کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۹۲۸۴
تاریخ خبر:

بررسی ۶ پیکاپ برای اهالی سفر و آفرودبازها

روزنامه هفت صبح،‌‌ گروه خودرو | با هجوم پیکاپ‌های چینی به بازار خودرو داخلی در چندسال اخیر، علاقه آفرودبازها و اهالی سفر به خودروها بیشتر شده است. خودروهای قوی و غول پیکر که به درد جاده و بیابان و گشت و گذار می‌خورد و البته در مسافت‌های شهری نیز شاهد تردد آنها هستیم. شرکت‌های خودرویی با توجه به استقبال مردم از این مدل خودرو به سمت مونتاژ و وارد کردن این خودروها رفته‌اند.

در همین سالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم چندین مدل پیکاپ از سوی شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار به بازار معرفی شد و صد البته که قیمت‌ها همه بالای یک میلیارد تومان است و تنها می‌توانیم امیدوار باشیم اگر اهل سفر و جاده و آفرود هستید لااقل از طریق قسطی بتوانید یکی از این پیکاپ‌ها را خریداری کنید که اتفاقا برخی از آنها کیفیت‌های خوبی دارند و نقد به قیمت بالای آنهاست. اگرچه در میان برندهای مختلف پیکاپ در ایران، پیکاپ تویوتا هایلوکس یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌ها در بازار ایران بود که این روزها با قیمت زیادی معامله می‌شود. متاسفانه ممنوعیت واردات خودرو سبب شد تا مدل‌های جدید این خودرو و سایر پیکاپ‌ها به بازار ایران نرسند.در این پرونده شش مدل پیکاپ جدید بازار خودرو را بررسی می‌کنیم.

کی ام سی T8/ 1402/ یک میلیارد و 950 میلیون
شرکت کرمان موتور با خودروسازی چینی جک همکاری می‌کند و محصولات مختلفی از این برند را به بازار ایران عرضه کرده است. کرمان موتور برند جدید KMC را معرفی کرد و محصولات جک را با این نام تجاری به بازار می‌فرستد. پیکاپ کی ام سی تی 8 از سال 99 وارد کشور شد. این پیکاپ چینی طراحی زیبایی دارد که یادآور پیکاپ‌های آمریکایی است. علاوه بر آن، با رنگ‌های جذابی عرضه می‌شود و به همین خاطر توانسته نظر قشر جوان جامعه را به خود جلب کند.این خودرو از سیستم تعلیق جناغی دوبل با فنر مارپیچ در قسمت جلو و سیستم فنر تخت در بخش عقب استفاده می‌کند.

ویژگی مهم دیگر آن، سیستم دو دیفرانسیل سه حالته با قفل برقی و زاویه ورود و خروج 30 و 23 درجه‌ای است که در آفرود کمک می‌کند. موتور 2 لیتری توربوشارژ کی ام سی تی 8 می‌تواند 174 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.این پیکاپ چینی به تجهیزاتی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، تنظیم ارتفاع نور، دو ایربگ، کی‌لس استارتر و گرمکن آینه‌های جانبی مجهز شده است.کرمان موتور این محصول را با قیمت یک میلیارد و 85 میلیون تومان عرضه می‌کند؛ اما در بازار قیمتی برابر یک میلیارد و 950 میلیون تومان دارد.

کلوت دنده‌ای/ 1402/ یک میلیارد و 830 میلیون
شرکت ماموت خودرو، پس از ممنوعیت واردات خودرو، شریک چینی دایون را برای خود انتخاب کرد تا محصولات این خودروساز چینی را وارد ایران کند. ماموت خودرو نام برند جدید خود را مکث موتور انتخاب کرد و در سال 1400 پیکاپ دایون V5 را ارائه داد. البته این پیکاپ نهایتا با نام کلوت به بازار عرضه شد. ویژگی‌های آفرودی کلوت شامل سیستم دو دیفرانسیل سه حالته و زاویه ورود و خروج 29 و 24 درجه است.پیکاپ کلوت به پیشرانه 4/2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی مجهز شده است که 215 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد. گیربکس کلوت از نوع 6 سرعته دستی است؛ اما مکث موتور در سال 1401 نسخه اتوماتیک آن را نیز به بازار عرضه کرد.پیکاپ کلوت در بحث آفرود، عملکرد متوسطی را ارائه می‌دهد.

این خودرو تجهیزاتی مانند کروز کنترل، ترمز کمکی، نمایشگر 9 اینچی لمسی، کی‌لس استارتر، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن آینه‌های جانبی و … دارد. می‌توان ادعا کرد که امکانات رفاهی کی ام سی تی 8 کمی بیشتر از پیکاپ کلوت است.قیمت خودرو کلوت در بازار به یک میلیارد و 830 میلیون تومان می‌رسد. اما مکث موتور آن را با قیمت يك‌میلیارد و 97 میلیون تومان در کارخانه عرضه می‌کند. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد یک سال پس از آغاز فروش پیکاپ کلوت دنده‌ای توسط مکث موتور، این بار نوبت به نسخه اتوماتیک این خودرو رسید که وارد بازار ایران شده و پا به رقابت پیکاپ‌های تازه وارد کشور بگذارد. پیکاپ کلوت اتوماتیک در واقع همان دایون V5 است که با موتور متفاوت 4/2 لیتری توربو و نام کلوت عرضه می‌شود.

فوتون تونلند G7 / 1401/ یک میلیارد و 750 میلیون
شرکت ایران‌خودرو دیزل، تحویل نخستین سری پیکاپ فوتون بنزینی اتوماتیک را طبق وعده قبلی و بدون تاخیر از روز شنبه ۲۰ اسفندماه 1401 آغاز کرد. فوتون اتوماتیک با موعد تحویل اسفندماه و در دو رنگ مشکی و سفید به مشتریان عرضه شده بود. اما این پیکاپ چه مشخصاتی دارد که به تازگی به بازار عرضه شده است. ایران خودرو دیزل از سال 1392 با کمک شرکت فوتون، اولین پیکاپ بنزینی با استاندارد یورو 4 و پیکاپ دیزلی یورو 4 را تولید کرد و در سال 1397 نیز نسخه بنزینی آن‌را به یورو 5 ارتقا داد. سپس در سال 1400 پیکاپ تونلند نیوفیس با ظاهر جدید را به تولید رساند.

و در پاییز 1401 نیز با معرفی رسمی فوتون تونلند اتوماتیک، اولین خودروی پیکاپ بازار ایران را با استاندارد یورو 6 عرضه کرده است. یک پله بالاتر از فوتون تونلند E5 و یک پله پایین‌تر از فوتون جنرال، دقیقا همان جایی است که پیکاپی به نام فوتون تونلند G7 ایستاده است. پیکاپی که از اواخر سال 2019 و با مدل 2020 برای چینی‌ها قابل خریداری بوده اما در نیمه دوم سال 1401 به خط تولید ایران خودرو دیزل رسیده است. فوتون تونلند جدید، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در کلاس خودش خواهد بود. مدلی که طول، عرض و ارتفاع آن 5340، 1940 و 1870 میلی‌متر شده است. فاصله محوری تونلند جدید معادل 3400 میلی‌متر برآورد می‌شود. فوتون تونلند 8/2 لیتر در کارخانه یک میلیارد و 238 میلیون تومان است.

کارون سایپا/ 1401/ 730 میلیون تومان
کارون سایپا پیکاپ جدید زامیاد است. خودروسازی زامیاد، به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا سابقه‌ای طولانی در ساخت وانت و پیکاپ دارد و جدیدترین محصول این گروه با نام کارون وارد بازار شد. این پیکاپ جدید سایپا که طراحی آن از سال ۱۳۹۹ شروع شده بود، کارون نام دارد. پیکاپ کارون بر روی پلتفرم خودرو فودای F16 Lion محصولی از شرکت خودروسازی فودای (Foday) که از ایام قدیم با سایپا و زامیاد همکاری داشته است، طراحی شده است. زامیادپیکاپ کارون را با پیشرانه 2/4 لیتری با قدرت ۹۴ اسب بخار را به کار گرفته که یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

این خودرو روی پلتفرم قدیمی فودای چین تولید شده که قبلاً برای تولید پادرا پلاس به کار رفته بود و به همین دلیل، مشخصات فنی یکسانی با دیگر وانت زامیاد دارد. باک زامیاد کارون ظرفیت ۵۵ لیتر بنزین را دارد. خودرو وانت کارون روی پلتفرم نیسان وانت ساخته شده و از سیستم تعلیق، شاسی و موتور محرکه بهبودیافته برخوردار است ضمن این‌ که 60 درصد آن داخلی‌سازی شده است. همچنین اصلاحاتی در قوای محرکه، شاسی و سیستم تعلیق محصول نیسان صورت گرفته که نرم‌تر شده و مانورپذیری و فرمان‌پذیری آن بهبود یافته است. قیمت این خودرو در بازار آزاد 730 میلیون تومان و از در کارخانه 499 میلیون تومان است.

کاپرا2/ 1401/ یک میلیارد و 170 میلیون
کاپرا ۲ یکی از پیکاپ‌های شرکت ZX AUTO چین است که توسط بهمن موتور به بازار داخلی عرضه می‌شود. پس از موفقیت‌های چشمگیر پیکاپ کاپرا که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ بر روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت، در سال ۱۳۹۶ این شرکت تصمیم گرفت نمونه فیس ‌لیفت و به‌روزشده کاپرا را به بازار داخلی عرضه نماید، اما این روزها کاپرا حسابی رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است و به نظر می‌رسد گروه بهمن به زودی جانشین این خودرو را معرفی کند.

پیشرانه کاپرا۲ از نوع 4/2 لیتری چهار سیلندر بنزینی است. این پیشرانه توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است که 7/124 اسب بخار را با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. همچنین گیربکس کاپرا۲ از نوع ۵ دنده دستی است که انتقال قدرت به نسبت خوبی دارد. با توجه به وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها، می‌توان کاپرا۲ را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و یا سنگین راند. اما باید قبول کرد نه تنها تغییری در کابین کاپرا 2 جدید رخ نداده بلکه حتی مشخصات فنی آن هم مشابه قبل است؛ یعنی همان موتور تنفس طبیعی 4/2 لیتری میتسوبیشی که حدود 125 اسب بخار و 200 نیوتن متر را تولید می‌کند، همچنان در سینه کاپرای جدید می‌تپد. گیربکس خودرو نیز همان 5 سرعته دستی سابق است. پیکاپ کاپرا ایرادات خودش را دارد ولی به هرحال با توجه به کیفیتش به نسبت باقی پیکاپ‌های مونتاژی، قیمتش ارزان‌تر است. قیمت این خودرو در کارخانه 652 میلیون تومان است.

آمیکو آسنا دنده‌ای/ 1401/ یک میلیارد و 760 میلیون
آمیکو را باید یکی از پیکاپ‌هایی دانست که با ورود به بازار به دلیل جثه بزرگ و خاص خود به سرعت توانست نظر بسیاری را جلب کند. این پیکاپ در ابتدای ورود به بازار لقب پیکاپ‌های آمریکایی را به خود گرفته بود.آسنا دارای پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر است و یک گیربکس ۵ دنده دستی با دنده کمکی، وظیفه انتقال قدرت به هر چهار چرخ را برعهده دارد. آمیکو با فاصله محوری ۳۴۰۵ میلی متر یکی از بزرگ ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود. آمیکو آسنا یک پیکاپ با توانایی‌های آفرودی است و طرفداران متفاوتی نسبت به عموم مردم دارد.

به همین دلیل در ویژگی‌های ظاهری این محصول، اهمیتی به سلیقه فانتزی کراس‌اوور سواران داده نشده و تمامی قطعات بر مبنای قدرت، خشونت و کارآیی شکل گرفته‌اند. مثلاً چرخ‌های خودرو شاید جذابیت‌های ظاهری نمونه‌های کار شده روی امثال فیدلیتی و دیگنیتی یا حتی پیکاپ KMC T8 را نداشته باشند، اما با مقاومت مناسب و قابلیت جذب ضربات بالا (به دلیل بلندی فاق تایرها) می‌توانند در مسیرهای دشوار خارج‌جاده‌ای کارآمد ظاهر شوند. فرم خاص سپر جلویی نیز با هدف بهبود زاویه ورود به رمپ به این شکل درآمده و سپر عقب در جهت بارگیری ساده‌تر و همچنین زاویه فرار مناسب، کوتاه‌تر از حد معمول طراحی شده است. قیمت این خودرو در کارخانه یک میلیارد و 50 میلیون تومان است.

کدخبر: ۵۰۹۲۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر