کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۰۴۸
تاریخ خبر:

بررسی ‌عملکرد پیرمردهای‌ ‌سال‌های اخیر استقلال

روزنامه هفت صبح | یکی از انتقاداتی که این روزها به استقلال می‌شود، جذب بازیکنانی است که سن و سالی از آنها گذشته و در آستانه بازنشستگی قرار دارند. این اتفاق البته فقط مختص به استقلال نیست و فقط هم در این فصل رخ نداده اما به همین بهانه مرور می‌کنیم عملکرد بازیکنان مسنی را که در سال‌های اخیر به استقلال پیوستند.

پژمان منتظری ۳۳ سالگی
او که در ۳۰ سالگی از استقلال جدا شده بود سه سال در لیگ ستارگان قطر بازی کرد و در ابتدای لیگ هفدهم و زمانی که ۳۳ ساله شده بود، به این تیم برگشت. در آن مقطع علیرضا منصوریان سرمربی استقلال بود و بعد از نایب‌قهرمانی در لیگ شانزدهم، به دنبال بستن تیمی کهکشانی با سلیقه خودش بود. منتظری به استقلال برگشت و در چند بازی ابتدایی فصل به میدان رفت. استقلال شروع خوبی نداشت و منتظری هم بعد از پنج بازی مصدوم شد و نیم‌فصل اول را به‌طور کامل از دست داد.

در همین دوره، منصوریان به دلیل نتایج ضعیف برکنار شد و وینفرد شفر جای او را گرفت. منتظری هم در نیم‌فصل دوم به ترکیب استقلال برگشت و در بیشتر بازی‌ها به میدان رفت. پژمان در این فصل مجموعا در ۱۸ بازی از ابتدا بازی کرد و استقلال هم عملکرد دفاعی خوبی داشت. به خصوص از زمانی که شفر روی نیمکت این تیم نشست. استقلال در پایان فصل با ۱۸ گل خورده دومین خط دفاع برتر لیگ را به خود اختصاص داد.

او فصل بعد هم در استقلال حضور داشت و این بار فقط چهار بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد و در ۲۶ بازی به طور کامل به میدان رفت. در این فصل استقلال با ۱۳ گل خورده، عملکرد دفاعی بهتری از پرسپولیس که قهرمان شد، داشت و رکورد بهترین خط دفاع در تاریخ لیگ برتر را هم به نام خود ثبت کرد. در مجموع حضور پژمان در ۳۳ و ۳۴ سالگی در استقلال موثر و مثبت بود.

سرور جپاروف ۳۶ سالگی
هافبک خوش‌تکنیک تیم ملی ازبکستان که دو بار به عنوان مرد سال آسیا انتخاب شده بود، در ۳۶ سالگی به استقلال پیوست. از نظر سنی او به بازنشستگی نزدیک بود اما عملکردش در فصل گذشته با پیراهن لوکوموتیو خوب بود. البته قرار بود در نیم‌فصل لیگ شانزدهم به استقلال بیاید که با بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی این تیم، این اتفاق با یک نیم‌فصل تاخیر رخ داد. او چون در آخرین روزهای نقل و انتقالات و در آستانه آغاز فصل استقلالی شد، در هفته‌های آغازین نمایش‌های چندان خوبی نداشت.

اما در اواخر نیم‌فصل اول تبدیل به یک بازیکن کلیدی شد. او البته زیاد دونده نبود و این ربطی به سن و سالش نداشت و سبک بازی او همین بود. جپاروف تا پایان فصل در بیشتر بازی‌ها فیکس بود و با اینکه ۳۶ ساله بود، کمتر تعویض شد. او در این سن و سال آنقدر خوب و موثر بود که در پایان همان بازی آخر فصل مقابل سپاهان، پیراهن این تیم را در ورزشگاه آزادی تن او کردند تا در فصل بعد برای سپاهان به میدان برود!

این در حالی بود که استقلال همچنان خواهان او بود اما نتوانست توقعات مالی این بازیکن را برآورده کند و جپاروف یک نیم‌فصل را در سپاهان بازی کرد. جپاروف در لیگ هفدهم چهار گل برای استقلال زد و دو پاس گل هم داد. اگرچه این آمار از نظر عددی خیلی فوق‌العاده نیست اما واقعیت این است که جپاروف بسیار موثرتر از این اعداد و ارقام بود و یکی از بهترین بازیکنان استقلال در لیگ هفدهم بود.

مجتبی جباری ۳۴ سالگی
هافبک محبوب استقلال که در دهه ۸۰ و اواخر دهه ۹۰ روزهای خوبی را در این تیم گذرانده بود و لقب زیدان آسیا را از هواداران این تیم گرفته بود. بعد از درخشش در استقلال به سپاهان رفت و پس از یک نیم‌فصل به لیگ ستارگان قطر کوچ کرد. حدود سه سال در الاهلی بازی کرد و در حالی که به ۳۴ سالگی رسیده بود، با نظر مثبت علیرضا منصوریان در ابتدای لیگ هفدهم به استقلال برگشت. هواداران از برگشتن جباری خوشحال بودند و استقبال فوق‌العاده‌ای از او کردند و امیدوار بودند با او بتوانند قهرمان شوند‌ اما اتفاقات خوبی رخ نداد.

جباری در هفته اول مصدوم بود و در چهار بازی بعدی استقلال بازی کرد اما خیلی زود به همراه سیدمهدی رحمتی با علیرضا منصوریان به مشکل خوردند. جباری فقط همان چهار بازی را برای استقلال انجام داد و کار خاصی هم انجام نداد و در پایان نیم‌فصل از استقلال جدا شد و از فوتبال خداحافظی کرد. در این چهار بازی او سایه‌ای از جباری هم نبود و ضعیف‌ترین بازی‌های عمرش را برای استقلال انجام داد.

این بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای او و استقلال بیفتد. بعد از آمدن وینفرد شفر هم مذاکراتی برای حضور او در کادر فنی استقلال انجام شد که به نتیجه نرسید و دوران حضور او در استقلال به پایان رسید. بازگشت او به استقلال در ۳۴ سالگی اصلا پایان خوبی نداشت و نمونه بارز اشتباه در جذب بازیکن مسن در استقلال بود. جباری در دوران جوانی‌اش هم زیاد مصدوم می‌شد و مشخص بود که در ۳۴ سالگی نمی‌توانست کمک چندانی به استقلال بکند.

امین قاسمی‌نژاد ۳۵ سالگی: او به تازگی و با انتقالی پر‌حرف و حدیث و جنجالی به استقلال پیوسته است. قاسمی‌نژاد در سال‌های اخیر بازیکن تیم پدیده یا شهرخودرو بود. قاسمی‌نژاد لیگ بیستم را با آمار و عملکردی عالی پشت سر گذاشت. در تیمی که در رده نهم جدول قرار گرفت و کلا ۲۷ گل زد، زننده ۱۱ بود. یعنی کمی کمتر از نیمی از گل‌های پدیده در لیگ بیستم.

او در این فصل چهار پاس گل هم داد. این بهترین عملکرد قاسمی‌نژاد در ادوار مختلف لیگ برتر بود. البته در لیگ هجدهم هم عملکردی شبیه ‌ این داشت و ۱۰ گل زد و دو پاس گل هم داد که البته در آن فصل پدیده تیم چهارم جدول شد و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم گرفت. با وجود سن و سال زیاد، به نظر می‌رسد قاسمی‌نژاد با حفظ آمادگی خود می‌تواند به استقلال کمک کند.

کدخبر: ۴۱۱۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر