کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۱۳۴۱
تاریخ خبر:

بررسی یک ادعا اشتباه؛ تراکتور، پنجمین تیم پر هوادار جهان!

"پنجمین تیم پرطرفدار جهان" شاید این عبارت از عجیب ترین عبارت های تاریخ لیگ برتر است که در لیگ نوزدهم‌ مطرح شد و مدام در جامعه هواداران و کارشناسان فوتبال به هواداران تیم تراکتور نسبت داده می شد و این سوال را برای هر هواداری ایجاد می کرد که منبع این آمار از کجا است؟ و معیار سنجش آن ها چه بوده است؟

برای اولین بار این آمار از سوی سایت معروف "ترانسفر مارکت" مطرح شد که در آن تراکتور پس از تیم منچستریونایتد در رده پنجم پرطرفداران ترین تیم های جهان از لحاظ حضور در استادیوم قرار داشت اما تناقض هایی در این عبارت وجود دارد که قابل بررسی است و کافی است برای به چالش کشیدن این آمار از همان سایت ترانسفر مارکت استفاده کنیم.

در ابتدا باید توجه کنیم معیار سنجش تیم ها در این آمار میانگین حضور هواداران در استادیوم بوده است. که رابطه مستقیمی با میزان گنجایش و ظرفیت استادیوم هر تیم دارد، همین فیلتر بسیاری از تیم های پرطرفدار جهان مانند لیورپول و یوونتوس و …. که دارای استادیوم نه چندان پرظرفیتی هستند را از این آمار حذف می کند پس شکل صحیح این عبارت به شکل رو به رو است. "پنجمین تیم پرطرفدار جهان از لحاظ میانگین حضور تماشاگران در استادیوم خانگی" است.

اما نکته مهم تر این است که این آمار از سوی یک سایت غیر ایرانی مطرح شده است و این نمی تواند دلیلی بر درستی این آمار باشد و حالا امکان صحت این آمار را بررسی می کنیم.

ظرفیت ورزشگاه یادگار امام از سوی همین سایت ترانسفر مارکت ۶۶ هزار و ۸۳۳ نفر اعلام شده است که در این آمار اعلام شده، عدد مربوط به تیم تراکتور به طوری است که باید برای به وجود آمدن آن در بازی این تیم تمام بلیت های ورزشگاه یادگار امام sold-out شده باشد یعنی به طور کامل خریداری شده باشد

اما وقتی به خود سایت مراجعه می کنیم می بینیم که از دوبازی اول خانگی تراکتور در این فصل تنها یک بازی تمام بلیت هایش به طور کامل خریداری شده است. و میانگین تعداد تماشاگر در دو بازی ابتدایی این تیم ۴۱۹۱۷ نفر ذکر شده است و این در حالی است که در آماری که تراکتور در آن تیم پنجم است مربوط به فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ و حتی اگر فرض را بر بازی های این فصل بگیریم با آماری که همین سایت اعلام حدود ۲۰ هزار نفر تفاوت دارد و اگر بازی های قبلی را نیز در نظر بگیریم این اختلاف بیشتر می شود.

این دلیل ها شاید بتواند به طور‌ کامل آمار های متناقض این سایت را رد کند و باید به این نکته هم توجه کنیم که آن بازی هم که تمام بلیت هایش فروخته شده است بازی با پرسپولیس بوده است که معمولا از معدود بازی هایی است که در ورزشگاه یادگار امام صندلی خالی دیده نمی شود. وقتی به آمار بالا که منبع آن همان سایت ترانسفر مارکت است توجه کنیم متوجه می شویم که رکورد خریده شدن تمام بلیت ها برای تراکتور در یک فصل ۳ بازی است و رکورد میانگین حضور تماشاگران نیز ۳۶۷۳۶ نفر بوده است که با توجه به پیش بینی ها شاید این فصل تراکتور بتواند چند هزار نفر رکورد خود را جا به جا کند البته قیمت کم تر بلیت ها در تبریز نیز می تواند دلیل افزوده شدن به تعداد هواداران این تیم نسبت فصل های قبل تر از آن هم باشد اما باز هم با عدد اعلام شده خیلی فاصله دارد.

حدود دو فصل است که تیم تراکتور توسط آقای زنوزی خریداری شده است و وی با خرید ستاره های نامدار و کاهش قیمت بلیت ها هواداران تراکتور را با استادیوم یادگار امام آشتی دهد اما شاید یکی از شاخصه های یک تیم پرطرفدار حضور پرتعداد هواداران در استادیوم برای حمایت در روز های سخت از تیم است اما وقتی به آمار بالا که توسط سایت ترانسفر مارکت منتشر شده است نگاهی می اندازیم با اعداد عجیبی مواجه می شویم به طوری که در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ که تراکتور وضعیتی مناسبی در لیگ نداشت و با پنجره هایی بسته مواجه بود در طول فصل فقط ۹۰ هزار هوادار برای تمام بازی های خانگی به استادیوم آمدند که این آمار مساوی است با یک بازی آسیایی استقلال یا پرسپولیس!

منبع: طرفداری

کدخبر: ۲۹۱۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر