کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۴۱۵
تاریخ خبر:

برقی‌سواری با کمترین بودجه در سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | داستان خودروهای برقی در ایران چند وقتی است که از چند پروژه دانشگاهی محدود فراتر رفته و وارد فاز جدی‌تری شده است. از بهمن ۹۸ که از رانای برقی رونمایی شد تا توسعه خودروهای جتکو، کارمانیا و در آخرین مورد پیکاپ برقی مپنا در اسفند ۹۹ همه بیانگر آن هستند که در آینده‌ای نزدیک ایران هم به بازار رو به رشد خودروهای برقی ملحق خواهد شد.

طبق آمار ای‌وی سیلز بلاگ در سال ۲۰۲۰ آمار فروش خودروهای برقی در جهان به سه میلیون و ۱۲۴ هزار و ۷۹۳ دستگاه رسید و برای اولین بار در ‌ نروژ‌ فروش این خودروها از خودروهای بنزینی و هیبرید پیشی گرفت! حال به جز گزینه‌های داخلی، احتمال ورود چه خودروهای برقی دیگری به بازار ایران وجود دارد؟

*** ام‌جی ZS EV
ام‌جی جزو برندهای چینی باکیفیت بالاتر نسبت به هموطنان خود در ایران شناخته می‌شود. هرچند بدقولی‌های آذویکو باعث شده تا نسبت به این خودروساز دورگه انگلیسی-چینی بدبینی‌هایی به وجود بیاید اما مذاکره برای بازگشت دوباره به ایران نشان می‌دهد که ام‌جی بازار ایران را بازاری متمایل به خود می‌داند. مدل ZS EV اولین خودروی برقی این شرکت است که در اواخر سال ۲۰۱۹ در انگلستان عرضه و موفق شد تنها در عرض دو هفته هزار دستگاه ثبت سفارش داشته باشد!

قیمت پایه آن حدود ۲۲ هزار پوند است و در صورت ورود به بازار ایران در دسته کراس‌اوورهای به نسبت گران‌قیمت قرار خواهد گرفت. باتری این خودرو در عرض ۶٫۵ ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود اما با قابلیت شارژ سریع می‌توان به ۸۰ درصد شارژ در نیم ساعت رسید. موتور الکتریکی آن هم ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

*** پژو ای ۲۰۸
پژو ۲۰۸ نه‌تنها در مدل بنزینی جزو محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های قاره سبز است که در مدل برقی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و چه بسا اگر رنو سویزی و فولکس‌واگن ID.4 نبود، می‌توانست بازار اروپا را کلاً در دست بگیرد. طراحی ۲۰۸ نسبت به پژوهای حاضر در ایران یک سر و گردن بالاتر است و بهبود چشمگیری را هم در کابین تجربه کرده ‌.

با استفاده از قابلیت شارژ سریع می‌توانید در ۲۰ دقیقه آن را مهیای استفاده برای مسافت ۱۶۰ کیلومتری کنید هرچند برای شارژ کامل نیاز به هشت ساعت زمان است. قدرت پیشرانه این خودرو ۱۳۴ اسب بخار است و می‌تواند ۳۰۰ نیوتن متر هم گشتاور تولید کند. با شعاع حرکتی ۳۴۰ کیلومتری، ۲۰۸ برقی یکی از طولانی‌ترین شعاع‌های حرکتی در بین برقی‌های ارزان را ارائه می‌دهد. قیمت پایه آن ۲۹ هزار و ۶۵۰ پوند است.

*** نیسان لیف
اگر اعتبار بالای این خودرو در بازارهای جهانی را هم کنار بگذاریم کابین جادار و آپشن‌های متعدد آن به اندازه‌ای خوب هستند که شما را به خرید لیف ترغیب کنند. در قیاس با دیگر خودروهای برقی ارزان لیف از ایمنی بالاتری برخوردار است که مدیون سیستم سیفتی شیلد ۳۶۰ نیسان است. یکی از انتقاداتی که به لیف وارد می‌شد، شعاع حرکتی پایین ۲۴۰ کیلومتری آن بود که در نسخه جدید برطرف شده و شعاع حرکتی لیف به ۳۶۳ کیلومتر افزایش یافته است. پیشرانه این خودرو قادر به تولید ۱۴۸ اسب بخار نیرو است.

توضیحات

ام‌جی ZS EV

توضیحات

پژو ای 208

توضیحات

نیسان لیف

کدخبر: ۳۸۷۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر