خود سلطانی اختصاص داشت اما نکته قابل تامل اینجاست که در هیچ بخشی بیشتر از پنج تا شش دقیقه صحبت نمی‌کرد و مابین صحبت‌هایش آیتم‌هایی روی آنتن می‌رفت. یکی از این آیتم‌ها، شعرخوانی حمیدرضا برقعی بود که سه دقیقه طول کشید. در بخشی دیگر کلیپ جالبی با صدای محمد صالح علا روی آنتن رفت.

بخشی به داستان‌خوانی توسط علیرضا کنگرلو در استودیوی صدای ماه خدا اختصاص داشت که آن هم در سه دقیقه اجرا شد. حدود ۱۰ دقیقه، آنتن در اختیار سید علی سادات رضوی بود تا مناجاتی را اجرا کند و در بخش‌های دیگر برنامه هم مناجات‌هایی پخش می‌شد. حدود ۱۳دقیقه از برنامه هم به گفت‌وگوی با دکتر ناصر رفیعی درباره‌ دعا اختصاص داشت که از استودیوی بام تهران برنامه روی آنتن رفت.

*** شبکه دو: پگاه عاشقی
برنامه سحرگاهی شبکه دو، با نام «پگاه عاشقی»، یک ساعت و ۵۴ دقیقه روی آنتن بود و توسط سید کمال هاشم‌زاده اجرا شد. مجری برنامه در کل ۱۶ دقیقه صحبت کرد. ۱۵ دقیقه از برنامه به ارتباط با مشهد و گفت‌وگو با یک روحانی اختصاص داشت. در بخش‌های دیگر برنامه چند مناجات پخش شد و مجری برنامه، حدود ۲۵ دقیقه همراه مرتضی طاهری، مداح اهل بیت بود. او در بخش‌هایی از این گفت‌وگو، مناجاتی هم اجرا کرد و نهایتا در قسمت پایانی برنامه، دعای سحر هم توسط طاهری خوانده شد.

*** شبکه سه: ماه من
«ماه من» نام برنامه سحرگاهی شبکه سه است که توسط نجم‌الدین شریعتی اجرا شد و یک ساعت و ۲۶ دقیقه به طول انجامید. برنامه دکور متفاوتی داشت. یک نیمه‌ ماه در فضای کهکشانی که در انعکاس با زمین، حالت یک ماه کامل را پیدا می‌کند. تیتراژ ابتدای برنامه به خدمات کادر درمان در ایام کرونا اختصاص داشت که جزو اتفاق‌های قابل قبول برنامه بود. بخش مهمی از برنامه «ماه من» در اختیار گفت‌وگو قرار داشت. خود نجم‌الدین شریعتی، هفت، هشت دقیقه به تنهایی آنتن را در اختیار گرفت. حدود ۱۴ دقیقه با سردار نوعی اقدم، یکی از همرزمان شهید باکری گفت‌وگو انجام داد و حدود ۲۰ دقیقه هم گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام حامد کاشانی داشت. حدود ۱۳ دقیقه از برنامه هم در اختیار صحبت‌های سید حسین هاشمی‌نژاد بود.

*** شبکه پنج: خلوتگه عارفان
ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه پنج با نام «خلوتگه عارفان» برنامه‌ای غیرزنده بود که از ۴۰ دقیقه پیش از اذان روی آنتن رفت. صابر خراسانی، مجری این برنامه در صحن‌های حرم امام رضا (ع) راه می‌رفت و صحبت می‌کرد. لابه‌لای صحبت‌های مجری، مناجات‌های مختلفی پخش می‌شد که اکثر آنها با تصاویری از حرم امام رضا (ع) همراه شده بود. مداحی و مناجات‌خوانی هم از جمله بخش‌های دیگر این برنامه بود.

*** شبکه امید: رفیق
برنامه‌ سحرگاهی شبکه امید با نام «رفیق» و اجرای سعید شهبازی روی آنتن رفت. این برنامه از پیش ضبط شده بود و در دکور ساده‌ای هم اجرا می‌شد. بخش مهمی از زمان برنامه، به صحبت‌های مجری اختصاص داشت. او حدود ۲۰ دقیقه با مخاطبانش گپ زد. در بخشی از برنامه صحبت‌های حجت‌الاسلام فغانی و در بخش دیگر صحبت‌های حجت‌الاسلام سرلک روی آنتن رفت. حدود ۱۰دقیقه از برنامه هم به پخش گزارش‌های مردمی و صحبت با نوجوانان و بزرگسالان درباره‌ حال و هوای ماه رمضان اختصاص داشت.

*** شبکه پویا: سر سفره خدا
شبکه پویا سال‌هاست در سحرهای ماه رمضان، برنامه‌‌ای به نام «سر سفره خدا» را روی آنتن می‌برد. هنوز نمی‌دانیم آیا شبکه پویا بازپخش برنامه‌های سحرگاهی سال‌های قبل را روی آنتن برده یا مجددا دست به تولید سری جدید آن زده است.

کدخبر: ۳۲۳۰۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر